Kezdőlap Régió 20 millió eurós beruházásba kezd a Knorr-Bremse haszonjármű üzletága Kecskeméten

20 millió eurós beruházásba kezd a Knorr-Bremse haszonjármű üzletága Kecskeméten

• 2010. év során a kecskeméti Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. megvizsgálta egy új gyár építésének
lehetőségét nem messze a meglévő telephelyétől. Ennek az évnek a júliusában nyitotta
meg a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. Budapesten az új gyárát.
• 2012 februárjában megszületett a döntés a beruházásról és azt követően a megállapodás
Kecskemét és a Knorr-Bremse között az építési telek megvásárlásáról.
• A mintegy 5 milliárd forintos beruházás az Európai Unió támogatásával az új Széchenyi Terv
keretében valósul meg. A támogatás összege: 1,2 milliárd forint. A tervek szerint a kétéves
projekt a Kutatás-Fejlesztési Tesztlabor építésével indul.
• Kecskemét önkormányzatának gazadaságösztönző intézkedései megfelelő támogatást és
gazdasági környezetet biztosítanak a fejlesztéshez. Ezen intézkedések kidolgozása során az
önkormányzat a gazdasági szereplőkkel – egyebek között a Knorr-Bremse Kft.-vel – működött
együtt.
2012. március 6-án Lepsényi István, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. vezérigazgatója és dr. Zombor Gábor,
Kecskemét Megyei Jogú Város polgármestere bejelentette a beruházás elindulását. Dr. Lorenz Zwingmann, a
Knorr-Bremse AG Igazgatósági Tanácsának megbízott vezetője a vállalatcsoport magyarországi tevékenységének
jelentőségét emelte ki beszédében. A projektnyitó rendezvényt megtisztelte jelenétével és felszólalásával
Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke.
Három évvel ezelőtt 2009-ben a müncheni központú vállalatcsoport kecskeméti gyártóbázisa hármas jubileumot
ünnepelt. 1969-ben a Szerszámgépipari Művek (SZIM) megvásárolta a Knorr-Bremse közúti haszonjárművek
fékgyártásának jogait. 1989-ben – húsz évvel a licencszerződés aláírása után megalakult a
Knorr-Bremse és a SZIM magyarországi vegyesvállalata. 1999-ben a multinacionális vállalatok között egyik
elsőként hozott létre Kutatási és Fejlesztési Központot hazánkban a Knorr-Bremse.
Bács-Kiskun megye három legnagyobb adózója között található kecskeméti vállalat (40 milliárd forint árbevétellel
2011-ben) immár több mint négy évtizedes fennállása óta a nemzetközi megmérettetésben versenyképes,
világszínvonalú gyárrá fejlődött. A német tulajdonlás kezdetén az elsődleges cél a hatékony, európai
szintű vállalat kialakítása volt egy volt állami vállalatból. A német cégcsoport és a helyi vezetés folyamatos
fejlesztésekkel válaszolt a piac követelményeire, illetve előrelátóan ment az igények elébe. A jelenlegi gyár
korszerűsödését számos beruházás szolgálta. Az elektronika és a mechatronika irányába elmozduló új szerelősorok
és próbapadok mellett, a magas raktár modern rendszerének kialakítását; a kamionok fogadását és
a berakodást támogató dokkoló kiépítését; a tesztlabor átalakítását; új megmunkálóközpontok beszerzését; a
tanműhelyek felújítását; a szerelde és a forgácsoló üzem összeépítését emelhetjük ki. A legnagyobb beruházások
egyike, a budapesti kutatás-fejlesztési intézet, amely OMFB támogatásból valósult meg, és 1999 decemberében
Orbán Viktor miniszterelnök úr adta át ünnepélyes keretek között.
HASZONJÁRMŰ ÜZLETÁG
COMMERCIAL VEHICLE SYSTEMS
A vállalat további fejlődését és korszerűsödését a meglévő infrastruktúra nem teszi lehetővé. A jelenlegi telephely
bővítése ás átalakítása nem megoldható, az épületstruktúra nehezen optimalizálható, az anyagáramlási
folyamatok nem ideálisak az egyes részlegek közötti nagy távolságok miatt és energetikai szempontból is kifogásolható.
Az elkövetkezendő két évben felépítendő új gyár hatékony alapterület-kihasználással, rövidebb
anyagellátási útvonalakkal, energiatudatos épületüzemeltetéssel és a bővülés lehetőségével jellemezhető.
A tesztlabor új kompetenciák bevezetését biztosítja a kutatás-fejlesztés területén.
