Kezdőlap Zenei élet Seguedilles – Marianne Crebassa

Seguedilles – Marianne Crebassa

Temperamentumos, felvillanyozó és számos ritkaságot tartalmazó új albummal jelentkezik a francia mezzoszoprán. Marianne Crebassa.

Negyedik Erato/Warner lemezén – és négy évvel a hatalmas kritikai és közönségsikert arató, rangos díjakkal elismert francia dallemeze után, most egy tüzes, virtuóz operaénekesnőként őt megjelenítő albummal jelentkezik Marianne Crebassa.

A csúcsformában éneklő és az operaszínpadokon is ünnepelt francia mezzoszoprán – aki egyébként jó egy hét múlva: azaz december 14-én még csak harmincötödik életévét tölti be – most egy nagyon személyes megjelenéssel ünnepel. Ugyanis amint azt Marianne Crebassa büszkén vallja: anyai ágon spanyol felmenőkkel rendelkezik – így aztán ez a kimondottan spanyol tematikájú műsor nagyon is közel áll hozzá.

Mert azt az album címe – Séguedilles – is jelzi, itt csupa olyan felvételt hallhatunk, amelyek mind e tipikusan spanyol tánc ritmusában született áriákat és dalokat reprezentálják. A Seguidilla ugyanis a tizenkilencedik század második felétől önálló életre kelt, és az eredeti spanyol népi dalok mellett nagy hangsúllyal jelent meg a francia műzenében is – mint afféle igazán hamisítatlanul spanyolosnak elkönyvelt virtus – melyben a forró dél heves vérmérséklete és minden szenvedélye reprezentálva van.

A legkézenfekvőbb példa erre Georges Bizet gyönyörű operája: a Carmen – melyből a nemcsak az operarajongók, de azt hiszem a szélesebb közönség által is jól ismert „L’amour est un oiseau rebelle” Habanera egy egészen pazar új előadásban hangzik el Marianne Crebassa előadásában:

E vitathatatlanul hatalmas és hálás sikerária mellett még két további ismert részlet is felcsendül a Carmenből: a „Près des remparts de Séville” és a „Les tringles des sistres tintaient” – ugyancsak elsőrangú tolmácsolásokban. Mellettük pedig, igazi zenei csemegékként olyan, a tematikához illő  francia és spanyol darabokból csendülnek fel áriák: mint Jules Massenetől a „Don Quichote”, Federico Mompoutól az „El Combat del Somni”, Jacques Offenbachtól a „La Perichole” Maurice Raveltől a „L’heure espagnole”, Camille Saint-Saëns-től az El „Desdichado” Manuel de Fallától pedig a „La vida breve” – a Ben Glassberg vezényelte Toulouse-i Nemzeti Zenekar és Énekkar kíséretével; valamint esetenként Stanislas de Barbeyrac tenor, Adriana Gonzales és Céline Laborie szopránok, valamint Victoire Bunel mezzoszoprán közreműködésével.

De a bravúros nagyzenekari kíséretes operaáriák mellett még további bravúrral előadott felfedezéseket is tartogat e lemez: a francia szerzők spanyol inspirációból születő dalaiból és spanyol dalokból is ízelítőt kapunk itt. Massenet és Ravel, Jesús Guridi Bidaola és Falla dalait hasonlóan bravúros technikával felvértezve és átéléssel mutatja be az énekesnő Alphonse Cemin zongorakíséretével, egy dalban pedig Thibaut Garcia gitár-kíséretével.

Marianne Crebassa mély, dús és meleg tónusú mezzoszopránja, elhitető ereje és technikája megint lenyűgözte a nemzetközi operavilágot: a mindössze pár hete megjelent lemez máris kapott két rangos nemzetközi díjat, sőt már év végi díjátadóra is jelölték.

Komlós József JR