Kezdőlap Régió Kecskeméti Főiskola

Kecskeméti Főiskola

A VILÁG ÉLVONALÁBAN VERSENYZENEK A KECSKEMÉTI FŐISKOLÁSOK
A GAMF csapat ismét új járművet épített az idei Shell Eco-marathonra

2012. május 4. Ahogyan mondják, minden eddiginél jobb járművet terveztek, építettek a Kecskeméti Főiskola GAMF Karának hallgatói a Shell Eco-marathonra, az üzemanyag-takarékos járművek legnagyobb versenyére, mégsem bíznak abban, hogy a 2661 km/literes fogyasztást, amellyel jelenleg a világranglista 3. helyén állnak, meg tudják javítani. Idén május 17-e és 19-e között ugyanis nem a lausitzi versenypályán, hanem a rotterdami utcákon rendezik meg a versenyt, ahol teljesen mások a körülmények. Így most a tavalyi negyedik helyezésükön szeretnének javítani, hogy végleg megerősítsék helyüket a világ élmezőnyében.
A Kecskeméti Főiskola GAMF csapata Megaméter nevű járművével 2010-ben „robbant be” a Shell Eco-marathon mezőnyébe, amikor is több évtizede versenyző egyetemek, főiskolák csapatait előzték meg, és kategóriájukban, a benzines prototípus kategóriában 1588 km/literes fogyasztással a 8. helyen végeztek. A 2011-es versenyre új járművet építettek, amellyel a lausitzi Shell Eco-marathonon 2277 km/literes fogyasztásra javították eredményüket. Ez kategóriájukban a 4. helyre és egy rangos különdíjra volt elég. Néhány hónappal később a finnországi Nokiában megrendezett versenyen érték el eddigi legjobb eredményüket, a 2661 km/literes fogyasztást, amellyel a világranglista 3. helyére kerültek mintegy 400 hasonló versenyautó közül.
A csapat a 2012-es versenyre ismét új járművel rukkol elő, ami meglehetősen szokatlan a mezőnyben, hiszen jobbára meglévő autóikat fejlesztik tovább a csapatok. A kecskemétiek azonban úgy gondolták, minden tapasztalatukat latba vetve egy minden eddiginél jobb járművet építenek, amire közel hétezer munkaórát áldoztak. Új a saját fejlesztésű és a támogatók segítségével legyártott motor, finomították a kompozit műanyagból készített karosszériát és érintőképernyős fedélzeti komputert építettek a járműbe.
Ahogyan Kutasi Zoltán gépészmérnök hallgató, a csapat tagja mondja, ebben a járműben megvan a lehetősége a fogyasztás javításának, de a rotterdami utcai pályán – derékszögű kanyarokkal – nem sok esély van a 2661 km/literes teljesítmény túlszárnyalására.

A csapat számára éppen ezért nagyon fontos a nyáron Nokiában megrendezett verseny, ahol már a fogyasztási eredmény megjavítása lesz a cél. Akkora elkészül az elektronikus motorvezérlés is.
A rotterdami verseny „kulcsszereplője” lesz a jármű pilótája Á. Tóth Krisztina. A „pehelysúlyú” műszaki menedzser hallgató lány tavaly már több versenyen is bizonyított, nem ijedt meg a kényelmetlen körülményektől (a járműben feküdnie kell a pilótának), és akkor sem esett kétségbe, amikor nekimentek és összetörték a Megaméter II.-t. Az utcai pályától azonban még a gyakorlott pilóta is tart, hiszen a derékszögű fordulók nem igazán kedveznek ennek a járműfajtának. A felkészülésre, gyakorlásra pedig nem sok lehetőség van.
A csapat számára nemcsak a jármű fejlesztése jelent feladatot, hanem a projekt menedzselése is. A hallgatók szereznek támogatókat, szervezik a kiutazást, a versenyrészvételt, kiállításokon mutatják be járművüket, honlapot üzemeltetnek. A három „régi” tag mellé idén három újonc is csatlakozott, akik felkészülnek arra, hogy az alapítók diplomázása után is versenyben maradjon a GAMF csapat.
A Shell Eco-marathon idei versenyén Magyarországot különböző kategóriákban öt csapat képviseli, a kecskeméti főiskolások mellett a szintén kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola, a Pécsi Tudományegyetem, az Óbudai Egyetem és a győri Széchenyi István Egyetem.

A jármű paraméterei:
Motor
– saját tervezésű és építésű négyütemű, injektoros, vízhűtéses benzinmotor
– lökettérfogat: 43 ccm
– löket/furat: 75/27 mm
– ECU: VEMS
– tengelykapcsoló: centrifugál rendszerű
– fordulatszám: 1000-3000 1/perc
– teljesítmény: 1 LE
Karosszéria
– Anyaga és szerkezete: nomex-méhsejt szendvics szerkezetű kompozit műanyag
– Mérete: 3080X590X570 mm
– A jármű menetkész tömege: 23 kg

A csapat tagjai:
Á. Tóth Kriszta
Kutasi Zoltán
Nyúl Ferenc
Farkas Dénes
Maczó Dávid
Dankó Zoltán

Segítő tanárok:
Dr. Bagány Mihály
Dr. Csák Bence
Fodor Antal

Kiemelt pénzügyi támogatók:
Freudenberg Simmeringe Kft.
Axon Kábelgyártó Kft.
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
Magyar Autóműszaki Felsőoktatásért Alapítvány
CIB Bank Zrt.
CabTec Kft.
LEGO Manufacturing Kft.
Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft.

A technikai megvalósításban segítettek:
Juhász Műhely (Kiskunhalas)
Horváth Fémtechnika (Kiskunfélegyháza)
Lamans Color (gépjármű-fényezés)
VEMS (motorelektronika)
MAG Hungary Kft.
MGK 2000 Kft. (Kecskemét)
MOKI Modell Robot Kft.
Szimikron Kft.
New Generation Hobbies (Kanada)