Az Erato/Warner Classics új megjelenésén a 2023-ban fennállásának 10. évfordulóját ünneplő Arod Quartet egy izgalmas francia programmal jelentkezett – melynek keretében a XX. század két legismertebb és talán legjelentősebb francia zeneszerzőjének vonósnégyesei mellett egy mai kortársuk alkotását is bemutatják.
Claude Debussy: g-moll vonósnégyese és „impresszionista” társa: Maurice Ravel: F-dúr vonósnégyese a koncertélet és a lemezkiadás jóvoltából jól ismert darabok. Debussy és Ravel vonósnégyesei, amelyeket egy évtizeden belül komponáltak – ugyan hangulatilag és stílusukban is elütnek egymástól, de azért magától értetődő párosításként kínálkoznak.
Debussy 1893-ban, harmincegy évesen – míg barátja: Ravel 1903-ban: huszonnyolc évesen írta meg a maga négytételes vonósnégyesét: mintegy rezonálva Debussy korábbi darabjára. A Quator Arod lemezén a két belle époque remekművet mai kontextusba helyezi az album harmadik felvételével: az Al Asr-ral, Benjamin Attahir fiatal francia zeneszerzőtől.
Nem szokványos párosításként ugyanis az 1989-es születésű kortárs francia zeneszerző: Benjamin Attahir: Al’ Asr című vonósnégyesének világelső megjelenése került melléjük. Ez a mások kettőhöz hasonló időtartamú, ám modern hangú kortárs vonósnégyes, melyet a szerzője direkt az Arod négy zenésznek – akikkel baráti viszonyban vannak – ajánlott.
Az Arod Quartet 2017-ben mutatta be Benjamin Attahir vonósnégyesét, amely a muzulmán délutáni imádság költői ihletettségében fogant, bene a dél és napnyugta közötti pillanatok heves melegével, és a sivatagi szelek erejével. „Az Al Asr a Quatuor Arodban alkotó csodálatos barátaimnak szól” – mondja Attahir. „Úgy keltették életre, ahogyan álmodni sem mertem volna.”
A négy zenész: Jordan Victoria, Alexandre Vu – hegedű Tanguy Parisot – mélyhegedű, Jérémy Garbarg – gordonka – el is mondja a róluk készített dokumentumfilmben, hogy mindig egy zenekari hangzásra törekednek, és ez az esetükben erőteljes dinamikai hatásokkal is párosul.
Mert az album a CD mellett még egy DVD-dokumentumfilmet is rejt, amelyet Bruno Monsaingeon rendezett – aki korábban már forgatott az Amadeus és az Alban Berg Quartetről is. Mert ahogy azt Monsaingeon mondja: „a vonósnégyes harmonikus életének titkát kutatja”. A dokumentumfilmben amúgy Debussy vonósnégyesének teljes harmadik tétele mellett Bach, Haydn, Mozart, Beethoven, Bartók, Ravel és Kurtág vonósnégyeseiből is felcsendülnek részletek a Quator Arod előadásaiban. Sőt: a kilencvenes éveinek végén járó Kurtág György is feltűnik a filmben.
Komlós József JR