Kezdőlap Régió

Az okosórák indítják az újabb rohamot a vásárlók kegyeiért

Az elmúlt két-három évben hozzászokhattunk ahhoz, hogy a különböző hordozható eszközök, különösen pedig a táblák és az okostelefonok, átvették a vezető szerepet mind a híradásokban, mind pedig a piacon, a jelek szerint azonban a gyártók egy harmadik kategóriát vezetnének be, amely hasonló magasságokat érhet el.

Az úgynevezett smartwatch, vagyis okosóra lehet a következő slágertermék, már amennyiben a felhasználók valóban igényt tartanak majd rá – eddig úgy tűnik, hogy keveseket sikerült meggyőzni ennek értelméről.

A sort – természetesen – az Apple nyitotta meg, amely március eleji hírügynökségi jelentések szerint már készül az iWatch piacra dobására. Az új termék a megszokott funkciók mellett segítséget nyújthat a különböző fontos egészségügyi és egyéb adatok továbbításában és megjelenítésében, ezen a területen is alapvető módon megnöveli a kijelző méretét (ahogy azt az okostelefonoknál láttuk), a gyártók és szolgáltatók számára pedig lehetővé tenné, hogy a mobiltelefon-forradalom kezdeti időszakához hasonló aranykorszakon menjenek ismét keresztül.

Nem is kellett sokáig várnunk a válaszra, a Samsung néhány hétre rá jelezte, hogy hasonló projekten dolgozik, eszközük pedig szintén átvenné az okostelefonok bizonyos funkcióit, hajlékony kijelzővel érve el a kompromisszumot a nagyobb kijelző és a kényelem között. Ők is a jövő termékét látják a megoldásban, amely meghódíthatja a piacot, bár azt még nem tudni, hogy pontosan mikor és milyen áron jelenne meg a készülék. Egyes elemzők szerint itt mindössze arról van szó, hogy az okostelefon-piac telítődése után a nevesebb gyártók új külsővel szeretnék meghódítani a vásárlók még szélesebb rétegét, ezért is zajlik gőzerővel a felhajtás – a többiek pedig nyilván nem szeretnének erről lemaradni.

Az érintettek előnyként említik a még gyorsabb, még egyszerűbb információcserét, hiszen az új, hajlékony kijelzővel ellátott órákon figyelemmel kísérhetjük az azonnali üzeneteket és elektronikus leveleket, beszélgetéseket is folytathatunk rajtuk keresztül, de az internetes barangolás sem jelent majd problémát. Fontosabb egészségügyi mutatóink és a különböző állapotjelzők monitorozása is hasznos lehet, az egyes fejlesztések várhatóan a víz alatt is működnek majd, de az utazások során, az eligazodásban is könnyíthetnek gondjainkon.

Érdemes megemlíteni, hogy már létezik ilyen termék, hiszen a Pebble idejekorán elkészítette saját megoldását, amelyet működés közben is szemügyre vehetünk. Ők a Kickstarter portálra támaszkodva indították útnak a projektet, az érdeklődés szintjét pedig jól jelzi, hogy az eredetileg tervezett 100 ezer dollár helyett több mint tízmillió jött össze, a mintegy 68 ezer támogató jóvoltából. Némi problémát jelent azonban, hogy az Android és az iOS szerepel csak a támogatott mobil platformok listáján, és bár a készülék több mindenben is segítséget nyújthat, a különböző értesítők és a kommunikáció közvetítéséhez szükségünk van egy meglévő táblára vagy okostelefonra, amely Bluetooth kapcsolaton keresztül továbbítja az információt. Ez nyilván nem hat jótékonyan az akkumulátor üzemidejére, bár a készítők szerint az okosóra egy hétig bírja, ami azért nem annyira rossz. Időközben a Plastic Logic is elkészítette saját e-ink kijelzővel ellátott prototípusát, amelyről rövid videó is a rendelkezésünkre áll, ezt érdemes megtekinteni.

