Kezdőlap Kultúra A szülő-gyermek kapcsolatokat boncolgatja új regényében Maros András

A szülő-gyermek kapcsolatokat boncolgatja új regényében Maros András

A szülő-gyermek kapcsolatokat boncolgatja egy gyermek-szépségverseny közegébe helyezve új könyvében Maros András író, aki az MTI-nek elmondta: a Scolar Kiadó gondozásában megjelent Befutunk című regény eredetileg egy filmes forgatókönyvnek íródott évekkel ezelőtt.

A rengeteg humorral megírt regény története szerint az életközepi válságban szenvedő madarász, Kucsma Pál és a depressziós férjével kezdeni semmit nem tudó felesége külön utakon keres vigaszt: a férfi a fejébe veszi, hogy megtanul repülni, Ica pedig azt, hogy szépségkirálynőt farag kislányukból, Hédiből. Az, hogy Hédi mit gondol az egészről, nem igazán érdekel senkit.
„Kétséges volt, és a mai napig nem egyértelmű, fog-e film készülni a történetből, amit viszont már kellőképpen megszerettem ahhoz, hogy más formában is rögzítsem” – idézte fel a regény születésének körülményeit Maros András. Az eddig hét prózakötetet megjelentető szerző hozzátette: korábbi könyveihez képest eltérő munkafolyamatot igényelt egy saját maga által írt forgatókönyv prózává adaptálása.
Maros András szerint a végeredmény egy meglehetősen gördülékeny, filmszerű regény lett, hiszen adott volt a teljes történetív, és készen voltak a jelenetek is. Azonban a dialógusok és helyzetleírások mellett helyet kaptak a belső lelki folyamatokra reflektáló „kiállások”, belső monológok is.
„Amióta szülő vagyok, a gyerek-szülő viszony minden munkámban visszaköszön. Korábban a Hulladék című színdarabomban egy kamasz fiú és az apja viszonyát ábrázoltam, a Befutunkban most fiatalabb gyerekről és az ő szüleihez fűződő kapcsolatáról, illetve egy szürkülő házasság nehézségeiről, az előttük álló kihívásokról van szó. Alapvetően ezek a viszonyok érdekelnek, hogy miként hat egy szülő a gyerekére” – fogalmazott a szerző.
Maros András a gyermek-szépségversenyek jelenségével először egy amerikai televíziós reality sorozatban találkozott és egyből úgy érezte, a maga extremitásával mindez jó közeg lehet a történethez. Nagy hatással volt rá Kallos Beának, a közmédia fotósának Little Miss című fotósorozata is, amely a magyarországi gyermek-szépségversenyek világát rögzíti. Mint fogalmazott, amikor meglátta a fotókat, megnyugodott, hogy nem kell amerikai környezetbe helyeznie a történetet.
„Korábban nem tudtam, hogy ezek a rendezvények Magyarországon is léteznek. Ám kiderült, hogy nem csupán vannak ilyenek Magyarországon, de nagyon sokféle létezik. Különböző profilú, különböző szervezésű versenyek. Persze nemcsak Magyarországon, hanem egész Európában is, ez egy igazi világjelenség, pedig én eredetileg azt hittem, hogy csak egy amerikai kuriózum” – hangsúlyozta.
Hozzátette: a regényben azzal a lehetőséggel játszott el, hogy ha a gyermek-szépségversenyen szereplés nem a gyerek igénye, hanem a szülőé, akkor az a szülő meddig megy el azért, hogy megvalósítsa a maga látenciában szunnyadó vágyát.
Maros András kitért arra is: semmi esetre sem dokumentarista ábrázolást akart írni, hanem a kezdetektől a vígjáték, a szatíra stíluseszközeivel akart feltárni bizonyos szülői motivációkat, döntéseik mozgatórugóit.
„A regényben szereplő összes karaktert nagyon szeretem. Az egyéni motivációk mentén, a maguk esendőségében mély szimpátiával próbáltam őket megrajzolni” – fogalmazott a szerző.

(MTI)