20–25
KELECSÉNYI CSILLA textil- és képzőművész
elmúlt 25 évben készült alkotásai
Ez alkalomból közös tárlatvezetésre kerül sor, melynek részvevői:
KELECSÉNYI CSILLA Ferenczy Noémi-díjas textil- és képzőművész, egyetemi tanár, MMA rendes tagja és IFJ. GYERGYÁDESZ LÁSZLÓ Móra Ferenc-díjas művészettörténész, képzőművészeti osztályvezető
Időpont: 2025. március 24. 15 óra
Helyszín: Cifrapalota, I. emelet (Kecskemét, Rákóczi út 1.)
A kiállításról további részletek (képek, kisfilm) a múzeum honlapján láthatóak/olvashatóak:
https://kkjm.hu/kelecsenyi-csilla-textiles-kepzomuvesz
https://kkjm.hu/kelecsenyi-csilla-20-25-finisszazs
A kiállítás megtekinthető: 2025. június 1-ig, keddtől vasárnapig 10–17 óra között
„A textilművészet és a képzőművészet határterületei foglalkoztatnak. Művészetemben a fordulópontot a londoni Goldsmith’s College-ban elvégzett mesterképző jelentette. Új technikákat ismerhettem meg a kézzel merített papír, valamint a kézi és gépi hímzés területén, és elmélyülhettem a teoretikus kutatásban is. A technikai tudás lehetőséget adott gondolataim új módon való kifejezésére. Londonban fedeztem fel, hogy az utcán eldobott, értelmetlennek tartott tárgyakból, papírokból, szövetdarabokból új minőségű művek születhetnek. Ez a felismerés vezetett a mára már újra hasznosításnak nevezett filozófiához. Hímzéseket és hímzett-varrott kollázsokat kezdtem készíteni egyéni technikával, mely a szabadon alkalmazott gépi varráshoz vezetett. Úgy tologatom a textilt a varrógéptű alatt, mintha rajzolnék, festenék. A Cifrapalotában kiállított műveim három csoportba foglalhatók. I. Hímzések, hímzett, varrott kollázsok, köztük a családi emlékek felkutatása inspirálta Magunkkal hurcolt emlékképeink. II. Asszamblázsok, kollázsok, köztük a Szegénység és rózsák sorozat, melyet Szent Erzsébet legendája inspirált, de nem önmagában a kenyércsoda, hanem a szemét, a jelentéktelen dolgok, a szegénység relikviái, és a gyönyörű virág, a rózsa, a kegyelem szembeállítása. III. Festmények, elsősorban akvarellel dokumentált önportrék, melyeknél saját személyiségem pszichológiai vizsgálatát vettem figyelmem középpontjául.
Fontosnak éreztem, hogy nemcsak önmagam lelki mélyére ássak, hanem ezzel együtt a teremtett természetet, a makró- és mikróvilágot – mint Londonban az utcai hulladékot – is felfedezzem. A festmények csoportjához tartoznak korábbi római és frankfurti tanulmányútjaim inspirálta képeim. A rendszerváltás időszaka után érthetően ezek a nagyméretű akril festmények tematikája építészeti elemek szétbontása (dekonstrukció), majd újból, másképpen való összeépítése (rekonstrukció). Ezekhez a festményekhez kapcsolódnak kézzel merített egyéni technikával készült papírképeim, kollázsaim és a szitanyomatok. 2022- től készített festményeim a természet és az úgynevezett belső természetem inspirálta absztrakciók. A három kategória nem választható teljesen külön egymástól, mert egyikből következik a másik, egymásba is fonódnak, ami nem jelenti azt, hogy az egyik befejeződött és a másikkal folytatódik.” (Kelecsényi Csilla)
„I am interested in the borderline between textile art and fine arts. A turning point in my artistic journey was the Master’s program I completed at Goldsmiths College in London. There, I was introduced to new techniques in handmade paper, hand and machine embroidery, and I also immersed myself in theoretical research. This technical knowledge opened new ways for me to express my thoughts. In London, I discovered that objects, papers, and fabric scraps discarded on the streets—once deemed meaningless—could be transformed into artworks of new quality. This realization led me to the philosophy now known as recycling. I began creating embroideries and embroidered-sewn collages using a personal technique, which led to the free use of machine stitching. I move the textile under the sewing needle as if I were drawing or painting. The works I am exhibiting at the Cifrapalota fall into three groups. I. Embroideries and embroidered-sewn collages, including The Memories We Carry, inspired by the search for family heritage. II. Assemblages and collages, such as the Poverty and Roses series, inspired by the legend of Saint Elizabeth—not merely the miracle of the bread, but the contrast between waste, seemingly insignificant objects, relics of poverty, and the beautiful flower, the rose, symbolizing grace. III. Paintings, mainly watercolor self- portraits, focusing on the psychological exploration of my own identity. It was important for me not only to delve deep into my soul but to explore created nature—the macro- and micro- world—just as I once explored street debris in London. This group also includes works inspired by earlier study trips to Rome and Frankfurt. After the political regime change, it was natural that these large-scale acrylic paintings focused on the deconstruction and reinterpretation of architectural elements. Connected to these are my handmade paper works, collages, and silkscreens. Since 2022, my paintings have been abstract works inspired by nature and my so-called inner nature. The three categories are not strictly separate; one leads to the next and intertwines with the others.” (Csilla Kelecsényi)
Szakmai információ:
ifj. Gyergyádesz László művészettörténész (70/799-8856, [email protected])
Kelecsényi Csilla alkotó (30/282-3142, [email protected])


