Kezdőlap Régió EU-Ukrajna-légi közlekedés

EU-Ukrajna-légi közlekedés

EU-Ukrajna-légi közlekedés
Maláj utasszállító – Szakértő: semmi sem utalt arra, hogy kockázatos lett volna az érintett légtér

Konsiczky Zoltán, az MTI tudósítója jelenti:
Brüsszel, 2014. július 18., péntek (MTI) – Semmi sem utalt arra, hogy a maláj légitársaság MH17-es járata által használt ukrajnai légtérben bármiféle veszéllyel vagy kockázattal kellett volna számolni – közölte újságírókkal pénteken az Eurocontrol légi irányítási szervezet neve elhallgatását kérő tisztviselője.

Máskülönben a gép nem is lehetett volna ott – tette hozzá a szakértő, aki elmondta, hogy Kelet-Ukrajna fölött július 1-je óta a tengerszinttől 26 ezer láb magasságig (7920 méter) léptettek érvénybe légtérzárat, amelyet 14-én 32 ezer lábra (9750 méterre) emeltek, a gép pedig 33 ezer láb (10 100 méter) magasan repült. Mind uniós szakértők, mind az Eurocontrol légiforgalmi irányítási szervezet tisztviselője megerősítette: a légtérzárról a kijevi kormány rendelkezik, abba az európai légtérirányítást koordináló szervezetnek nincs beleszólása.
Egy név nélkül nyilatkozó, a repülőszerencsétlenségek felderítésében jártas szakember úgy nyilatkozott, hogy a nemzetközi jog szerint a körülmények feltárásáért első sorban az az állam felel, amelynek a területén történt a tragédia, ez esetben Ukrajna, de a vizsgálatba más országok is bekapcsolódhatnak szakértőikkel. ILyen ország lehet Hollandia, amelynek sok állampolgára ült az Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó gépen, valamint az Egyesült Államok is, ahol a gép készült, emellett a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) és az Eurocontrol is részt vehet a körülmények feltárásában.
A szakember arra is kitért, hogy az EU úgy tudja, az ukrán hatóságoknak nincs tudomásuk arról, hogy hol lehetnek az MH17-es járat feketedobozai, a felkelők ellenőrizte területen viszont nem lesz könnyű elvégezni a vizsgálatot, a roncsok ráadásul mintegy 20 négyzetkilométeres területen szóródtak szét. A név nélkül nyilatkozó forrás világossá tette, hogy a feketedobozok megpiszkálása, manipulálása nagyon nehéz, szinte lehetetlen, így aztán, ha előkerülnek, a hangfelvételek „érdekes nyomokat” szolgáltathatnak. Elmondta ugyanakkor azt is, hogy nem csak a feketedoboz árulhatja el mi történt a repülőgéppel, hanem a roncs is árulkodó lehet.

MTI 2014. július 18., péntek 14:47