Kezdőlap Zene Eternal Notre Dame – Dubois  

Eternal Notre Dame – Dubois  

Mint világszerte megdöbbenve láttuk: a párizsi Notre-Dame székesegyházban 2019. áprilisában tűz ütött ki, amely jelentős kárt tett az épületben. A helyreállítás után a székesegyház 2024. decemberében nyitotta meg újra a kapuit – és a katedrálisban a Warner Classics-nál most megjelent hangfelvétel készült el elsőként, amelyen Vincent Dubois, a Notre-Dame címzetes orgonaművésze játszik, bemutatva a hatalmas hangszer minden adottságát.

Csodával határos módon a párizsi Notre-Dame pompás orgonája túlélte a 2019 áprilisában bekövetkezett katasztrofális tűzvészt. Igaz, hogy 8000 sípját tűzoltótömlőkből származó víz és ólompor terítette be, de teljes megtisztítása és restaurálása után ismét működött a székesegyház történelmi jelentőségű újra nyitásakor 2024 decemberében.

Az újjáépítés alatt és után három szép felvétel is megjelent a Warnernél, mely a katedrális és zenei szolgálatai előtt tiszteleg – de ez az első felvétel az újonnan restaurált orgonán. Vincent Dubois, az Notre-Dame négy címzetes orgonistájának egyike pedig kimondottan azzal az elhatározással vette fel ezt a lemezt, hogy világszerte bemutassa ezt a monumentális hangszert – amelyet a legendás romantikus orgonaépítő: Aristide Cavaillé-Coll épített; és egyúttal tisztelegjen öröksége előtt.

Vincent Dubois, aki Bretagne-ban nőtt fel és a párizsi Konzervatóriumban pont Olivier Latry-nál tanult –aki 1985 óta a Notre-Dame orgonistája; majd 2016-ban foglalta el állását a székesegyházban, a felújított épületről és orgonáról így beszélt a BBC Music Magazine-nak adott interjúban: „A magas hangok hangzása megváltozott – most fényesebbek. A nagy basszus regiszterek is tisztábbak. Mivel a székesegyház minden felületét megtisztítottuk, két másodpercnyi akusztikát nyertünk, amikor a székesegyház tele van – a visszhangzás körülbelül négy-öt másodperc, míg korábban csak két-három volt.”

Ez a páratlan akusztikus környezet nagyszerű élményként vesz körül Vincent Dubois lemezét hallgatva, melyre időben kétszázötven évet átölelve kisebb időtartamú, és kivétel nélkül olyan darabokat válogatott össze, melyek a székesegyházhoz is kötődnek: akár koncerteken, akár mert szerzőjük szervesen kapcsolódott Párizshoz és a Notre Dame-hoz.

Az albumot egy szinte kötelező sikerdarab nyitja a válogatáson: Bach d-moll toccata és fúgája, majd egy korálelőjátéka és egy kantátarészlete következik. A XX. századi orgonista komponisták közül először Widor toccatája jön az Orgonaszimfóniából, majd Francktól a Prélude, Fugue et Variációk, és a francia tömböt egyelőre a „Westminster harangjai” zárják le a Notre-Dame-ban szolgáló Vierne-től.

Ezután Vincent Dubois orgona-átiratait haljuk: Rachmaninov cisz-moll prelúdjét, három tételt Ravel: Couperin sírjánál című zongoraciklusából, és „A dongót” Rimszkij-Korszakovtól – ezt De Saint-Martin átiratában. Az élményteli műsor zárásaként pedig két nagy orgonista elődje előtt tiszteleg az előadó: Pierre Cochereau – akitől a Carmen-improvizációkat rögzítették – 1955-től, Claude Balbastre pedig – akitől a „Marseilles-iek indulóját halljuk – az 1780-as években volt az ’Örök Notre Dame’ címzetes orgonistája.

Komlós József