Kezdőlap Régió Határtalanul a Délvidéken

Határtalanul a Délvidéken

Az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő HAT-14.01.0442 Határtalanul! nyertes pályázata keretében a Kunpeszéri Általános Iskola hetedikes diákjai (összesen 5 fő) jómagam kíséretében, a „Hunyadiak nyomában” címmel Délvidéki túrán vettünk részt, október 06-09 között. Összesen 143.400 Ft támogatásban részesültünk.
Kirándulásunk célja az volt, hogy megismerkedjünk Délvidék történelmi helyeivel, természeti kincseivel, a határon túli magyarság hagyományaival, értékeivel, magyarságtudatával, problémáival. A tanulmányi kiránduláson tananyag tartalmak kerültek feldolgozásra, élményszerűen, az adott történelmi helyszínen.
Reméljük közelebb tudtuk hozni tanulóinkhoz történelmi személyiségeinket és a történelmi eseményeket. Négy felejthetetlen napot töltöttünk Romániában ill. Szerbiában.
Első nap a busszal való hosszú utazás után érkeztünk meg Aradra. Rövid megemlékezést tettünk a Szabadság-szobornál, a Vesztőhelynél, majd mindkét helyen fotókat is készítettünk. Megismerkedtünk a Bánság fővárosának, Temesvárnak történelmi emlékeivel. Megtekintettük a Dóm téren álló, lenyűgöző Szent György Katolikus Székesegyházat is. Késő este értünk fáradtan a szálláshelyünkre, Székelykevére.
Másnap reggel látogatást tettünk a székelykevei magyar iskolában. A mi diákjaink a Kunság történetéről meséltek, ők pedig a bukovinai székelyek hányatott sorsával ismertettek meg bennünket. Majd egy rövid sétát tettünk a szerb fővárosban, meglátogattuk a Duna-Száva torkolatánál épült várat, ahol felelevenítettük a Nándorfehérvári diadal eseményeit. Késő délután Galambóc várához értünk. Ez a török-magyar határvidéken húzódó végvárrendszer részeként Mátyás korában véres csaták színtere volt; felidéztük az itt zajló küzdelmeket.

Késő este egy barátságos focimeccsen mérték össze tudásukat a székelykevei és a mi kis nebulóink.

Következő nap hosszú sétát tettünk a Szendrői várban. Majd látogatást tettünk a 11 km szélességében elterülő Közép-Európa szerte egyedülálló sivatagban, a Delibláti homokpusztában. Megismertük egy kis magyar közösség, Fejértelep lakóit is és átadtuk a rászorulók számára gyűjtött ruhaadományainkat a helyi magyar egyesület vezetőjének. Egy rövid megálló következett Versecen, ahol a katedrálist megnézve, ellátogattunk a Versec-i vár romjaihoz is. Utolsó éjszakánkat Törökbecsén töltöttük.
Negyedik nap sétát tettünk a Tisza-parti hangulatos Törökbecsén, amely a Hunyadiak korában a magyar-török-szerb csatározások szimbolikus helyszíne volt. Ezután séta a Dél-Alföld egyik legértékesebb építészeti emlékéhez, a 12-13. század között épült, kísérteties, de mégis szívdobbantóan gyönyörű aracsi pusztatemplomhoz.

Utolsó megállónk a gyógyhatású termálvizéről híres Palicsi-tó volt.

Végül kimerülve, de szerencsésen hazaérkeztünk gazdagodván rengeteg szép élménnyel.

Köszönjük, hogy támogatták ennek a szép történelmi kirándulásnak a megvalósulását és reméljük, hogy a jövőben ismét lehetőségünk lesz ilyen élmény dús történelmi pillanatok átélésére, ahol megismerkedhetünk múltunkkal, melyet összeköthetünk jelenünkkel!