Kezdőlap Események Beau Soir – Kyung Wha Chung

Beau Soir – Kyung Wha Chung

 

Beau Soir: azaz „Szép este” – ez a címe a mára már nagy klasszikussá lett koreai hegedűművésznő vadonatúj Warner Classics lemezének; mely éppen hetvenedik születésnapjára került világforgalmazásba. Kyung Wha Chung ezúttal Franck, Fauré és Debussy hegedű-zongora szonátáit adja elő Kevin Kenner kíséretével.

Milyen érdekes, sokrétegű és sokat mondó ez a francia cím Kyung Wha Chung új lemezén: Beau Soir: azaz „Szép este”. Azon túl, hogy nyilvánvalón az itt is felcsendülő korai Debussy szalondarab címe, lehet egy szép kamarakoncert-este élménye, de utalhat a művésznő tizenhárom éves kora óta felívelő és ragyogón sikeres életpályájára valamint hetvenedik születésnapjára; mint amiképpen tömören összefoglalja a XIX. század utolsó évtizedeinek esszenciáját is – és nem csak zenei vonatkozásokban.

Kyung Wha Chung lemezkarrierje 1970-től egészen az 1980-as évek végéig töretlenül tartott; mígnem a gyermeknevelés és a családi élet miatt megszakította azt. Ez még nem is törte volna meg a karrierjét; azonban 2005-ben egy sérülés, majd elhúzódó betegség miatt hosszú évekig távol kellett maradnia nemcsak a koncertpódiumtól és a hangstúdióktól, de még a hegedűjét sem tudta a kezébe venni. Két éve tért csak vissza a Warner lemezkiadó jóvoltából Bach szólószonátáival és partitáival – melyek felvétele éppen pár hete jött ki 33-as vinyl lemezeken is.

Most pedig Kyung Wha Chung ismét kamarazenével jelentkezett: az elismert amerikai koncertzongorista: Kevin Kenner társaságában rögzítette francia szonátaalbumát. Kenner remek választás volt: elismert kamarazenészként is, emlékezetes fellépései voltak többek között a világ nagy vonósnégyeseivel. Szép, könnyed, finom zongorahangja nagyszerű összhangot teremt a hegedűművésznő játékával – és remek stílusban zongorázik, ha az album műsor-összeállítását vesszük.

Három francia szerző biztosítja ugyanis nekünk ezt a szép estét az utolsó negyedében járó tizenkilencedik század szalonjainak hangulatában. Az 1822-es születésű nagy öreg: a romantikus César Franck, az 1845-ös születésű későromantikus Gabriel Fauré, és az 1862-es születésű Claude Debussy kompozíciói találkoznak, és simulnak össze ebben a képzeletbeli, elegáns nagy szalonban, a századvég megismételhetetlen hangulatában. Igazi Beau Soir érzés ez, Franck és Fauré A-dúr hegedű-zongora szonátáival, valamint Franck közismert Panis Angelicus-ának Kevin Kenner által készített átiratával, illetve Faure: Berceuse című ráadásdarabjával. Debussy e sorban csak hab a tortán: a Prelűdök zongorasorozatból a La Fille aux Cheveux de Lin Arthur Hartmann átiratában, a Beau soir pedig Jascha Heifetz hegedűszonáta-letétjében csendül fel.

Kyung Wha Chung, akit az elmúlt fél évszázad legnagyobb zongoristái között illett a zenekritika, talán az évtizedek előttinél érdesebb hegedűhanggal, de most is gyönyörű tónusú, lélekkel teli játékkal örvendezteti meg a hallgatót. Ahogy ő maga nyilatkozta, egy Monet képhez hasonlítva a zenélést: „A fény visszatükröződése végtelen lehetőségeket rejt.” A lemez magját adó két nagy, egyenként közel félórás szonátával is így van ez; a kisebb darabok pedig ráadásszámba mennek egy igazán szép este – egy Beau Soir után.

Komlós József JR