Országszerte, így megyénkben is újra indulhatott a gépjármű-oktatás. A tanulóknak, az oktatóknak és a vizsgáztatóknak azonban számos egészségügyi előírást be kell tartania.
Kecskeméten több évtizede működik a Kiskun Autósiskola, mely a megyeszékhelyen az egyik legtöbb oktatóautóval rendelkező autósiskola. Május 4-étől, a kijárási korlátozás megszüntetése után, amint az engedélyeket megkapták, azonnal folytatták a képzéseket.
– Amilyen hirtelen kellett leállnunk március közepén, olyan váratlanul és gyorsan térhettünk vissza május elején. Szerencsére gyorsan tudtunk reagálni, a kollegák készen álltak. Első körben a gépjármű-oktatás, második körben az utánképzések, szaktanfolyamok folytatódhattak. Természetesen nem a régi megszokott rendben, hiszen a járványhelyzet miatt kötelező betartani az előírt egészségügyi szabályokat, így a kesztyű és maszk viseletét, az autók és egyéb helyiségek folyamatos fertőtlenítését – tudtuk meg Albert Antal ügyvezető igazgatótól.
Az autó szűk légtere miatt a másfél méteres védőtávolság betartása lehetetlen, éppen ezért fontos, hogy az oktatók minden tanuló után jól kiszellőztessenek és fertőtlenítsék a kezelőszerveket, a kormányt, a váltót, a tükröket, az üléseket és a kilincseket.
– A tanulóink örömmel vették, hogy folytathatják a képzést. Akinek már volt előre bejegyzett vizsgaidőpontja, rendezett vizsgadíja, azok néhány gyakorlati óra után már mehetnek is vizsgázni. A Közlekedési Alkalmassági Vizsgaközpontnál csak meg kellett erősíteniük a szándékukat, miszerint szeretnének vizsgázni. Plusz órára azért volt szükségük, mivel másfél hónapig nem vezettek, és ez egy kezdő vezetőnél nagyon sok idő – tette hozzá a szakember.
Kecskeméten, a Car-Man Autósiskola is megkezdte a munkát, a legtöbb oktatójuk már dolgozik. A 25 éve működő autósiskola vezetője, Sarkadi Zsolt is örömmel osztotta meg tapasztalatait.
– Nemcsak mi, hanem a tanulók is nagyon várták már, hogy folytathassák a képzéseket. Különösen a motorosok, hiszen ők csak szezonálisan jöhetnek. Márciusban nem tudták elkezdeni a tanfolyamot, minden tolódott két hónappal. Igyekszünk felvenni a tempót, hogy mielőbb jogsit szerezhessenek, és a megszerzett tudás birtokában kiélvezhessék a jó időben való motorozást – jegyezte meg Sarkadi Zsolt, aki az árnyoldalakról is szólt
– Két hónap kiesett, az oktatók szüneteltették a vállalkozásaikat, mivel nem volt bevételük, és járulékfizetési könnyítést sem kaptak. Voltak, akik régi szakmájukba ideiglenesen visszatértek. Szerencsére mindenkire számíthatok, visszatérnek és júniustól már teljes létszámmal dolgozunk. Az ügymenet, a vizsgáztatáshoz szükséges adminisztratív munka is sokkal lassabb most a Közlekedési Alkalmassági Vizsgaközpontban, be kell tartani a különböző egészségügyi előírásokat, mely sok időt elvesz. Természetesen alkalmazkodunk, az autós- és motoros oktatásnál is végezzük a folyamatos fertőtlenítéseket, de nagyon bízunk benne, hogy hamarosan ismét minden a normális rendben folyik majd. A kesztyű és maszk viselése is okoz némi gondot. Sajnos a szemüveget viselő tanulók folyamatosan szenvednek attól, hogy bepárásodik a szemüvegük a maszk viselésétől, és a kesztyűben sem tökéletes biztonsággal fogható a kormány – mondta.
A Közlekedési Alkalmassági Vizsgaközpontban a KRESZ-vizsgák zajlanak már, de a termekben kisebb létszámban fogadják a tanulókat, akiknek kesztyű, maszk viselése mellett az aláírásokhoz ajánlott saját tollat is vinniük kell.
A KRESZ-re az elmúlt hetekben a tanulók online készülhettek. E téren nem sok változást hozott a járványhelyzet, hiszen már évek óta a tanulók zömében online folytatják a KRESZ-vizsgára való tanulást, felkészülést. A programot biztosító cég azonban plusz 90 nappal megtoldotta a rendelkezésre álló tanulási időtartamot. Aki igényli, most már újra kérhető tantermi képzés is a Car-Man Autósiskolában.
