Kudarcban rejlik az innováció
Kik lehetnek a mikrocégeink elsődleges véleményezői? Gyakorlatilag a legfőbb üzleti partnereink, azok a cégek, akiknek rendszeresen szolgáltatunk. Mielőtt új piacokat keresnénk, mindig vizsgáljuk meg az üzletfeleink elégedettségét, forduljunk bizalommal hozzájuk, hiszen ők képesek elmondani véleményüket a vállalkozásunkról, versenytársainkról és – ha elégedettek velünk –, ők adhatják a legjobb referenciát rólunk. Kérdezze, kategorizálja partnereit, hiszen fontos, hogy mennyire tudják Önt az üzleti életben „felemelni”: amennyiben ők is kiváló megítéléssel, hírnévvel rendelkeznek, akkor az Ön cége presztízsét is növelni fogják.
A magyarországi statisztikák alapján az induló cégek 90%-a nem éri el az 5. életévét (a hazai cégek 89,2%-a mikrovállalkozás). Ha „elesünk”, akkor sem kell feltétlenül feladnunk, hiszen minden vállalkozás életében vannak kudarcpontok, olyan hullámvölgyek, amiből kilábalhatunk egy új termék bevezetésével, új tevékenységi kör felvételével, új kolléga megjelenésével, vagy néhány új üzleti partner felkutatásával. Éreznünk kell viszont a különbséget, hogy mikor van a vállalkozás életében csupán kudarcpont vagy egy olyan pont, amelyből már nem képes felállni a cég. A sikert – könyvelőnk segítségével – mi magunk mérjük, de a kudarcot mindig csak az ügyfél visszajelzése alapján mérhetjük.
Gondoljuk át, hogy cégünk képes-e valódi értékeket teremteni vagy újabb ötleteket generálni. Milyen a problémamegoldó képességünk, van-e elegendő, jó üzleti ajánlásunk? Fontos megvizsgálni, hogy a cég vezetője hány dologra fókuszál, mert amennyiben túl sok a fókuszpont – nem jók a mérési eszközeink, elvétjük az üzleti célunkat, vagy a sikert csak a saját mércénk alapján mérjük –, könnyen kicsúszhat a talaj a lábunk alól. Azért fontos mérni, mert amit mérünk, azt valószínűleg meg is csináljuk. Újra és újra elővehetjük a jelentést, hogy például milyen az árbevétel- növekedés, a szervezeti felépítés, a cég alkalmazkodó képessége, az alkalmazottaink hozzáállása…
Ha pénzügyi tervünk is van, és egyértelmű módon kommunikálunk a piacon, akkor azt is lemérhetjük, hogy mennyi az adott év során az egy ügyfélre eső bevétel összege, és ezt évről évre összehasonlítjuk egymással. Ugyanígy százalékban is mérni lehet tárgyalásaink számát, ajánlásaink számát, így a cégünk évzárási eredményeiből lemérhetjük az arányokat és a növekedési ütemét. Ha ez igazodik céljainkhoz, akkor eredményesek vagyunk.
Nagyon fontos, hogy mindig a maximumot hozzuk ki magunkból, az időnkből, és a kollégáink képességeiből. Fontos, hogy legyen kidolgozott stratégiai tervünk, akciótervünk, mérési rendszerünk, és az ezekhez szükséges eszközparkunkat is folyamatosan fejlesszük.
Ha egy ügyvezető minden napot úgy kezd el, mintha az lenne élete utolsó napja, utolsó tárgyalása, utolsó lehetősége, akkor lehet profi hozzáállásával a cégének „bajnoka”. Fontos, hogy mindig tudjunk fejlődni, változni, felelősséget vállalni és megtenni azt a szükséges plusz egy lépést: hiszen a „kiváló” ellensége a (csak) „jó”.
Tisztelettel és üdvözlettel Zimacsek Márta, lapigazgató