A beruházás az Európai Regionális Fejlesztési Alapból és hazai központi költségvetési irányzatból vissza
nem térítendő támogatást kap. (DAOP-2010-1.1.1./D és GOP-2009-1.3.2) Az új gyár – a bázis állományhoz
képest – 110 munkahelyet teremt. Az első ütemben a fejlesztőlabor készül majd el. Az elnyert támogatás és
– annak eredményeként – az infrastruktúra fejlesztése, valamint a vállalat K+F tevékenységre fordított költsége
(a forgalom 8,6%-a 2011-ben) bizonyítja, hogy a Knorr-Bremse – a szokványos gyártásorientált szemlélettel
ellentétben – a kutatás-fejlesztésre helyezi a hangsúlyt. A kecskeméti telephelyen és a budapesti fejlesztőközpontban
több, mint 180 fejlesztőmérnök dolgozik (31 új mérnöki pozíció a pályázatnak köszönhető)
napjaink korszerű fék- és járműdinamikai rendszereinek továbbfejlesztésén. Az új tesztépület létrehozását
a magyarországi fejlesztési projektek folyamatosan növekvő száma teszi szükségessé. A fejlesztések egyre
több labormérést és szimulációs tevékenységet vonnak maguk után, amely igény a jelenlegi laborkapacitást
meghaladja. A fejlesztési kapacitás és kompetencia bővülése nemcsak a vállalat tevékenységére hat, hanem
erősödik a vállalat K+F beszállítóival, valamint a regionális felsőoktatási intézményekkel való kapcsolat is.
Az ipar és a felsőoktatás Magyarországon úttörő kezdeményezése a 2012 szeptemberétől induló gyakorlatorientált
(duális típusú) képzés a kecskeméti Főiskola GAMF Karán együttműködésben a Knorr-Bremse
Fékrendszerek Kft.-vel és a Mercedes-Benz Manufacturing Kft.-vel. A járműipar növekvő igényéhez kell igazítani
mind a szakmunkásképzést, mind a felsőoktatást. A Kecskeméti Főiskola GAMF Karának új képzése,
amely nagy érdeklődést váltott ki a továbbtanulók körében, mert összehangolja a felsőoktatás és a munkaerőpiac
igényeit, megteremtve a további fejlődés alapjait. A felsőoktatás mellett Kecskeméten – az országban
elsőként – történt meg 2011 őszétől a duális szakképzési rendszer bevezetése. Ezzel kapcsolatosan az önkormányzat
a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft.-vel is együttműködési megállapodást írt alá, így a társaság már
részt vesz a duális szakképzési rendszeren belül a Kecskeméten tanuló fiatalok gyakorlati oktatásában.
A magyarországi járműgyártásban jelentős szerepet betöltő fékgyártó életében új fejezet kezdődik. A minden
tekintetben korszerű, modulárisan kialakított Gyártóépület és Fejlesztőlabor „zöldmezős” beruházásként
valósul meg 22.000 m2 alapterületen. A vállalat egy 8,7 ha nagyságú, a Déli Iparterületen fekvő ingatlant vásárolt
meg az önkormányzattól és magánszemélyektől. Az épület kialakításában fokozott hangsúlyt kap a fenntartható
fejlődés, környezetbarát építés és üzemelés szempontrendszere. A passzív ház tervezési elvei érvényesülnek,
úgy, mint a megfelelő tájolás, fokozott hőszigetelésű épületszerkezetek, árnyékolás, technológiai
hőt hasznosító szellőzőrendszerek, víztakarékos vizes berendezések, energiatakarékos világítási rendszerek.
A budapesti vasúti járműrendszerek gyárhoz hasonlóan, a kecskeméti gyártó- és fejlesztőbázis is a TUS Tervezőiroda
tervei alapján épül.
A Knorr-Bremse csoport vasúti és közúti járművek fékrendszereinek vezető gyártója. A technológiák élenjárójaként
több mint 100 éve jelentősen hozzájárul a modern fékrendszerek fejlesztéséhez, gyártásához, üzemeltetéséhez,
és szervizeléséhez. További termékei a vasúti járművek esetén automatikus, elektro-pneumatikus
vagy elektromos üzemeltetésű ajtórendszerek, továbbá klímaberendezések, vezérlőelemek, toalettek és ablaktörlők,
valamint peronajtók. A közúti járműrendszerek divízió termékspektruma a teljes fékrendszerek (beleértve
a járművezetőt támogató rendszereket is) mellett torziós rezgéscsillapítóikat és teljes körű meghajtási
megoldásokat is magában foglal, mint például a Pneumotic Booster Systemet (PBS) A hatékonyság javítása és
az üzemanyag megtakarítás érdekében pedig hajtóművek szabályozásával is foglalkozik.
További információ:
Kopasz Fabióla
Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft.
Cím: 6000, Kecskemét, Szegedi u. 49.
Tel: 76 / 511 738
E-mail: [email protected] Kecskemét, 2012. március 6.