Két barát – két kiemelkedő orosz zeneszerző két emblematikus nagyzenekari műve hangzik el a Warner Classics új lemezén a Római Santa Cecilia Akadémia Énekkara, Gyermekkara és Zenekara előadásában, Antonio Pappano vezényletével.
Korunk egyik legkiemelkedőbb dirigense: Sir Antonio Pappano angol-olasz karmester és zongoraművész, aki jelenleg a Királyi Operaház és az Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia zeneigazgatója – és egyben úgy hallani, hogy 2024-től a Londoni Szimfonikus Zenekar vezető karmestere lesz – új, színes hangzású és nagy ívű albummal jelentkezett.
Ez önmagában is komoly hír a komolyzene tájékán – és még inkább az, hogy most az olasz operák után, egy olasz zenekarral – jó érzékkel – egy egészen másfajta erőt és színeket megjelenítő zenei hagyomány felé fordult. Rimszkij-Korszakov: Seherezádé és Muszorgszkij Éj a Kopár hegyen című darabjai ugyanis az orosz nagyzenekari repertoár legnépszerűbb alkotásai közé tartoznak: tele nagyszerű lehetőségekkel egy ilyen nagyformátumú karmester és hasonlóan világszínvonalú zenekara számára.
Az Orchestra és a Chorus dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia zeneigazgatójaként kiváló együttesével Sir Antonio Pappano a két zeneszerző közötti mély baráti és zeneszerzői kapcsolatok mentén szerkesztette meg új lemeze programját. Mégpedig úgy, hogy külön érdekességként ritka alkalmat biztosít arra, hogy egymás után meghallgathassuk a Muszorgszkij darab mindkét verzióját: az 1867-es eredeti zenekari változatot, és mellette a kórusra, gyermekkórusra, nagybőgőre és zenekarra készültet 1880-ból.
Az 1867-es ősváltozat eredeti címe Szent Iván éj a kopasz hegyen volt, az 1880-as változat pedig A parasztlegény álma címet viselte – és Muszorgszkij azért dolgozta át zongorára és kiegészítő énekszólamokra, hogy beillessze a Gogol novellája alapján készülő Szorocsinci vásár című, befejezetlenül maradt operájába. Ezt végül csak Visszarion Sebalin hangszerelte meg 1930-ban, és ez az a változat, ami itt hallható.
„Muszorgszkij kompozíciós stílusa olyan hangzást hordoz, ami nagyon szokatlan volt abban az időben, amikor ezt a zenét komponálták. Csupasz és dísztelen, éles nyersességgel. – mondta Pappano.
Ezzel szemben Rimszkij-Korszakov Seherezádé című szimfonikus szvitjét „a zenekar kiváló lehetőségeként” írta le, és hozzáteszi: „Különösen a partitúra átláthatóbb, és érdekesebb pillanataiban kulcsfontosságú a zenekar minősége. Az olasz zenekari zenészek énekhangzásukról és stílusukról ismertek, ezért ezt a darabot ideálisnak tartom a Szent Cecilia Zenekara számára.”
Pappano nagyszerű felvételeket készített, és érezhetően hosszú felkészülés után alakította ki a maga verzióit. Rimszkij-Korszakov magával ragadó történeteket mesélő Seherezádéjában élénk zenekari színekkel jeleníti meg a keleti hangulatokat és formálja meg a szultán töprengését és vívódásait, aki megfogadta, hogy a nászéjszakát követő hajnalban lefejezteti feleségeit. A Muszorgszkij darab szinte félelmetesen lecsupaszított tónusú két változatában pedig szinte tapintható a történet drámaisága. Nagyszerű hallgatni-valók egy kiváló hangzású komolyzenei bestselleren.
Komlós József JR