Egy igazi unikum a hazai jazz-életben az idén már tizenharmadik évadát megélő Modern Art Orchestra – minden megjelenésükre érdemes odafigyelni. A Fekete-Kovács Kornél által alapított és mai napig vezetett együttes ezúttal egy nagyszerűen megfogott Bartók ciklussal jelentkezik a BMC Records lemezén.
A Modern Art Orchestra megalakulása óta egy merőben egészen más stílusú big bandként
működik, amint azt a klasszikus jazzt játszó zenekaroktól megszokhattuk. A modern jazz
mezsgyéin mozognak – mégpedig mindig nagyon izgalmas, asszociatív zenét játssza; saját szerzeményeik bemutatása mellett bevallottan törekedve a – lehetőleg magyar – kortárs vagy éppen a modern zene, és a jazz egymásba olvasztásába. Ez a progresszivitás egy olyan szintézist eredményezett, melynek folyományaként több figyelemre méltó lemezt is készítettek – s most a sort Bartók: Tizenöt magyar parasztdalának előadásával folytatják.
Az új lemezen ugyanis big-bandre hangszerelve szólal meg a Tizenöt magyar parasztdal, ez az 1914 és 1918 között keletkezett, 1920-ban publikált zongoramű, amelyben az 1910-es évek során gyűjtött, számára legkedvesebb dallamokat dolgozza fel Bartók. A hangszerelők: Bacsó Kristóf, Ávéd János, Subicz Gábor és Fekete-Kovács Kornél, valamennyien a Modern Art Orchestra szólistái – maximálisan tiszteletben tartják a bartóki zongoraanyagot.
Az eredetihez a lehető legnagyobb mértékben hűen adaptálják a zongoradarabokat a fúvós nagyzenekari hangzásba – s aztán a saját útjukat követve variálják, színezik, teljesítik ki az eredetiben negyedórányi zenei vázt egy hatvankilenc perces kvázi szvitté.
A program a mai magyar jazz-élet ünnepe is egyben, hiszen a Modern Art Orchestra kiváló zenészei mellett olyan elsőrangú vendégszólistákat is meghívtak, mint Dresch Mihály, Lukács Miklós, Gőz László, Harcsa Veronika vagy éppen David Liebman.
Szabad asszociációkba visz ez a finoman lebegő hatású, nagyon átgondoltan kidolgozott és meghangszerelt album. Az eredeti paraszti zeneiség olyan kedvesen és lágyan olvad bele a jazz-zenekar hangzásába, mintha ez az előadás valamiféle nász lenne – és valóban az is a régi és a kortárs zene, a népzene és a jazz egyesül.
A kötetlenebb és sarkosabb jazzformák időről időre a fúziós jazz elemeivel kerekednek le,
hogy aztán egy szinte klasszikus zenei formába olvadjanak. A Kárpát-medencei egyveleget tovább fokozandó a táncos tételekben a magyar, román, tót – sőt délszláv hatások mellett még a klezmer zenei megoldásai is visszaköszönnek.
Emlékezetes, hangulatos, nagyon jól sikerült vállalkozás ez a lemez, mely a klasszikus jazz, a modern jazz, a komolyzene és a népzene összeházasításából is számos kiváló ötletet és megközelítést tartalmaz. Kimagasló alkotás, a hazai jazz-élet kimagasló személyiségeinek közreműködésével.
Komlós József JR