Az Auer Trio legújabb kiadványán két vérbeli romantikus zeneszerző: Csajkovszkij és Liszt jól ismert, és a lemez címéhez illőn valóban temperamentumos zongoratriója csendül fel három kiváló magyar művész tolmácsolásában.
„A vizsgálatok korát éljük. Mintákat veszünk, laborba küldjük, eredményeket kapunk. Teszteket készítünk, kategorizálunk. Egy zeneszerző a művei által van jelen közöttünk. Ameddig a darabjait játsszák, létezik. Mintát vehetünk ezekből a zenékből. Ragadjunk ki két ütemet! Egy motívumot! Egy tetszőleges részletet! A képzeletbeli zenelaborban meg tudnánk állapítani, kitől származik? Milyen a személyisége? A temperamentuma? Két olyan zeneszerzőt választottunk albumunk programjához, akiknél a válaszunk: igen!” – olvashatjuk a Hungaroton új lemezének bevezetőjében; s valóban: igaz ez az itt hallható két műre. Felszakadó sebek, nagy gesztusok, erő és temperamentum uralja az itt felcsendülő két darabot.
Csajkovszkij népszerű a-moll zongoratriója egyike a mester kevés kamarazenei alkotásának, de még így is szimfonikus igénnyel fogalmazta meg – és szimfonikus keretek között Mert Csajkovszkij hiába fordult életében ez egyszer a műfaj felé, mégsem tudott kibújni a bőréből. Így az 1882-ben római útján – alkotói ereje teljében és pályája csúcsán – befejezett darabja szinte szétfeszíti a zongoratrió kereteit. Első és második tétele húsz-húsz perc, a harmadik tíz perc körül van, és csak úgy tombolnak benne az érzelmek barátja és zenész-kollégája: Nyikolaj Rubinstein miatt érzett gyászától
Párdarabként Liszt Ferenc IX. Magyar rapszódiája, a Pesti Karnevál hallható ezen a felvételen. A szerző életművében is fontos, népszerű zongorasorozat eme darabja azért is kivételes, mert az egyetlen a sorból, melyet Liszt maga írt át zongoratrióra. Az 1839 és 1847 között komponált huszonegy Magyar Rapszódia keletkezésének ideje már önmagában sokat elárul: a magyar reformkor, a nemzeti újjászületés, a lendület, az illúziók, az eltökéltség, a büszkeség és a magyar karakter minden szépsége ott van e darabokban. Liszt az idegenben élve, a nemzetközi színpadokon is különösen fontosnak tartotta, hogy kihangsúlyozza magyarságát, és ezt teszi ebben a temperamentumos, karakteres alig negyedórás művében is.
Két különböző nemzetiségű. életpályájú és lelki karakterű nagy romantikus triója került hát egymás mellé az Auer Trio vadonatúj megjelenésén – és ez kiváló lehetőséget kínál a három zenész számára, hogy a művek széles hangulati és érzelmi spektrumát bemutatva zenéljenek.
Az együttest három világjáró szólista hozta létre és alkotja: a kecskeméti születésű Fülei Balázs zongoraművész – akinek kiváló szólóalbuma nem régen jelent meg, melyről ezen az oldalon írtunk: https://alfoldiregiomagazin.hu/2022/04/fulei-balazs-blurred-boundaries/ -; Kováts Péter hegedűművész, a veszpémi Mendelssohn Kamarazenekar alapítója és művészeti vezetője; valamint Varga István gordonkaművész, az egykoron jugoszláviai Camerata Academica kamarazenekar és a Goldberg Vonóstrió alapítója, az Újvidéki Zenei Ünnepségek művészeti vezetője.
Mindhárman a maguk jogán is magas színvonalon jegyzett önálló hangszeres szólisták és felső szinten oktató tanárok – e szuverén személyiségek trióvá összeállva pedig igazán színvonalas, professzionálisan átütő hatású, nagy kifejező erejű együttest alkotnak. Az itt hallható két darabot szórakoztatón, élénk színekkel és erős dinamikai árnyalatokkal – egy nagyon intelligensen együttműködő, virtuóz erényekkel felvértezett trióként mutatják be.
Komlós József JR