A Warner hanglemezkiadó új megjelenésén a Rotterdami Filharmonikus Zenekar és karmesterük: a zongoraművész Lahav Shani közreműködésével Beethoven két főművét hallgathatjuk meg jól sikerült felvételeken.
Szinte pontosan két hónapja, hogy kétszázötven esztendeje megszületett az emberi történelem egyik legnagyobb géniusza: Ludwig van Beethoven. Alakja nemcsak a zeneszerzők közül emelkedik ki, de teljes emberi törekvéseiben és szellemi nagyságában is csodálja őt a művelt nagyvilág.
Nyilván ha nincs a világjárvány, méltó koncerteket és ünnepségeket rendeztek volna világszerte – de nem így alakult, így aztán a jubileumi év alkalmából megjelent nagyszerű lemezekkel vigasztalódhatunk: mint például a G-dúrzongoraverseny és az a-moll szimfónia a Rotterdami Filharmonikus Zenekar előadásában, Lahav Shani zongoraszólójával és vezényletével.
Lahav Shani karmesteri bemutatkozó lemezére két közép-periódusból származó mű került fel: az 1805-ben és 1806-ban komponált IV. zongoraverseny; és az öt évvel későbbi VII. szimfónia. Mindkét darab erőteljes, kiemelkedő és személyes alkotás az életműben: a versenyt több más remekével együtt pártfogójának és barátjának: Rudolf főhercegnek és hercegérseknek ajánlotta, a sikeres bemutatón pedig maga Beethoven ült a zongoránál – sajnos utoljára.
Az 1811-12-ben íródott VII. szimfónia magának Beethovennek egyik legkedvesebb műve, melyet ő maga nevezett a legsikerültebbek közül valónak. A Napóleon elleni honvédő háborúnak emléket állító „Csata szimfóniát” a szerző ugyancsak egy barátjának: Moritz von Fries grófnak ajánlotta, bemutatóját pedig 1813-ban a Hanaui csatában megsebesült osztrák és bajor katonák javára rendezett jótékonysági koncerten tartották.
E két csúcspontot vette fel a Rotterdami Filharmonikus Zenekar vezető karmesterük: Lahav Shani vezényletével és szólójával. A még csak harminckét esztendős Berlinben élő izraeli – csakúgy, mint mentora: Daniel Barenboim – egyaránt kiemelkedő képességű zongorista és egyben napjaink legfigyelemreméltóbb fiatal dirigenseinek egyike. Utóbbi pozíciójában immáron ötödik éve a holland nagyzenekar karmestere és szólistája is egyben.
Shani együttesével friss és eredeti albumot készített: mindkét felvett Beethoven-darabhoz saját megfejtései vannak, nem másolja sem a nagy elődöket sem híres tanárait. A IV. zongoraversenyben játéka plasztikusan szép, a témák kibontása igazán magával ragadó – és az együttműködés a zenekarral kiváló. A művet szerencsére stúdióban vették fel: így tökéletesen érvényesülhet a szólista karmesterként is.
A VII. szimfóniát Shani és zenekara előadásában ugyancsak más füllel halljuk: nincsenek a gesztusok túlértelmezve vagy a zenekar túlhajtva. Tartózkodik a bombasztikus allűröktől, a hatásvadászattól, ügyesen kikerüli a nehézkes romantikus hagyományokat – de nem is tolódik el teljesen a korhű gyakorlat felé. Igazi modern, frissen hangzó, részleteiében is szép és megragadó előadást vettek fel az ismert darabokból Hollandia és egyben Európa egyik vezető zenekarával.
Komlós József JR