Egészen különleges, sőt több pillanatában egyenesen meghökkentő alkotás Faragó Béla szerzői lemeze. Meghallgatva sokféle hatás éri a hallgatót: asszociálhat a Laurie Anderson nevével fémjelzett performanszokra, polgárpukkasztónak szánt avantgárd előadásokra, kortárs kísérletekre és hagyományosabb formákat követő XX. századi zenei előképekre egyaránt.
A Pormacska dalok és táncok című operai szvitben egyszerre van jelen a zörejeffektusokra
épülő, avantgárd performansz-szerűség, a kevert stílusok, a madrigálformába oltott
kocsmadal-gesztusú kórus, és gregorián utalások; míg a József Attila dalokban klasszikusabb, szokványosabb formálást: a XX. század egyes kortárs komponistáinál hallott megoldásokat találunk.
Faragó Béla magyar kortárs zeneszerző1961-ben született Kaposvárott. Zeneszerzés
tanulmányait a budapesti Bartók Konzervatóriumban, majd a Zeneakadémián végezte. 1991-92-ben a hágai Royal Conservatory-ban zeneszerzést és komputerzenét tanult. 1990 óta a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz-tanszékének klasszikus zeneszerzés tanára, jelenleg főiskolai docens. 1996-ban a Bárka Társulat alapító tagja – 2007-ig a Bárka Színház zenei vezetője. 1977-től napjainkig különböző együttesek tagjaként résztvevője a magyar és külföldi kortárs zenei eseményeknek. 1986-94-ig a Fiatal Zeneszerzők Csoportja ügyvivője.
1994-96-ig a Magyar Zeneszerzők Egyesülete elnökségi tagja. 1994-től az Artisjus
Választmányának tagja. 1978 óta közel száz film-, rádiójáték-, balett-, valamint színházi
kísérőzenét alkotott, számos díjjal ismerték el munkásságát.
A BMC Records-nál most kiadott szerzői lemeze rengeteg hatást olvasztott magába, melyről maga a szerző a következőképpen vallott: „Közel 25 év, az 1986-2009 közötti alkotói periódusom énekhangot is alkalmazó műveiből készült válogatását tartja kezében a hallgató.
55 évesen, két évvel ezelőtt e lemez alapgondolatát és kiindulópontját az a felismerés adta, hogy az énekhanggal való kapcsolatom, egészen a 8 éves koromban készült első kompozíciók óta milyen fontos szerepet tölt be az életemben.” Faragó Béla 1993-94-ben írta első kamaraoperáját – és azóta 2016-ig további nyolc zenés színpadi műve született – közöttük öt opera, melyet a Budapesti Őszi Fesztivál, a Bárka-, a Sanyi és Aranka Színház, a Debreceni Csokonai-, valamint a Pécsi Nemzeti Színház tűzött
műsorára. A Franz Kafka elbeszélése nyomán: Az átváltozás címmel készült opera
kórustételeiből összeállított szvit lett a tulajdonképpeni Pormacska dalok és táncok – melyet itt hallunk.
A mezzoszopránra, hegedűre és zongorára íródott, nyolc dalból álló József Attila dalok
ciklusa 1996-ban készült a Magyar Televízió Költészet-napi műsora számára. E lemezen,
tematikus okokból a ciklus hét dala került rögzítésre. A versek kiválasztását és a hangszer
összeállítást illetően teljes szabadságot kapott a megrendelőktől a szerző, melyről aztán így vallott: „A komponálás folyamán az a cél lebegett előttem, hogy a költemények a lehető legegyszerűbb zenei megfogalmazásban, ugyanakkor a lehető legkoncentráltabban, a legkifejezőbben szólaljanak meg.”
A Nem lett-e hűvösebb? (Hommage á Friedrich Nietzsche) kompozíció első változata 1985-ben született a szerző filozófus barátja: Jozef A. Tillmann felkérésére, a budapesti Szkéné Színházban bemutatott Friedrich Nietzsche-performansz részeként. Egy évvel később a szerző Hortobágyi Lászlónál folytatott tabla-tanulmányai során került az akkor még jóval rövidebb mű új megvilágításba, és nyert új formát: „Hortobágyi László zeneszerző-szitárművész barátom a közös gondolkodás és zeneszerzői munka folyamán az eredeti zenei anyagokat jelentősen kibővítette a két emblematikus indiai hangszer, a szitár és tabla zenei anyagainak megkomponálásával – meghatározva ezzel a mű jóval összetettebb formai felépítését.”
A lemezen a negyven percnyi Pormacska dalok és táncokban a Szent Efrém Kvartett (Bubnó Tamás, Bubnó Márk, Philipp György, Silló György) és Kántor Balázs – cselló működik közre; a rövidebb lélegzetű, összességében alig több mint negyedórás József Attila dalok ciklust Károlyi Katalin – mezzoszoprán, Kerek István– hegedű, és Faragó Béla – zongora adják elő; míg a húszpercnyi Nem lett-e hűvösebb? című darabot a Gayan Uttejak Mandal Ensemble (Szerb Zsófia – szoprán, harangok; Hortobágyi László – szitár, drone; Faragó Béla – tabla, zongora; Trajtler István – cselló; Tóth Tamás – basszusgitár) mutatják be.
Komlós József JR