Kezdőlap Gazdaság 2018. július 1.-től indul az online számlázás

2018. július 1.-től indul az online számlázás

2018. májusában jelent meg az a NGM rendelet, amely szabályozza az online számlázás rendszerét. A rendelet kimondja, hogy ez év július 1-től minden belföldön nyilvántartott adóalany részére kibocsátott számláról, amelynek az áfája meghaladja a 100 ezer Ft-ot, kötelező lesz adatszolgáltatást teljesíteni a NAV felé, valós vagy közel valós időben.

Az adatszolgáltatási kötelezettség csak a kibocsátott számlákra vonatkozik, tehát a bejövő számlákra nem vonatkozik, valamint csak a belföldi tranzakciókat sem érinti. Emellett fontos tudni, hogy csak az egyenes adózás alá tartozó ügyletekre vonatkozik. Magánszemélyek számára kiállított számlák esetében nincs adatszolgáltatási kötelezettség.

Az adatszolgáltatáshoz a NAV online web oldalon kell regisztrálnia a vállalkozás törvényes képviselőjének. A regisztráció során a NAV megvizsgálja, hogy ténylegesen a jogosult képviselő regisztrált e.

Számlázó programmal előállított számlákat azonnal kell jelenteni a NAV felé. Tehát az eddig használt programnak most már alkalmasnak kell lenni az adatszolgáltatásra. Ezzel kapcsolatban mindenképp érdemes egyeztetni a programot értékesítő informatikust.

A kézi számlák esetében az adatokat a regisztrált webes felületen kell rögzíteni. Ennek elvégzésére 5 naptári nap áll majd rendelkezésre. Ez a határidő lerövidül akkor, ha a számla 500 ezer forint vagy ezt meghaladó összegű áfát tartalmaz. Ebben az esetben a kiállítást követő napon rögzíteni kell a szükséges adatokat.

Az adatszolgáltatás a módosító, helyesbítő számlákra is vonatkozik.

Az adatszolgáltatás teljesítését a NAV elektronikusan visszaigazolja. Amennyiben hibaüzenetet tartalmaz a visszaigazolás, akkor 3 napon belül javítani kell a számlát.

Az adatszolgáltatás elmulasztása komoly szankciókat vonhat maga után. Amennyiben valaki hibásan, vagy egyáltalán nem teljesíti ez irányú kötelezettségét, úgy a NAV akár 500 ezer forint bírságot is kiszabhat számlánként.