Hatalmas közönségsikert aratott debütáló albuma, a két esztendeje kiadott Roma Travestita után a világszerte ünnepelt férfi szoprán: Bruno de Sá második albumával jelentkezik az Erato/Warner világcégnél.
A barokk áriákat felvonultató Roma Travestita után Bruno de Sá új albuma a rokokó és a klasszicizmus jegyében fogant – a gyűjtőpont pedig Mozart személye és munkássága. Mozart Exsultate, Juvilate! című motettája és két áriája mellett ugyanis csupa olyan szerző szerepel ezen a lemezen, akik Wolfgang Amadeus konkrét kortársai voltak: előfutárként vagy őt követő alkotókként.
Így aztán nem csak egy igazán pazar énektechnikai tűzijáték ez az összeállítás, hanem csupa-csupa felfedezés a rokokó és a klasszicizmus operáinak korából. Olyan szerzőkkel, akiknek hagyatékéból esetenként még az operarajongók is alig tudnának idézni! Mert ugyan Domenico Cimarosa és Luigi Cherubini neve ismerősen cseng – de Franz Ignaz Beck, Luigi Caruso, Franz Seydelmann, Johann Friedrich Reichardt, Niccolò Josef Mysliveček, és Felice Alessandri áriái, vagy Antonio Zingarelli teljes Salve Reginája az újdonság olyan erejével hat, mint valami pezsdítő fuvallat.
Hat soha, sehol fel nem vett felvétel készült Cherubini, Caruso, Alessandrini, Seydelmann, Reichardt és Zingarelli alkotásaiból – és az olasz, német és cseh zeneszerzők áriái mellett afféle intermezzóként Beck és Mysliveček zenekari – és Mozart orgonaműve is elhangzik. A lemez talányos címét (Mille Affetti – Ezer vonzalom) is a korunkban ismeretlen Mozart kortárs – Luigi Caruso (1754-1823): „In mezzo a mille affann” („Ezer kétség közepette”) című áriája ihlette:
De igazból szó nincsen itt semmiféle kételyről, aggodalomról, vagy pláne bánatról – bárhogyan is fordítsuk Bruno de Sá új albumának címét. Hiszen „Csak a derű óráit számolom” – ahogy ezt Szabó Lőrinc: Mozart hallgatása közben című versének nyitósora után mondhatnánk. Lélegzetállítón kiváló előadásokban hangzanak el a bravúráriák, mégpedig olyan egyenes vonalú, tiszta hangképzéssel és magas szintű technikával, mintha egy női szoprán énekelné azokat – nem pedig egy szakállas férfiú.
Bruno de Sá új – a rokokó és a klasszicizmus korának színházi és templomi áriáit egyaránt megidéző programja a Jarosław Thiel karmester vezette Wrocławi Barokk Zenekar, Marcin Szelest orgonaművész, és az NFM Kórusa közreműködésével válik teljessé. Kiváló korhű zenekart hallunk – a zenekari részletekben és a kíséretben is gyönyörű egységgel és plaszticitással muzsikálnak, teljes összhangban a szólistával.
Nem is olyan sokára mindezt nem csak lemezről, hanem közvetlen koncertélmény révén is meghallgathatjuk, hiszen Bruno de Sá a Wrocławi Barokk Zenekar kíséretével november 30.-án a budapesti Zeneakadémián is bemutatja vadonatúj lemezének műsorát!
Komlós József