Kezdőlap Diákélet Megtartotta első előadását a Digital Lions Club

Megtartotta első előadását a Digital Lions Club

 Digital Lions első digitális megnyilvánulása a Digitális Gyerekeink címet viselő webinárium volt, melyet Facebook live előadásként követhettek a kedves nézők október 13-án kedden este. A központi probléma felvetés az volt, hogy a szülők, pedagógusok hogyan birkóznak meg gyermekeik digitális játékszokásaival.

Az est moderátora Kalocsai Sándor marketing szakember volt, aki a Kecskeméti Televízióban és a Gong Rádióban is promotálta az eseményt.

Magyar Csanád, a Digital Lions elnöke nyitotta meg az előadást. Bemutatta néhány szóban a Klubot és a Lions mozgalmat. Többek között elmondta azt is, hogy a Lions mozgalom, a világ egyik legnagyobb civil szerveződése, több mint 100 éves múltra tekint vissza, és több mint 200 országban van jelen. Magyarországon 50 klub képviselteti magát, melyből 3 található Kecskeméten.

Mi a Lions célja? Szolgálni olyan emberek felé, akik tanácsadásra, útmutatásra szorulnak. A látásban sérültek megsegítése az elsődleges, de néhány klubhoz hasonlóan a Digital Lions is tovább szeretne ezen lépni, kitágítani a perspektívát. A klub célja a gyermekek digitális eszközhasználatával való foglalkozás, ezen belül is a szülők, pedagógusok, fiatalok segítése. Csanád elmondta, hogy a klubtagok ebben nem szakértők, csupán a probléma felismerői. Éppen ezért különböző szakemberekkel veszik fel a kapcsolatot, akik segítenek célkitűzésük megvalósításában. Több célcsoportnak is szeretnék ezeket a gondolatokat elmondani, így a tegnapi előadásnak folytatása lesz!

Fekete Zsombor szociológus, pedagógus, játéktervező előadását hallgathattuk meg 40 percen keresztül. A játéktervezés mellett kiemelte, hogy ő is mint szülő küzd a videójátékok helyes használatával. Előadásának címe 7 gondolat a videójáték-függőségről, mely kapcsán 7 releváns kérdést vetett fel. A kérdéseket meg is válaszolta, illetve további kérdésekkel gondolkodásra ösztönözte a hallgatóságot.

Az első kérdése: „Hogyan fejezzem be könnyen?” Erre természetesen nem az a helyes megoldás, ha időkorlátot szabunk, és a lejárta után lekapcsoljuk az áramot. Úgynevezett „exit pontokat” nevezett meg, melyeket minden játék esetén fel lehet lelni. Ez az, amely lezár egy folyamatot, mely végeztével úgy tud felállni a gyermek a digitális eszköz mellől, hogy nem kiszakították a játék világából, nem lesz csalódott, nem lesz ránk dühös.

A második kérdés: „Miért is fejezzem be?” Itt a tudatosság a legfontosabb a szülők részéről. Szabályrendszert kell létrehozni, melyben tudatos tervezés figyelhető meg. Beszéljük meg a napirendet, mikor játszhat a gyermek, és mikor van a tanulásnak, étkezésnek, közös családi programnak az ideje. A szabályok, rutinok a hétköznapok során jól követhetők. Hétvégén, szabadnapokon pedig tervezzünk előre. A kényszert csak kivételes esetekben alkalmazzuk.

A harmadik kérdés: „Hogyan váljak tudatos játékossá?” Retrospektív tudatosítással. Nem csak a játék létezik a világon. Szervezzetek együtt programot! Kérdezz a gyermektől, hogy milyen élményekkel gazdagodott! Ha ő csak a játékélményeivel foglalkozik, akkor tudatosítsd benne, hogy miket éltetek át együtt! Mutass neki képeket, beszéljétek róla mi volt a legjobb program!

A negyedik kérdés: „Hogyan óvjuk meg egymást a függőségtől?” A dopamin oxitocin, endorfin, serotonin boldogsághormonokat meríthetünk rossz esetben az alkohol-, drog- vagy játékfüggőségből. Ezeket mivel tudom kiküszöbölni? A SZERETET a kulcs! Ápoljuk a kapcsolatot a gyermekkel, ölelgessük meg, foglalkozzunk vele! Képes ugyanolyan addikciós tüneteket mutatni akár a szerelem is, illetve a sport, mint a függőség. Az a helyes, ha több mindenből merítünk örömet. A boldogságforrásokat találjuk meg az alternatív dolgokban: játék, sport, szeretet, szerelem, tanulás, munka! Kitől kapja a gyermek a legtöbb dicséretet? Gondolkodjunk el rajta.

Az ötödik kérdés: „Hol legyen a videójáték?” Mindenképpen a nappaliban! Legyen közös, családi program a játékélmény! Ne vonuljon el a gyermek egyedül kisebb korában! Nyilván majd később 13-14 éves korában igényelni fogja a privátszférát, de előtte mindenképp legyen integrációs élmény!

A hatodik kérdés: „Mit várjunk a videójátékoktól?” A játék – ha nem direkt tanulásra van fejlesztve – akkor azt magáért a játékélményért, kikapcsolódásért játsszuk!

A hetedik kérdés: „Hogyan kerüljük el a legnagyobb veszélyt?” Úgy „eteti magát” mint a chips: nem telít el minket! Gyakorlatilag nem tudok benne elfáradni, akár reggeltől estig nyomhatom a játékot! Ezért nagyon veszélyes. Pihenésre is szükség van ahhoz, hogy fejlődjön az ember agya. Az agyi terhelést ki kell kapcsolni, unatkozni kell. De ez lehet közösségi élmény is: nagy séták, meditáció, elcsendesedés. Ne az unalmon legyen a hangsúly, hanem, hogy csendesedjünk el, nyugodjunk le. Sétáljunk együtt a gyermekekkel 2-3 órát.

Zsombor, Csanád és Sándor az előadás után a felvetődött kérdéseket válaszolta meg. Majd kihirdették, hogy az előadást follow up workshop is követi majd. Kíváncsiak arra, hogy az előadás anyagát hogyan tudták a hallgatók a gyakorlatba átültetni.