Érthető módon a Google sem maradhatott ki az új hisztériából, Android részlegük már szintén dolgozik a saját fejlesztésen. Mi több, a jelek szerint ők már 2011-ben benyújtották szabadalmi kérelmüket, ebben dupla kijelző és interaktív kezelőfelület szerepel, ám a cég egyelőre nem nyilatkozik – megvan az esély azonban arra, hogy a május közepi I/O konferencián bejelentenek valamit. Időközben további gyártók is feliratkoztak a listára, hiszen többek között a Sony Mobile, valamint az LG Electronics is készül valami hasonlóra – az LG a Project Glass-ra hajazó termékkel is előállna. Kérdés, hogy mikor készülnének el ezek a termékek, úgy tűnik, hogy az Apple sem idén, hanem valamikor jövőre mutatná be megoldását, bár előtte nem ártana egy hivatalos megerősítés és maga a bejelentés.

Az biztos, hogy az internetre csatlakozó, úgynevezett „okos” eszközökből nem lesz hiány, tavaly az IDC adatai szerint már több mint egymilliárd ilyen terméket szállítottak le a különböző gyártók, ez egyetlen év alatt csaknem 30 százalékos bővülést eredményezett. A piac kétségtelenül óriási, teljes értéke már majdnem eléri a 600 milliárd dollárt, ezért is igyekeznek annyira a különböző szereplők, hogy minél előbb beígérjék, majd pedig bemutassák fejlesztéseiket. Nyilván arra számítanak, hogy a meglévő eszközök népszerűségére támaszkodva, azokat némileg helyettesítve, egy hasonlóan sikeres szegmenst hozhatnak létre, ám az még nem dőlt el, hogy mennyiben van való igény erre.

29323_okosora-1.jpg
A kétkedők elsősorban amiatt fanyalognak, mert nem látják sok értelmét egy újabb hordozható kütyünek, amely ráadásul bizonyos funkciók igénybe vételéhez egy meglévő eszközre támaszkodik. Kétségtelen, hogy bizonyos helyzetekben egy okosóra hasznos útitárs lehet, itt gondolhatunk a túrázásra, utazásra, egyéb szabadidős és sporttevékenységekre, ám ezen területeken már léteznek jól ismert és jól bevált termékek, amelyek ezen speciális funkciók terén ráadásul többet is nyújtanak az eddig ígérteknél. A gyártók által hangoztatott szlogenek és ajánlások nem tűnnek túlságosan hitelesnek, a Sony szerint például koncerteken jöhet jól fejlesztésük, amely rezgéssel adja tudtunkra egy-egy új üzenet és értesítő beérkezését – mintha ezt már a mobiltelefonok esetében is megoldották volna.

Az üzemidő viszonylagos rövidsége fontos korlátozó tényező, hiszen a hagyományos órák esetében egy néhány napos távollét során sem kell a lemerüléstől tartanunk. Amúgy is van elég eszközünk, amely szinte állandó töltést igényel, ez lassan az átlagember hobbijává válik, így valószínűleg sokaknak nem lesz kedve egy újabb példánnyal szaporítani ezek számát. Egyre többen ismerik fel, hogy valódi kikapcsolódásra, feltöltődésre van szükségük, mégpedig napi szinten, ebben pedig egyáltalán nem segítenek az online jelenlétet biztosító hordozható eszközök.

Az is előfordulhat persze, hogy bejön a gyártók számítása, és valóban új divatot teremtenek az okosórák dömpingjével, amelyek mind az eddig arató mobil fejlesztéseket, mind pedig az asztali PC-ket és a szintén hamarosan megjelenő következő generációs konzolokat háttérbe szorítják majd. Ennek megítélése még korai lenne, hiszen meg kell várnunk a pontos specifikációk és egyéb részletek, így például a kereskedelmi ár nyilvánosságra hozatalát – csak ezt követően mérhetjük majd fel, hogy mennyien és milyen gyorsan lesznek hajlandók egy-egy okosóra beszerzésére. szerző: sg.hu