Kezdőlap Régió Elővárosi közlekedés: megalakult a Projekt Irányító Bizottság

Elővárosi közlekedés: megalakult a Projekt Irányító Bizottság

A mai napon megalakult Kecskeméten az a Projekt Irányító Bizottság, amelynek vezetése alatt elkészülhet a „Kecskemét Megyei Jogú Város elővárosi közlekedési rendszereinek fejlesztése” című projekt Megvalósíthatósági Tanulmánya (MT). Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege 401.875.000 forint.

Az MT elkészítésére vonatkozó nyílt közbeszerzési eljárás lezárult, ennek nyertese az UTIBER– UVATERV Konzorcium. A tervezők által készítendő MT célja a fejlesztési tervek megalapozása, egységes stratégiába foglalása, a célok elérésének érdekében a legmegfelelőbb megoldás kiválasztása, annak részletes kidolgozása, megvalósítási terv előkészítése.
Kecskemét önkormányzata a már folyamatban lévő két közlekedésfejlesztési projekt figyelembevételével kívánja megvalósítani a tervezett projektelemeket. A projekt tehát szervesen kapcsolódik az intermodális pályaudvar kialakítására és a kapcsolódó helyi közösségi közlekedés fejlesztésére, valamint a térségi elérhetőségek javítására irányuló projektekhez. A három pályázat együtt képes teljes egészében, komplexen kezelni a város közlekedési problémáit.
Az elővárosi fejlesztés teljes bekerülési költsége a megvalósulással együtt 75 milliárd forint, a három közlekedésfejlesztési projekt összes költsége pedig 135 milliárd forint lesz.
Az elővárosi projektben tervezett projektelemek:
• Vasúti közlekedésfejlesztés Kecskemét város és agglomerációja tekintetében.
• Meglévő vasúti megállóhelyek korszerűségi felülvizsgálata, szerepeinek meghatározása.
• P+R parkolók illesztése az agglomerációban lévő vasútállomásokhoz.
• Vasútállomásokon és az érintett vasúti járatokon kialakítandó ITS (Intelligent Traffic Systems = Intelligens Közlekedési Rendszerek) rendszer alternatív lehetőségeinek, kapcsolódási lehetőségeinek vizsgálata.

Vasúti közlekedésben vizsgált szakaszok:
• Budapest-Cegléd-Kecskemét-Kiskunfélegyháza-Szeged nyomvonalon: Nagykőrös, Katonatelep, Kecskemét központi, Városföld, Kiskunfélegyháza
• 142 vonalon: Lajosmizse, Méntelek, Hetényegyháza, Máriaváros, Kecskemét-Alsó
• 145 vonalon: Kisfái, Nyárlőrinc, Nyárlőrinc-Alsó, Lakitelek, Kerekdomb, Tiszakécske
• 152 vonalon: Szabó Sándor ltp., Ballószög, Ágasegyháza, Izsák, Fülöpszállás
• Kisvasút vonalon: Kecskemét kisvasút állomás, Törökfái, Matkó-Alsó, Jakabszállás, Bugac.

A közúti közlekedési fejlesztés tekintetében vizsgált szakaszok és a tervezés érinti Szentkirályt, Kerekegyházát, Fülöpházát, Balázspusztát, Szabadszállást, Fülöpszállást, Ballószöget és Helvéciát. Ezek a gyűjtőutak jelenleg is nagy forgalmat bonyolítanak le. A tervezők az agglomerációra vonatkozóan vizsgálják a buszfordulókat is.

Az elővárosi közösségi közlekedés fejlesztése nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a munkahelyek az ingázók számára is könnyebben elérhetőek legyenek, a munkaerő mobilitása pedig a munkáltatóknak is előnyös.
A gyűjtőutak rekonstrukciója arra ösztönzi majd a lakosságot, hogy a tömegközlekedést vegye igénybe az egyéni közlekedés helyett. Így csökken a város zaj- és légszennyezettsége, kevesebb lesz a közúti baleset, Kecskemét élhető marad, ez által még nagyobb vonzerőt jelent a befektetőknek.

