Kezdőlap Régió Csáky Lajos, aki képpé formálja az álmainkat

Csáky Lajos, aki képpé formálja az álmainkat

Karácsony közeledtével könnyebben kerül szentimentális hangulatba az ember, s engem is elfogott egy különös, nosztalgikus érzés, amikor negyedszázad után készültem arra, hogy újra találkozom egykori tanárommal, aki azóta . hangulat csak tovább fok kül kertbe
A képzelet szárnyalásának egyébként is kimeríthetetlen a forrása
A művész fáradságos munkával és nagy hozzáértéssel építette meg saját kis Édenkertjét, ahol a természettel idilli összhangban él és dolgozik. A romantikus kertek e kései utóda egy hangulatos műtermet rejt, ahol a kissé melankolikus, nosztalgikus képek születnek.
Elárulok egy titkot: sajnos nem igazán tudok és szeretek rajzolni, de magával ragadó miliőben, hangulatban még én is legszívesebben ecsetet ragadnék.
Ahogyan beszélt megérttettem egy apró kis szeletet az igazi művészetről. Csáky Lajos minden alkotásán érződik az ars poeticája, hogy a kép legyen egy érintés.
Lenyűgöző tájképeinek különös varázsa, szomorú valósága, komor öröme, már az első mustránál megfogott.
Úgy tartja a néphit, hogy a jó ember mindenkinek álmodik egy szép álmot.
Csáky Lajos a képein keresztül mindannyiunk számára álmodott egy szépet – amik a maguk töredékességében, sejtelmességében a valóság és a képzelet sajátos ötvözetei. Rajtunk múlik, hogy megtaláljuk-e a magunk álmát, és hagyjuk-e, hogy megszólítsanak bennünket a képek.
Elárulta, hogy szeret utazni, mert minden ilyen utazással több lesz az ember. Fontosnak érzi,
hogy legyenek olyan emlékek, amik az embert idősebb korban is éltetik, meg tudják szépíteni a napjait. Mi, a közönség pedig a Csáky Lajos által megalkotott műveknek köszönhetően leszünk többek, a festményeiben való gyönyörködéssel pedig sok szép, „idősen is éltető” estét
szerzett mindannyiunk számára.

Csáky Lajos grafikus és festőművész a tanulmányai befejezése után, a jelentős művészeti tradícióval rendelkező Kecskeméten vállalt rajztanári állást, majd műveinek gyarapodó kiállítási sikerei folytán, szabadfoglalkozású művésszé vált. Munkásságának kezdetén főleg grafikákkal jelentkezett, ahol a szorongás, az elvágyódás, a baljós előjelek rajzi metaforáit testesítette meg. Művészetének súlypontja a 80-as évek közepétől a festészetre tolódott át.
Festményeinek komponálását a reneszánsz nagymesterek módszerét követve számos ceruza-, szén- és krétavázlattal készíti elő. Szimbolikus ábrázolásmódja festészetét a magyar művészet Gulácsy Lajos és Mednyánszky László által képviselt hagyományokhoz kapcsolja. Varázslatos színvilágával, ecsetkezelésével, kompozícióival, képei belső mondanivalójával, finomságával kiemelkedő helyen szerepel a kortárs magyar festőművészek igen rangos közösségében. magától értetődő természetességgel alkotott időtlen műveket.
Festészetének jellemzője a figurális ábrázolási hagyományokhoz való kötődés. Tudatosan vállalta az önkifejezés emberi vágyát, a szentimentalizmust, a melankóliát, a magányt. A formai, rajzi finomság és színekbeli derű együtt jelenik meg műveiben.
Rózsa-sorozatában a virágok jelképekké válnak, a szépség mellett ismét megjelenik a belső tartalom. Érdemes igyenek haza magukkal emlékbe egy rózsát az elhagyott kertből
mert arra tanít, hogy a fájdalom, a szomorúság gyönyörű is lehet, s hogy értékeit
percekben mérő divat – világunkban is születhetnek időtlen cselekedetek.
2007-2008-ban horizontja kiszélesedett: repceképei talán a magyar tájképfestészet fontos mérföldkövei lesznek. E szokatlan feladatnak köszönhetően palettája is egyre világosabb, derűsebb lett.
Festői előadásmódjára a festékrétegek gondos felrakása, gazdag részletesség jellemző. Hol a vékony, áttetsző rétegek keltenek elégikus hangulatot, hol a vastagabb anyagkezelés felületi gazdagsága válik meghatározó elemmé. Képi világát elmélyült, meditatív hangulat, elegáns festőiség uralja.
Belső vívódásait az élet és halál, a szép és csúnya, örök és mulandó viszonylatait feltáró kompozíciókkal képezi le. Azok közé a korszerűtlenek közé tartozik, akik nosztalgikus emlékeik, álmaik-vágyaik szövedékéből külön világot alkotnak maguknak.
A több rétegű, a gondos aláfestést alkalmazó, az alapozást kitüntetettnek tekintő, az olajalapokat gondosan felrakó festő-technika egészen kivételes faktúrákai és színélményt nyújt igazán a színt gondolja ki, álmodja meg, képzeli el.

Munkáiból – ahol az ember még akkor is jelen van, ha valójában nem látható – mély humánum sugárzik. Számtalan egyéni kiállításon, valamint könyvillusztrációkban is megcsodálhatta már a közönség a festőművész alkotásait.

Forrás: www.artportal.hu
www.csaky-art.hu