Kezdőlap Zenei élet Veni Domine – Advent és Karácsony a Sixtus-kápolnában

Veni Domine – Advent és Karácsony a Sixtus-kápolnában

A Sixtus Kápolna Énekkara immáron harmadik lemezét adja ki a német Deutsche Grammophon világcégnél – ezúttal kimondottan az év végi nagy keresztény ünnepkörre koncentrálnak.

 

Jöjj el Uram – ez a Megváltó születését váró lemez címe és ez a szakrális gondolatkör, amely köré a műsor felépül. A Vatikáni Könyvtárban – közte az eredetileg a Sixtus Kápolna könyvárában – őrzött eredeti kéziratok alapján hallgathatunk meg – többek között – eddig még sehol nem publikált, és így lemezen sem rögzített ritka reneszánsz kórusműveket a híres Sixtus Kápolna híres Énekkarának előadósában. A Vatikáni Könyvtár – mint ahogyan a Vatikán maga is – a kincsek csodálatos tárháza, a világ egyik legnagyobb és legértékesebb gyűjteménye; az eredeti kéziratok és ősnyomatok évszázadokra visszatekintést engedő hatalmas számával.

 

Ez a pápaság korai időszakaitól gyűjtött, csodálatos kottaanyag már a XVIII. századtól felkeltette a kutatók érdeklődését. Mégis máig sok a publikálatlan anyag – és ezek között valódi korszakalkotó zeneszerzők ez eddig a nagyközönség előtt ismeretlen művei is. Amint azt a Sixtus Kápolna Énekkarának frissen megjelent albuma is bizonyítja: melyen eddig széles körben még nem ismert Alegri, Dufay és Marenzio kórusdarabok is szerepelnek.

 

Más tekintetben is különleges lemez ez, mivel a mindenkori pápa saját imádkozó- és misehelyén, a Sixtus Kápolnában vették fel – mégpedig a minél tökéletesebb kórushangzást szem előtt tartva – akusztikailag is érdekes megoldásokkal. A kórusművek egy részét a kóruskarzatról, nagyobbik hányadát pedig az oltár előtt rögzítették; lehetőség szerint kerülve a keményebb mássalhangzókból eredő kattogó hangokat.

 

Az általában a miséket kiegészítő, felvezető gregorián énekek mellett a fő hangsúly Guillaume Dufay, Josquin Desprez, Giovanni Pierluigi da Palestrina ,Giovanni Maria Nanino, Jean Mouton, Gregorio Allegri, Luca Marenzio és Clemens non Papa műveire helyeződik. Egy ízben pedig – a középkori Perotinus mester Beata vis cera Mariae Virginis című művében a szólót napjaink egyik legfényesebb korhű énekes-csillaga: Cecilia Bartoli mutatja be. Ezzel egyben kisebb történelmet is írt – lévén hogy ő az első nő, aki a kórussal énekelhetett.

 

A pápa közvetlen napi miseszolgálatát ellátó Sixtus Kápolna Énekkarát Massimo Palombella vezényli; ő kutatta fel és állította össze az ünnepi anyagot is, melyben öt adventi, nyolc karácsonyi, és három Vízkeresztkor énekelt pápai mű szerepel. Kórusa nagyon jó benyomást kelt: tónusokban gazdagon, nagyon finom hangsúlyokkal, kellő lágysággal énekelnek.

 

A kiváló, illúziót keltő akusztikai térben nagyszerűen használják ki hangsúlyaikkal a kivételes tér hangzását. Hiszen ez az a helyszín, melynek számára e reneszánsz kórusdarabok születtek. A pápai kápolna, ahol maga Dufay és Josquin is e kórus elődjében énekelt 1428-33, illetve 1489-95 között.

 

A Sixtus Kápolna Énekkara nem tartozik azon kórusok közé, akik közeli kapcsolatot ápoltak volna eddig a hanglemezkiadással – élmény megismerni legalább lemezről ezt a kiváló fiú-férfikórust.

 

Komlós József JR