A nyertes cégek bemutatása
UTIBER Közúti Beruházó Kft.:
A konzorciumvezető UTIBER Közúti Beruházó Kft. az 1971-ben alapított Közúti Beruházó Vállalat utódja. A cég mérnöki tevékenysége során jelentősen hozzájárult a magyarországi közlekedési infrastruktúra fejlesztéséhez. Privatizálása óta fokozatosan fejlődött, alkalmazotti létszáma jelenleg mintegy 130 fő.
Az UTIBER Kft. főbb szolgáltatásai:
• Út-, vasúttervezési feladatok (tanulmányok, engedélyezési, tender, kiviteli és megvalósulási tervek, beleértve az összes szakági tervet is)
• Beruházások teljes körű előkészítése és lebonyolítása (a „Mérnök” feladatainak ellátása), műszaki ellenőrzés
• Versenyeztetés (tenderdokumentációk teljes körű elkészítése, és a verseny lebonyolítása a finanszírozó szervezet előírásai szerint)
• Területmegszerzés, kisajátítás
Az UTIBER Kft. tevékenységének tárgyai:
• Autópályák, autóutak, gyorsforgalmi és főutak, ezek városi (bevezető)
szakaszai;valamint ezekhez kapcsolódó létesítmények, pihenők, benzinkutak stb.
• Vasúti létesítmények
• Folyami hidak, közúti és vasúti felüljárók, egyéb műtárgyak
• Városi közlekedési beruházások; villamospályák, egyéb (összekötő, elkerülő, szerviz és kerékpár) utak
• Szilárdhulladék gazdálkodási rendszerek, lezárt hulladék lerakók rekultivációja
• Szennyvíztisztító telepek, szennyvíz csatornák, ivóvíz vezetékek
• Árvízvédelmi, folyószabályozási létesítmények, kikötők
• Magasépítési beruházások (határátkelőhelyek, bevásárlóközpontok,
mérnökségi telepek, irodaházak, oktatási, – egészségügyi létesítmények)

UVATERV Út-, Vasúttervező Zrt. :

Az elmúlt több mint 50 év során az UVATERV Zrt. illetve jogelődje, az UVATERV Út-, Vasúttervező Rt. az Út-, Vasúttervező Vállalat számos közlekedési létesítmény tervezésében vett részt. 1948-ban a céget állami vállalatként hozták létre. 1993-ban részvénytársasággá alakult át, és megtörtént a társaság privatizációja. A részvények a vállalatvezetés és az alkalmazottak tulajdonában vannak. Tevékenysége elsősorban a közlekedési infrastruktúra területeit öleli fel: repülőterek, autópályák, utak, vasutak, hidak, felüljárók, alagutak, metró-rendszerek, folyami kikötők, közlekedési épületek, járműtelepek, mélygarázsok és parkolóházak, távközlési tornyok létesültek tervei alapján, Magyarországon és külföldön egyaránt.
A társaság tevékenysége három szakág között oszlik meg. Az első szakág tevékenységi körébe tartozik az út, autópálya, vasút és repülőtér tervezés, az úthálózat fejlesztés és forgalomtechnikai tervezés, a környezetvédelmi tervezés, valamint a geodézia, közműtervezés és területfejlesztés. A második szakág a hídtervezéssel, hídépítési technológiai tervezéssel és szerkezet-tervezéssel foglalkozik, míg a harmadik szakág feladatköre a földalatti szerkezetek és metrórendszerek tervezése, valamint építészeti és épületgépészeti tervezés. A három szakág tevékenysége összesen kilenc tervezőirodán folyik.

Az UVATER tevékenységi körei:
• út- és autópályatervezés
• közlekedésfejlesztési tervek
• vasúttervezés
• repülőtér tervezés
• környezetvédelmi tervezés
• geodéziai munkák
• híd- és szerkezettervezés
• építészet
• statikai szaktervezés
• villamos tervezés
• épületgépészet
• vízgazdálkodás, vízi építmények tervezése
• metró és föld alatti létesítmények tervezése
• számítástechnikai szolgáltatások
• egyéb mérnöki szolgáltatások (beruházások szervezése és lebonyolítása, tervezői
művezetés, szakértői tevékenység, tudományos kutatás, fejlesztés, tender tervek készítése)

a kép a sajtótájékoztatón készült