Az egészségügyi vizsgák és tanfolyamok azonban még nem kezdődtek el, a Vöröskereszt nem kapta meg rá az engedélyeket. A gyakorlatok során nem tartható a másfél méteres védőtávolság és az egészségügyi előírások, például az újraélesztésnél, a járműből való kivételnél, a bukósisak levételénél vagy éppen a különböző kötőzéseknél.
Kecskemét és Cegléd környékén egyaránt elismert a hatPEDÁL Autósiskola szakmai munkája. A 2004-ben alapított vállalkozást Kulcsár Tamás és édesanyja, Kulcsár Imréné vezeti. Az autósiskola teljes körű képzést folytat szaktanfolyami képzés és kategóriás képzés területén. Barátságos környezetben, több éves tapasztalattal rendelkező oktatóikkal magas színvonalú képzést nyújtanak.
– Amint a jogszabályok engedték, azonnal folytattuk az oktatói munkát, mind Kecskeméten, mind Cegléden. Vizsgázni is mindkét városban lehet már. A fiam irányítja a járműoktatást, én pedig a szaktanfolyamokat – tudtuk meg Kulcsár Imrénétől, aki immár négy évtizedes gyakorlattal bír a szaktanfolyami képzések terén. – Jelenleg négy személyautóval, köztük egy automata váltóssal, két teherautóval, egy nagy busszal, két szerelvénnyel dolgozunk. Valamennyi saját jármű, ezeket biztosítjuk a nekünk dolgozó oktatóknak. Az újraindulás nem volt annyira egyszerű. Különösen azért, mivel január elsejétől változott a szaktanfolyamok vizsgáztatási rendszere, és most azzal és a leállás együttes kihívásaira kellett egyszerre reagálnunk. Sikerrel elindultunk, több tanulónk, akik már előrehaladottak voltak a képzésben, már le is vizsgáztak az elmúlt napokban. Bízunk abban, hogy a következő napokban a meglévőek mellé újabb tanulók is jelentkeznek, hogy a teljes kapacitásunkat ki tudjuk használni. Minden feltételünk adott a biztonságos oktatáshoz, mind a gyakorlati képzéshez, mind a tantermi képzéshez. A KRESZ esetében a digitális oktatás a mérvadó, de a szaktanfolyamoknál még mindig van igény a személyes órákra. Van egy 30, egy 40 és egy 80 fős tantermünk, ahol tudjuk tartani az előírt távolságokat, így mindenki bizalommal keresheti iskolánkat – jegyezte meg Kulcsár Imréné.
A Kiskunfélegyházán és vonzáskörzetében 30 éve működő Süveges Autósiskola vezetője, Süveges Sándor is hasonló tapasztalatokról tudott számot adni.
– A Süveges Képző- és Vizsgaközpontban valamennyi kategóriában el lehet sajátítani a vezetést a segédmotor-kerékpártól a nehéz pótkocsin át egészen a buszvezető képzésig. Oktatóink magas szinten felkészültek, és a járványhelyzet miatt a fertőzések megelőzését is kiemelten kezelik. Az oktatóautókat folyamatosan fertőtlenítik, valamint maszkban, kesztyűben zajlik az oktatás – mondta Süveges Sándor.
– A tanulók részéről a veszélyhelyzet kihirdetése óta nem félelmet, inkább türelmetlenséget érzékelünk, mindenki szeretne minél hamarabb sikeres vizsgát tenni. A folyamatot kissé lassítja, hogy az elmúlt két hónapban a rendszerben – úgymond – bennragadt tanulók sikeres vizsgája után tudják az oktatók az új tanulókkal elkezdeni a képzést. Így torlódás mindenképpen várható. A vizsga során az autóban ülő vizsgabiztos is számára is a maszk és a kesztyű viselése kötelező. Az online tanfolyam regisztráció után azonnal indítható, így a zárlat alatt sokan el is végezték a KRESZ tanfolyamot. Ők most a gyakorlati oktatásra várnak – részletezte, majd áttért az iskola jelenlegi helyzetére.
– A március 19. és május 11. közötti időszakban nem volt lehetőség vizsgáztatni, oktatni. Ez a két hónapos kiesés természetesen megterhelte mind az oktatói társadalmat, mind az autósiskolákat. Szerencsére mi meg tudtuk tartani munkatársainkat, igaz csökkentett munkaidőben, de továbbfoglalkoztattuk őket, nem mondtunk fel senkinek. A magánvállalkozóként oktató kollégáink viszont szüneteltették a vállalkozásaikat – jegyezte meg végül.