Kezdőlap Zenei élet Gyönyörű rezonanciák – Glowing Sonorities: Győri, Csillagh

Gyönyörű rezonanciák – Glowing Sonorities: Győri, Csillagh

Schubert, Reinecke és Franck fuvolára és zongorára írt – vagy átírt – szonátáit adja elő a Hungaroton lemezén két fiatal, de máris sikeres művésznő: Győri Noémi és Csillagh Katalin.

A két bő húsz perces időtartamú szonáta igazi jutalomjátékot kínál fuvolistának és zongoristák – mellyel remekül élni is tudnak a művésznők. Franz Schubert: Arpeggione szonátája az azóta már letűnt gitárszerű vonós hangszerre íródott, úgyhogy azóta már csakis átiratokban hallhatjuk – általában gordonka-zongora felállásban, de az itt szereplő fuvolás átirat is nagyon szép – főképpen a két fiatal művésznő nagyszerű előadásában.

Az átélt pillanatokat és a magával ragadó előadásmódot hasonlóképpen megidézi Carl Reinecke: Undine szonátája is, melyeredetileg is fuvola-zongora kettősre íródott – és a fuvolaművészek egyik sikerdarabja. Érdemes ezt a korábbi Hungaroton lemezeken már szerepeltetett német romantikus zeneszerzőt e darabja kapcsán újra felfedezni, és érdemes ezt az általában a csak a fuvolisták előtt ismert darabot a szélesebb közönségnek is megismerni.

Győri Noémi bársonyosan lágy fuvolahangja és kellően virtuóz technikája maradandó perceket szerez César Franck eredetileg hegedűre komponált A-dúr szonátájában is. A hegedű-zongora összeállításban jól ismert, közel félórás mű fuvolás átiratának előadásában éppolyan kifinomult hangzást és bensőséges egyensúlyt Csillagh Katalin zongoraművésszel, mint a másik két darabban.

Tragikus aktualitás, hogy az új CD éppen Kocsis Zoltán halálának idején jelent meg. Az egykori kiváló zongoraművész-karmester még így méltatta az albumot: „Győri Noémi és Csillagh Katalin új CD-je izgalmas verziója két, igen népszerű kompozíciónak s egy olyan munkának, amely jobbára csak a fuvolisták körében ismert.

Okvetlenül ki kell emelni azt a nemes egyszerűséget, amelyet a kortársak „megdöbbentőnek” neveztek Schubert zenéjében, s ami a két művész közötti tökéletes összhangban ölt testet. Az unos-untalan játszott, különféle inadekvát hangszerek előadóinak próbálkozásait ugyancsak megszenvedő Franck-szonátából néhány felejthetetlen pillanatra emlékezhet a hallgató – amitől azonban a lemez remélhetőleg nem süllyed el a gyűjtők és archívumok polcainak mélyén, az Reinecke szonátájának stílushű, odaadó, lebilincselő, pontosan kivitelezett és az előbbiekből következően remekbe szabott előadása.”

Győri Noémi 2007-ben diplomázott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, Prőhle Henrik növendékeként. Tanulmányai során számos kiemelkedő fuvolaművésszel dolgozott együtt.

Rendszeres résztvevője nemzetközi fesztiváloknak és mesterkurzusoknak Az ifjú magyar fuvolaművésznő 2006-ban megnyerte az országos Legány Dénes Emlékversenyt, második lett a “Verfemte” Nemzetközi Zenei Versenyen Schwerinben, a Swedish International Duo Competition negyedik helyezettje lett, különdíjat nyert a Budapest Fringe Fesztiválon, illetve a Haynes Nemzetközi Fuvolaverseny első 15 versenyzője közé jutott.

Az Artisjus Zenei Alapítvány ugyanebben az évben előadóművészi díjjal tüntette ki a Magyar zeneművek bemutatása terén kifejtett kiemelkedő tevékenységéért. 2007-ben az Ari S.

