Újból kiadott CD-jével jelentkezik ismét a kiváló kvalitásokkal bíró férfi énekkar a BMC Records-nál. Nagy sikerű sorozatuk első darabja igazi unikum volt megjelenése idején és az ma is: pravoszláv és ortodox liturgikus énekeket hallunk tőlük.
A nyugat-európai kultúrában szocializálódott zenerajongók számára több mint érdekes – sőt művészileg is lenyűgöző válogatás a Bubnó Tamás által vezényelt Szent Efrém Férfikar minden megjelenése. Hiszen a kelet-európai és a balkáni kultúrkörhöz kötődő ortodox
szakrális kóruszenébe kaphatunk betekintést általuk. Ráadásul annak még az érdeklődők által sem mindig ismert részeivel is megismerkedhetünk.
A remek hangi adottságokat bemutató, és mindvégig a legjobb formájában – ráadásul archaikus tónusban, és hihető akusztikai környezetben éneklő társulat valóságos kulturális kalandozásra visz bennünket ezen a pályájuk szempontjából fontos lemezen is.
Az ortodox liturgikus művek iránt érdeklődő közönség előtt jobban ismert Csajkovszkij, Rachmaninov, Glinka, Muszorgszkij részletek, a mostanában felfedezett Csesznokov, valamint az éppen a kórus egyik megelőző lemezéről megismert Boksay darab mellett a bolgár Christov, a román Suceveanu egy-egy kórusa is felhangzik; s mellettük a kórus tagjai: Bubnó Tamás, Philipp György – valamint Zombola Péter egy-egy feldolgozása, illetve kortárs kompozíciója is helyet kapott.
A kereken tíz esztendeje felvett, és aztán eredetileg 2010-ben megjelent albumon az egyes számok közé, liturgikus indíttatású, az eredeti vallásos közeget reprezentáló rövidebb ütős-zene került – és így visszakapunk valami kis többletet e darabok templomi környezetben felcsendülő hangulatából is.
Külön megemlítésre méltó, nagyszerű kezdeményezés a Szent Efrém Férfikar részéről, hogy az albumot a bizánci császári családba férjhez ment, és a pravoszláv kultúrkörben is szentként tisztelt Árpád házi Szent Piroska emlékének – illetve kultuszának magyarországi megalapozásának ajánlották fel.
Komlós József JR