A több mint hat évtizedes múltra visszatekintő Ars Nova az első kimondottan kortárs műveket játszó hangszeres együttes Franciaországban. Jubileumi BMC Records lemezükre öt, különböző generációt és kifejezésmódot képviselő zeneszerző egy-egy darabja került. Az album fő karmestere Vajda Gergely, a kortárs zene egyik legnevesebb magyar képviselője a nemzetközi színtéren.
Az 1963-ban alapított Ars Nova az első hangszeres együttes Franciaországban, amely új zenék alkotását, előadását és terjesztését segíti elő, immár az egész világon. Céljuk, hogy az esztétikai sokszínűség jegyében építsék napjaink élő zenetörténetét. Az évtizedek során számos alkotótehetség, köztük például a tekintélyes életművet létrehozó Pascal Dusapin vagy Régis Campo kibontakozásához és elismertetéséhez járultak hozzá. Amellett, hogy műveik megszólaltatásával alkotói műhelyt és láthatóságot biztosítanak a fiatal zeneszerzőknek, és megrendelésekkel támogatják őket, a kortárs zene iránt elkötelezett zenészutánpótlás kineveléséről is gondoskodnak.
Évek óta szoros munkakapcsolatot tartanak fenn az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvánnyal, számos mesterkurzus és koncert keretében fordultak meg Magyarországon, így a BMC-ben is. Az album fő karmestere, Vajda Gergely a kortárs zene egyik legnevesebb magyar képviselője a nemzetközi színtéren. Három éven át volt az Ars Nova rezidens művésze, majd 2024-ben az együttes első vendégkarmestere lett. Jelenleg emellett a Huntsville Symphony Orchestra zeneigazgatója, a Savaria Szimfonikus Zenekar elsőkarmestere, az UMZE Együttes művészeti vezetője és az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány programigazgatója. Koncertezett többek között a a Staatskapelle Dresden, a Los Angeles Philharmonic, a Klangforum Wien és az Ensemble Intercontemporain élén. Kompozíciói a BMC Records, az ECM és a Hungaroton kiadásában hallhatók lemezen.
A kortárs zenére szakosodott Ars Nova együttes Vajda Gergely – és egy tételben Clémence Le Gac vezényletével készítette el fennállásának 60. évfordulója alkalmából a Between Dusk and Dawn (Szürkület és hajnal között) című lemezt. A cím arra az átmeneti pillanatra utal, amikor a tegnap múltja és a holnap jövője összeér. Mint ahogyan története révén az Ars Nova egy lezáruló korszak emlékét hordozza, amelyből kiindulva újfajta, napjainkban releváns diskurzusokat hoznak létre.
Az albumra öt, különböző generációkat és kifejezésmódokat képviselő zeneszerző egy-egy darabja került. Jongsung Oh az Egy faun délutánja zenei eszközeit és főhősének alakját gondolja tovább, Édith Chanat de Chizy darabja a kéthárfás irodalmat gazdagítja, Justė Janulytė a homokóra működését jeleníti meg két ellentétes irányú, egyszerre zajló zenei folyamat segítségével, Vajda Gergely egy már nem működő, de még nem is lepusztult emberi világot és az abban rejlő új kezdetet festi le, míg Lisa Heute az Ars Nova alapítójára, Marius Constant zeneszerző-karmesterre emlékezik improvizációt is tartalmazó, az egyes hangszerek hangját hol egybeolvasztó, hol pedig kiemelő kompozíciójával.
ensemble Ars Nova:
Pierre-Simon Chevry – fuvola
Baptiste Gibier – oboa
Éric Lamberger – klarinét
Philippe Récard – fagott
Carl-Emmanuel Fisbach – szaxofon
Cédric Bonnet – kürt
Matthias Champon – trombita
Florian Varmenot – trombita
Mathilde Comoy – harsona
Igor Martinez – tuba
Pascal Contet – harmonika
Isabelle Cornélis – ütőhangszerek
Elisa Humanes – ütőhangszerek
Michel Maurer – zongora
Aïda Aragoneses Aguado – hárfa
Henri Gillig – hárfa
Catherine Jacquet – hegedű
Marie Charvet – hegedű
Benoît Morel – brácsa
Isabelle Veyrier – cselló
Lilas Réglat – nagybőgő