Kezdőlap Események 45 éve történt az 1973-as kecskeméti busztragédia

45 éve történt az 1973-as kecskeméti busztragédia

 

A mai napon Hajagos Csaba, a Kecskeméti Katona József Múzeum történész-muzeológus munkatársa érkezett a Wojtyla Barátság Központba, hogy felettébb tartalmas előadásával emlékezzünk meg az 1973-as kecskeméti buszbaleset tragédiájára.

A Wojtyla Ház gondozottjai közül sokan voltak, akik közvetve vagy közvetlenül is fel tudták idézni a történteket.
A balesetet, amely 37 halálos áldozatot követelt, a Korhánközi úton Helvéciára tartó busz és az érkező vonat ütközése okozta.
Az akkoriban még messziről jól kivehető világítással nem rendelkező vonatok és a vasúti átjárók növényzetének kordában tartásának elmaradása, illetve sorompók vagy más jelzőberendezések létesítésének hiánya a hatvanas évektől kezdve egészen a nyolcvanas évek végéig a vonatbalesetek számának rohamos növekedését eredményezte.  Magyarországon a statisztikák szerint akkoriban 9500 vasúti átjáró létezett, ezeknek csupán 27%-a rendelkezett optimális baleset biztos kiépítettséggel.
Ahogyan azt Hajagos Csaba is kiemelte, az érintett kereszteződésen alig lehetett kivenni a vonat érkezésének irányát, de még a vágányok helyét is valóságos kihívás volt egyértelműen megállapítani a sötétben.
Szokatlannak mondható az is, hogy 1990-ig a tragédiáról nyilvánosan nem emlékeztek meg, sokan azt sem tudták, hogy egyáltalán megtörtént, emlékművet is csak 2009-ben állítottak az áldozatok tiszteletére.
Hajagos Csaba történész-muzeológus legfrissebb kutatásai Kecskemét ipartörténetének olyan szegmensére terjednek ki, amely igen sokakat érint. A Budapesti Rádiótechnika Gyár (BRG) kecskeméti telephelyére vonatkozó tényeinek és termékeinek a rövid ismertetésével – korhű képekkel szemléltetve – is készült a társaságnak előadása kiegészítéseként.