Az Erato/Warner új megjelenésén Sabine Devieilhe elvarázsolja hallgatóit: Mozart és Richard Strauss dalaiból összeállított nagy sikerű dalestjét hallgathatjuk végig Mathieu Pordoy zongorakíséretével.
A francia sztár-szoprán:Sabine Devieilhe már karrierje kezdetétől nemcsak operaénekesként – de kimondottan dalénekesként is letette a névjegyét – mégpedig igen jól sikerült, és magas szinten méltatott megjelenéseken is. Hallhattuk, hogy milyen remek affinitása van ahhoz, hogy a pár perces dalokban rejlő mélyebb mondanivalót és akár drámát kifejtse és átadja hallgatóinak.
Mint amiképpen akár lemezei által is bizonyságot szerezhettünk arról, hogy milyen magas művész érzékkel képes átjárni művészi korokból egy attól merőben távol esőbe is: s éppolyan magas nívón teljesítő barokk specialista, mint amilyen jól áll neki Mozart, vagy akár a XX. századi komponisták világa.
Új lemezén konkrétan pontosan egy ilyen érdekes műsor-összeállítással jelentkezik, melyet első pillantásra két egymástól merőben más esztétikai korszakot megjelenítő szerző: a rokokó- klasszicista Wolfgang Amadeus Mozart és a XX. századi késő romantikus Richard Strauss zongorakíséretes dalaiból állított össze. De a bő két évszázadnyi távolság mégsem olyan távoli kettejük esetében!
Közismert Richard Strauss vonzódása Mozart korához: a rokokóhoz; és együttműködése Hugo von Hoffmannstahlal közös rajongásuk mentén. Richard Strauss Mozartot „mind közül a legmagasztosabb zeneszerzőnek” tartotta. Ezt szem előtt tartva, pedig teljesen logikus és művészileg is egyenes vonalú Sabine Devieilhe dalestjének műsora honfitársa: Mathieu Pordoy kíséretével – melyet a közelmúltban a londoni Wigmore Hallban mutattak be, és amelynek kiváló akusztikai körülmények között, stúdióban felvett bő egyórás változata most lemezen megjelent.
Mozart dalai nincsenek a szerző életművének fókuszában, és talán ezért külön kisebb öröm vagy meglepetés is őket meghallgatni: pláne ilyen értő és letisztult előadásokban. Összesen nyolc dal szólal meg ilyesféle nagyszerű tolmácsolásokban: Komm liebe Zither – Das Kinderspiel – An die Einsamkeit – Oiseaux si tous les ans – Das Veilchen – An Chloé – Das Traumbild – Abendempfindung.
Richard Strauss életművében viszont nagyon is kiemelkedő szerepet töltenek be dalai – melyeket itt nem színes nagyzenekarral, hanem intimebb környezetben: egy szál zongorával hallunk: Die Nacht – Nichts – Ständchen – Waldseligkeit – Meinem Kinde – Schlagende Herzen – Amor – Mädchenblumen Lieder – Allerseelen – Winterweihe – Ich Schwebe – Kling; a gyönyörű és megható Morgen előadásában pedig még Vilde Frang is közreműködik hegedűn.
Richard Strauss a dalírás egyik legnagyobb mestere, és jobban próbára teszi énekesét, mint Mozart: de Sabine Devieilhe ezekben a dalokban is hatalmas érzelmekkel és nagyszerű énekléssel bilincseli, gyönyörködteti hallgatóját. Évek óta dolgoznak együtt a keresett és tapasztalt zongorakísérővel: Mathieu Pordoy-val, aki minden rezdülésben nagyszerű társa; és kifinomult ízlésű, technikás művész.
Komlós József JR