Érdekes koncepció mentén valósította meg bemutatkozó albumát Aurélien Pontier: a századfordulós császári Bécshez kötődő és ritkán hallható zongoraműveket ad elő az I. világháború előtti időkből.
Warner Classics debütálására ugyanis a francia koncertzongorista olyan zongoradarabokat válogatott össze, melyek ennek a letűnt korszaknak a fényét, báját, nagyságát, eleganciáját, és végtelen nyugalmát árasztják a mában is. Szóval ez egy olyan lemez, amit jó hátradőlve hallgatni
Jobbára olyan zongorára komponált művek és átiratok csendülnek fel a nosztalgia jegyében, melyek Johann Strauss Bécsének kedélyességét, mosolygó báját árasztják magukból: így aztán Otto Schulhoff szólózongorás letétjében felcsendül a Pizzicato polka sőt még a Kék Duna keringő fantázia is Adolf Schulz-Evier átgondolásában.
Aztán az ugyancsak az akkori bécsi fényeket jeleníti meg az ifjú Richard Strauss Schubert-átirata, valamint Liszt, Rachmaninov, Csajkovszkij, és Kreisler keringői mellett olyan további nevek is előtűnnek a város múltjából, mint például Alfred Grünfeld és Leopold Godowsky,
De az akkori Bécs legnagyobb neve Gustav Mahler: ötödik szimfóniájának ismert lassú tételét – egyébként egy Schubert valcerrel együtt – éppen Aurélien Pontier írta át zongorára. De ez az Adagietto már egy fájdalmas búcsú az aranykortól: egy rossz előérzet zenei megfogalmazása, melyet Schönberg káosza követ. A műsor tökéletesen keretezett: programja Johann Strauss: A Denevér nyitányának zongoraátiratával kezdődik Grünfeld-től, és végül bevallott hommage-ként Ravel La Valse című művével zárul.
A császári Bécs utolsó évei az európai történelemben egyedülálló művészi és tudományos pezsgésnek adtak teret. Hát igen: volt egy kor még a rádió, a lemezek, a CD-k, a streaming – meg egyáltalán a hangrögzítés feltalálása előtt, mikor még a népszerű komolyzenei slágereket egymás szórakoztatására, kottából blattolva játszották a művelt osztrákok, magyarok, csehek, horvátok, meg a monarchia többi nemzetisége – a polgári otthonok szalonjaiban kötelezően felállított zongorákon.
És az a sokszínűség és magas műveltségi színvonal, melyet a századfordulón és a XX. század első évtizedében az Osztrák-Magyar Monarchia és annak fővárosa: Bécs képviselt, még a mában is csodálatot és irigységet kelt. Ezt verték szét előre megfontolt szándékkal és sikerrel: a romjain csak máig ható sebek maradtak, de a nagyság már sehol.
Aurélien Pontier sem véletlen adta a sokatmondó „Joyful Apocalypse” – azaz „Örömteli világvége” címet válogatásának: „Valóságos zenei metaforája Európa öngyilkosságának, ami a Nagy Háború volt, apoteózisának és apokalipszisének egyaránt. Hallhatjuk Schubert, Liszt, Mahler és Kreisler megidézéseit is, mindegyiket áthatja az a nosztalgia, amely csak ehhez a mitikus városhoz köthető.” – mondta el lemeze kapcsán.
Aurélien Pontier-t a francia sajtó „pazar zongoristaként” és „zseniális zongoristaként” és a „francia zongoraművészek fiatal generációjának vezéralakjaként” jellemzi. Egyszerre keresett szólista és kamarazenei partner, aki a párizsi operában kilencévesen történt debütálása óta a teljes zongorarepertoárt átfogó műsort épített fel nemzetközi szereplésein – melyek során Magyarországon is fellépett már.
Neves koncerthelyszíneken, és neves partnerekkel lép fel Európában és világszerte, és ez a magas művészi színvonal jelen lemezén is megmutatkozik. Könnyed kezű, szinte felszabadult, de nagyon technikás és kifinomult zongorást hallunk végig – ám a lemezt lezáró Mahler-tételben és a Ravel darabban a dráma és a hatalmas energiák is megjelennek.
Komlós József JR
A „Vienna: Joyful Apocalypse” műsora:
Alfred Grunfeld : Soiree De Vienne, Op. 56
Leopold Godowsky: Triakontameron: No. 11, Alt Wien
Otto Schulhoff: 3 Bearbeitungen Nach Motiven von Johann Strauss, Op. 9: No. 2, Pizzicato- Polka
Sergei Rachmaninoff: Polka De W.R. (After Behr S La Rieuse, Op. 303)
Piotr Ilyich Tchaikovsky: 6 Pieces, Op. 51: No. 6, Valse Sentimentale
Piotr Ilyich Tchaikovsky: Valse-Scherzo, Op.7
Fritz Kreisler: 3 Alt-Wiener Tanzweisen: No. 2, Liebesleid (Arr. Rachmaninoff For Piano)
Franz Schubert: an Die Musik, Op. 88 No. 4, D. 547 (Arr. Pontier For Piano)
Franz Schubert: 12 Waltzes, Op. 18, D. 145: No. 6 In B Minor
Franz Schubert: Waltz In G-Flat Major, D. Anh. I/14 Kupelwieser-Walzer
Adolf Schulz-Evler: Arabesken Uber an Der Schonen Blauen Donau
Franz Liszt: 4 Valses Oubliees, S. 215: No. 2 In A-Flat Major
Gustav Mahler: Symphony No. 5 In C-Sharp Minor: Iv. Adagietto (Arr. Pontier For Piano)
Arnold Schonberg: 6 Kleine Klavierstucke, Op. 19: No. 6, Sehr Langsam
Maurice Ravel: La Valse, M. 72