Kezdőlap Események Hans Lüdemann’sRooms:Blaue Kreise

Hans Lüdemann’sRooms:Blaue Kreise

A kiváló jazz-zongorista: Hans Lüdemann „Rooms” elnevezésű, Sébastien Boisseau nagybőgőssel és Dejan Terzic dobossal felálló formációja mutatkozik be a BMC Records újdonságán.

A Rooms trió új lemezén egy Ornette Coleman és egy Dejan Terzic kompozíció kivételével Hans Lüdemann szerzeményeit hallhatjuk. Nagyon finom bluesos éjszakai hangulatok, filmzenés hatások, elegánsan letisztult zongorázás és kulturált mértéktartás az együtt játékban jellemzi ezt a nagyszerű albumot – melyből azért a hatvanas évek gesztusait megidőző humor, a preparált zongorázás is kikacsint néha az értő és befogadó hallgató felé.

Blaue Kreise – azaz „Kék körök” az album címe, s ez a kék az alkotók hitvallása szerint a végtelenség színe, míg a körkörös mozgások és ciklusok az élet alapvető kritériumai közé tartoznak. A körkörös zenei elemekhez, az ismétlődő-visszatérő formákhoz képzeletünk mozgást és folyamatosan megújuló, egyre erősödő ritmikus energiát társít, mely végül kavargó táncba torkollik.

Hans Lüdemann szándékai szerint a Rooms trió egyik kifejezett célja, hogy ilyen elemi erőket szabadítson fel, hallható és fizikailag érzékelhető zenei élményként. A zenészek azzal, hogy létrehozzák ezeket a zenei elemeket és erőket, folytonosan saját energiáikkal töltik fel azokat, s ezt közvetítik a zenei folyamatban résztvevő hallgatóik számára. A lemez címadó darabjának kékje egyben a jazz és a blues jellegzetes hangközére, a ‘bluenote’-ra, s ezzel a melankóliára és a fájdalomra is utal. Ez a ‘kék’ hangzás nyer még karakteresebb árnyalatot a ‘virtuális zongora’ révén lehetségessé váló mikrotonális elszíneződésekkel, melyekről itt-ott akár a historikus jazz-felvételek elhangolt zongoráira is asszociálhatunk. Az egész lemez zeneanyagára a mindvégig tetten érhető körkörös elemek és változó színek jellemzők.

A trió hosszú időt szánt második albumának elkészítésére. Ez egyrészt annak tudható be, hogy mindhárman számos más projekt résztvevői is, másrészt annak, hogy időközben belevágtak a T.E.E. Ensemble nevű nagyobb projektjükbe is, melyben a trió egy francia-német oktett alapját képezi. A T.E.E. premierje 2013-ban volt Párizsban, s a zenekar debütáló lemeze a BMC Records gondozásában idén lát majd napvilágot. Az első Rooms CD 2010-es megjelenése után a trió egy élő felvétele is helyet kapott Hans Lüdemannkunst des trios című, ECHO Jazz 2013 díjjal kitüntetett többlemezes reprezentatív kiadványán.

A ‘késlekedés’ fő oka azonban kétségkívül a trió hosszú időt igénylő zenei fejlődése volt, melyet jól jellemez a Blaue Kreise vadonatúj, csupa saját szerzeményből álló programja: nagyobb és komplexebb formák, a mikrotonalitás és a virtuális zongora hangzásainak új elemei, illetve azok integrálódása a trió-koncepcióba – s nem utolsósorban a tagok egyéni hangjának az eddiginél erőteljesebb megnyilvánulása egy olyan zenekari hangzásban, mely képes a három erős zenei személyiséget igazi egységbe kovácsolni.