Kupsus Salon Concert Society ösztöndíjasa, illetve a neki és az Amadinda Ütőegyüttesnek ajánlott Sztojanov Georgi Fuvolaverseny ősbemutatóját a Brannen-Cooper Fund támogatja. A 2007/2008-as szezontól a bécsi Yehudi Menuhin Live Music Now Alapítvány művésze.

A Miyazawa fuvolacég Európában egyedüli "fiatal ígéret" művésze, valamint a különleges tehetségű ifjú szólisták menedzselésével foglalkozó svájci Arts Global Foundation patronáltja.

2011 októberében debütált a Carnegie Hallban az Alexader & Buono Nemzetközi Fuvolaverseny győzteseként. Ugyanebben az évben tehetségének és kiemelkedő művészi teljesítményének méltatásaképp Európai Ifjúsági Művészeti Díjjal tűntette ki a Pro Európa Alapítvány, mely ezzel az elismeréssel korábban olyan művészeket támogatott, mint Anne- Sophie Mutter, Julia Fischer vagy Sol Gabetta. 2012-ben Noémi elnyerte a New York-i székhelyű Salon de Virtuosi Alapítvány Karrier-díját. A fiatal fuvolaművészt a Budapesti Filharmóniai Társaság háromszor választotta Fischer Annie-ösztöndíjas előadóművésznek, tanulmányai során pedig a bécsi és a müncheni Yehudi Menuhin Live Music Now Alapítvány patronáltja volt.

Szólistaként és kamarazenészként világszerte 28 ország fesztiváljain lépett fel. 2008 óta a müncheni Orchester Jakobsplatz szólófuvolása. 2012-ben Noémit tanársegéddé nevezte ki a Royal Northern College of Music, amely Anglia egyik legkiválóbb zeneművészeti egyeteme.

Az intézmény egyik legfiatalabb oktatójaként 2012-ben az RNCM Nemzetközi Nagykövetévé választották, mely lehetővé teszi, hogy világszerte koncertek és mesterkurzusok keretében képviselje az egyetem tanári karát. Győri Noémi a Solti Alapítvány által szponzorált kézzel készített 14K arany LaFin fuvolafejen és egy Muramatsu GX modellen játszik.

Csillagh Katalin zongoraművész 1981-ben született Budapesten. Tízévesen lépett fel először a Zeneakadémia Nagytermében, ahol saját szerzeményét játszotta. Tizenkét évesen, rendkívüli tehetségként felvételt nyert a Bartók Béla Zeneművészeti Gimnáziumba. 2005-ben diplomázott kitűnő minősítéssel a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen.

2001-ben elnyerte a The Glenn Gould Shool of the Royal Conservatory of Music, Toronto kétéves ösztöndíját, ahol Leon Fleisher és John Perry  professzoroknál tanult, s ugyanabban az évben megkapta a Pro Renovanda Cultura Hungariae Alapítvány ösztöndíját is. A Salzburgi Mozarteumban 2008-ban szerezte meg posztgraduális diplomáját Rohmann Imre professzornál.

Számos zenei szaktekintély mesterkurzusán vett részt: Tehetségét több nemzetközi verseny első díjával ismerték el: 2007 London, Beethoven Piano Society of Europe szonátaverseny 1. díj, 1999 EPTA (European Piano Teachers Association London) által kiírt nemzetközi zongoraverseny 1. díj. Koncertezett Bécsben, Londonban, Torontóban, Buenos Airesben, New Yorkban, Brüsszelben, Salzburgban, Nizzában és több európai fesztiválon.

Már egyetemi évei alatt visszatérő szólistája volt a MÁV Szimfonikus Zenekarnak. Velük saját kadenciával játszotta Beethoven C-dúr zongoraversenyét. 2007-ben az a megtiszteltetés érte, hogy a Kodály év alkalmából Magyarországot képviselhette a Londoni Magyar Kulturális Központban. 2010-ben a londoni Kings Place-ben Martha Argerich-chel játszott kétzongorás átiratban Piazzolla-t az Argenita200 fesztiválon. 2012-ben megkapta az elismerő „Steinway Artist” címet. 2013 szeptember óta a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára.

Komlós József JR