Hosszú egyeztetési folyamat végén elkészült a fapados légitársaságokra vonatkozó etikai kódex, amelyet a kezdeményező Ujhelyi István EP-képviselő a napokban átadott Adina Văleannak, az Európai Bizottság közlekedéspolitikáért felelős biztosának – adta hírül a politikus brüsszeli irodája. A szocialista képviselő azt várja, hogy idővel ne csak a diszkont légitársaságokra legyenek érvényesek a minimumelvárások.
Valamivel több, mint egy évvel ezelőtt kezdeményezte egy „fapados etikai kódex”, vagyis a diszkont légitársaságok utaskezelési gyakorlatával kapcsolatos elvárásokat és javaslatokat tartalmazó dokumentum elkészítését Ujhelyi István, az Európai Parlament közlekedési és turisztikai szakbizottságának alelnöke. Az MSZP politikusa akkor azt hangsúlyozta: nem a fapados légitársaságok ellen akarnak fellépni, hiszen üdvözlendőnek tartják ezt a „forradalmi üzleti modellt”, az elmúlt időszak botrányai miatt azonban mindenképpen szükséges egy határozott fogyasztóvédelmi akcióterv az utasok jogainak megvédése érdekében. A dokumentum kidolgozásában nemcsak légiközlekedési-, de utasjogi szakmai szervezetek és uniós szakértők, valamint magyar szakújságírók is részt vettek, a dokumentumot pedig az ünnepek előtt átadták az Európai Bizottság közlekedési biztosának. Ujhelyi István azt mondta: azért húzódott idáig a javaslatsor véglegesítése, mert igyekeztek minél szélesebb körben bevonni az érintett cégeket is, amelyek azonban meglehetősen ellenségesen, de „minimum hullámzóan” viszonyultak a kezdeményezéshez. Az EP-képviselő szerint bizakodásra ad okot Adina Vălean nyitottsága a kérdésben, így nem kizárt, hogy idővel tovább tudnak lépni akár a jogalkotás irányába is, sőt, az MSZP európai politikusának tervei szerint idővel akár ki is terjeszthetik az etikai elvárásokat a most formálódó, új és fenntartható „légiközlekedési ökoszisztéma” egészére.
A „fapados etikai kódex” javaslatai többek között azt tartalmazzák, hogy miként és mikor kell értesítenie a légitársaságnak az utasokat az esetleges járatmódosításokról, miként kell biztosítaniuk az átfoglalás lehetőségét, vagy, hogy mennyi idő elteltével kell minden utasnak ivóvizet biztosítani a fedélzeten, ha bármilyen okból késik a felszállás. Hasonlóképp tartalmazza a kódex, hogy az ügyfélszolgálatokat nem lehet a helyi mobiltarifánál drágábban, emelt díjas szolgáltatásként üzemeltetni, vagy, hogy a légitársaság visszamenőleg nem módosíthatja egyoldalúan egy már befoglalt jegy árát és a kapcsolódó fizetős szolgáltatásainak hozzáférhetőségét, de az is szerepel a felsorolásban, hogy jogos követelés esetén legkésőbb harminc napon belül ki kell fizetni az utasoknak (vissza)járó kompenzáció összegét.
Ujhelyi István hozzátette: a dokumentumot megküldik minden érintett légitársaságnak is, abban bízva, hogy mind több érintett cég fog csatlakozni az ebben foglaltak teljesítéséhez és az etikus minimumok önkéntes betartásához. „Ez nemcsak az utasok, de az őket kiszolgáló cégek érdeke is, hiszen ezzel is bizonyítani tudják, hogy a tisztességes profit mellett az utasok jogai és érdekei is ugyanúgy számítanak nekik!” – tette hozzá az MSZP EP-képviselője.
Brüsszel – 2019-12-28
- Fejlesztés
- Gazdaság - Turizmus
- Közlekedés
- Országos események
- Szolgáltatás
- Tervezéstől a kivitelezésig
- Utazás
- Világi események