Nagyon figyelemre méltó képet mutat magáról a fiatal japán zongoraművésznő: Aimi Koboyashi – aki egy kimondottan nehéz repertoárral mutatkozik be a világ előtt Warner albumán.
Még csak huszonhárom éves lesz szeptemberben Aimi Kobayashi – de máris egészen
elképesztő zenész-karriert tudhat a háta mögött. Még csak három éves volt, mikor először a koncert-dobogóra lépett Japánban – lába alatt valóban kis dobogóval, és bekerült a Tehetséges Gyermekek Programba. Hat évesen megnyerte első rangos versenyét, és kilenc éves korától gyakorlatilag koncertzongoristaként lép a világ neves zenei helyszíneinek dobogójára: szülőhazájától Dél-Koreán, Oroszországon, Lengyelországion és Franciaországon, valamint Brazílián át a Carnegie Hallig. Megnyerte az Ázsia-pacifik és az Ázsiai Chopin Zongoraversenyt is, a Varsói Chopin versenyen mutatott teljesítményéért pedig a Lengyel Kormánytól különleges „Fréderic Chopin útlevelet” kapott elismerésül.
Két CD és egy DVD után pedig a hetekben megjelent Aimi Kobayashi szólózongorás
bemutatkozása a Warner Classics világcég gondozásában. Ezen pedig igazi ifjúi hévvel és
nem is megalapozatlan önbizalommal mutatja be a világ zongorairodalmának közismert – és mind technikailag, mind pedig értelmezés szempontjából nagyon nehéz darabjait.
Chopin egyértelmű és magától értetődő választás Aimi Kobayashitól, hiszen kiváló Chopin-
játékosként tette le névjegyét. A második szonátát halljuk tőle – a majd félórás nagy műben ott van a zeneszerző minden jellegzetessége a közismert Gyászindulóval egyetemben. Mellé további bő negyven perc a baráttól és pályatárstól – Liszt Ferenctől: a Vándorévekből az Itália közismert három, éneklőn gyönyörű Petrarca-szonettje, a Dante-szonáta, és végül szinte ráadásként a közkedvelt Szerelmi álmok. Hatásos és remek program, de nagy kihívás – úgy ahogy van.
Az itt hallottak alapján Aimi Koboyashi igazi romantikus alkat: van dramaturgiai érzéke, és igazi nagy show-t csinál a darabokból. Jó pár részletben elsöprően dinamikusan és
határozottan játszva fejezi ki magát (ha ennek a kifejezésnek egyáltalán van még ma
létjogosultsága: néhol szinte férfias billentést hallunk tőle); de tud simogatóan gyengéden is játszani. Sokszínűségével remekül hangsúlyozza a kompozíciókban rejlő tartalmat, és
észrevehetően kerülni igyekszik a giccses, elkoptatott megoldásokat. Tisztán játszik, nem
maszatol, szép logikusan felépített előadásokat hallunk tőle, kifinomult részletekkel és hatásos elemekkel. Ez az album bizony nagy felfedezést tartogat.
A megragadó előadás mellett a hangzásélményt tovább növeli a CD remek hangmesteri
munkája. Nem utolsó sorban külön ki kell, hogy emeljem: a Bostoni Fraser Performance
Stúdióban felvett anyag nagy dinamikával, szépen bemikrofonozva, stúdiókörülmények
között teremt igazi „élő” koncertélményt.
Komlós József JR