A nők zöme fél a fodrász szemébe mondani, ha nem tetszik a frizurája. Hiába érzik már menet közben, hogy valami nem stimmel, nem mernek szólni, pedig kellene. Ugyanis, ez a félszegség az elrontott frizurák gyakori oka.
Száz nő közül 68 nem meri megmondani a fodrásznak, ha nem elégedett az elkészült frizurával. Menet közben is csak minden második veszi a bátorságot, hogy jelezze, ha valami nem az elképzeléseinek megfelelően alakul – derül ki az elrontott frizurák helyrehozására specializálódott ANGERER Fodrászat júliusban végzett online felméréséből. Véleményük szerint az elrontott frizurák jelentős része ennek a problémának köszönhető, megfelelő kommunikációval pedig mindez elkerülhető lenne.
„A legfontosabb, hogy a kezelést előzze meg egy alapos konzultáció, ahol megbeszéljük mit szeretnénk, a fodrász megismerheti a hajunk állapotát, adottságainkat és személyiségünket, hogy mi áll jól, mit szeretünk és mit nem. Két dolgot kell ilyenkor körültekintően tisztázni, a hajszínt és a formát.” – tanácsolja Vass Edina az Angerer Fodrászat mesterfodrásza.
Elő a színskálával
A hajszín nagyon sok félreértés forrása: mennyire barna a barna, vagy az inkább sötétszőke? Mennyivel sötétebb a „sötétebbet szeretnék”, vagy világosabb a „világosabbat szeretnék”. Ahány ember annyiféle válasz, de általánosságban elmondható, hogy a fodrászok sötétebben látják a világot, azaz a hajat. Ami a fodrásznak sötétszőke, az a vendégek számára inkább világosbarnát jelent. Ezért mindenféleképpen az a megoldás, hogy mindig kérjünk egy színskálát, és mutassunk rá, hogy milyen árnyalatot szeretnénk, mert így a tévedés kizárt.
Mutasd meg a formát
A fazont és a formát elmagyarázni nagyon nehéz. Ha nem kell változtatni a meglévő frizurán, hanem csak igazítani kell, az sima ügy, egy képzett fodrász pontosan látja, hogy mennyit és hogyan kell frissíteni a frizurán. A gondok akkor kezdődnek, ha hangsúlyosabb frizuraváltást szeretnénk.
Vass Edina az Angerer Fodrászat mesterfodrásza az tanácsolja, hogy a legjobb, ha fényképet viszünk, és megmutatjuk, mit szeretnénk. Lehetőleg olyan képet vigyünk magunkkal, ahol legalább az arcforma egyezik a miénkkel, mert akkor nagy valószínűséggel jól fog állni a kiválasztott frizura. Ellenkező esetben beszéljük meg a fodrásszal, hogy jól fog-e állni nekünk a kiválasztott fazon, és hallgassunk a tanácsaira. Készüljünk fel arra, hogy eltérő arcforma esetén más lesz az összhatás, mint a kiválasztott képen. Egy képzett fodrász erre magától is felhívná a figyelmet, de ha nem tenné, kérjük meg rá!
Más a helyzet, ha azért kell fazont váltani, mert helyre kell állítani egy elrontott frizurát. Ilyenkor a hibák korrigálása szűkíti a lehetőségeket. Bár egy jó szakember minden tőle telhetőt megtesz, hogy a lehető legjobbat hozza ki a helyzetből, de ilyenkor mindig kompromisszumra kényszerülünk. Ha például belevágtak, ott valószínűleg az átmeneteket másképp kell megoldani, mint ahogy megszoktuk. A meglepetések elkerülése érdekében nagyon fontos, hogy beszéljük meg előre, hogy mire számíthatunk. Ha a fodrász nem tér ki ezekre az elején, akkor bátran kérdezzünk rá, mielőtt „belevágunk”.
Jobb kérdezni, mint megijedni
Ha legelőször konzultáltunk, használtunk színskálát és mutattunk fotót is arról mit szeretnénk, akkor egy hozzáértő szakember kezei alatt nemigen érhet bennünket meglepetés. Ha viszont a folyamat során mégis azt érezzük, hogy gond van, akkor minél előbb jelezzük, annál jobb.
Ha valaki attól tart, hogy a fodrász megsértődik, és ezért nem tudja hogyan szóljon, akkor használhatja a „nekem úgy tűnik, mintha” formulát. Mondhatjuk például, hogy nekem úgy tűnik, mintha kicsit sötétebb lenne, mint a színskálán volt. A végén olyan lesz? Ezzel anélkül adhatunk hangot aggodalmunknak, hogy kritikát fogalmaznánk meg. A lényeg, hogy minél előbb szóljunk, és pontosan mondjuk meg mi az, amitől tartunk. – javasolja Vass Edina.
Attól például nem kell megijedni, ha a vizes haj egy árnyalattal sötétebb, mert szárításkor kivilágosodik. De ha úgy érezzük, hogy nagyon sötét, netán épp világos, inkább kérdezzük meg, hogy mennyit fog ez a szárítással változni. A fodrász tud majd válaszolni, hogy elérjük-e a kívánt árnyalatot, vagy ha kell, akkor ilyenkor még lehet korrigálni.
A csak egy keveset, a pár centi és társai sok elrontott frizuráért felel. Vágásnál mutassuk meg pontosan, hogy maximum mennyit vágjon a fodrász, mert sokszor nem elég, ha mondjuk. Ha új frizurával kísérletezünk, vagy új fodrászhoz kerültünk, inkább csaljunk egy kicsit és mutassunk kevesebbet, mert szárazon még mindig lehet igazítani.
Ha mindezek ellenére valami miatt mégsem tetszik a végeredmény, akkor még a helyszínen szóljunk. Ha mindent úgy csináltunk, ahogy a cikkben szerepelt, nem lehet akkora a baj, ami egy kis korrekcióval ne lenne orvosolható. Egy korrekt fodrászat ilyenkor mindent megtesz, hogy megoldást találjon és elégedettek legyünk. Ha mégsem járnánk sikerrel, akkor pedig keressünk olyan fodrászatot, amelyik segít helyrehozni az elrontott frizurát.
Bio:
Az ANGERER Fodrászat Magyarország első, elrontott frizurák helyrehozására specializálódott fodrászata. Az ANGERER Fodrászat Sisi királyné fodrászáról, Fanny Angererről kapta a nevét. Ahogyan Fanny Angerer mindig tökéletes frizurát készített a királynénak, úgy a márka küldetése: magabiztossá tenni a nőket tökéletes frizurával. A szolgáltatások magas színvonalát az elrontott frizurák helyrehozásában szerzett speciális szaktudás és kiválóan képzett fodrászok garantálják. A vállalkozást Török Tamás alapította 2012-ben. A márkának három szalonja van Budapesten. Honlap: www.angerer.hu
További információk:
Fülöp Zoltán
+36 30 66 44 029