A Death Magnetic után 8 évet kellett várni a Metallica tízedik stúdióalbumára – így aztán nem csoda, hogy a „Hardwired… To Self-Destruct” címmel kiadott dupla a karácsonyi lemezpiac egyik legnagyobb durranása!
Ezek az idők valóban nem a Metallica és nem is a felpörgetett kemény zenék ideje. Manapság ugyanis már a gyanús körülmények között meggazdagodott gazemberek és a reális áruk felett megvehető cicababák fétise, meg a politikai depresszió uralja a világot – és messze járnak már a kilencvenes évek elejét jelző divatok. Olyan messze, hogy szinte el sem hihető hogy voltak, a maguk teli tüdőre szívható életérzésével és zenekaraival. S most, hogy újra itt van – sőt új, és rögtön dupla albummal jelentkezik a trash- és heavy-metál történelem egyik legnagyobb zenekara: a Metallica, az ember persze hogy felkapja a fejét! Szenzáció ez a maga nemében, még a karácsonyi lemezbörzén is! Újra itt van ez a 35. éves amerikai banda, mely bár 1983-ban robbantott először a Kill ’Em All című albummal, mégis az 1991-es – amerikai követelmények szerint 15-szörös platinalemezzé (!) váló – fekete albummal tarolt igazán világszerte, s aztán az említett boldogabb időkben nálunk is koncertezett.
Most pedig, a több mint 110 millió eladott lemezzel büszkélkedő együttes az elmúlt 18 hónapot stúdióban töltötte, és az eredmény magáért beszél: ugyanis világszerte első helyen landolt a Universal kiadónál megjelent szenzációs új album. A legnevesebb lemezlistán: a Billborad 200-ason is rögtön a legelső helyen nyitott, miközben egyetlen hét alatt 291 000 példány kelt el belőle!
A korábban megjelent Hardwired, a Moth Into Flame és az Atlas Rise kislemezek után további kilenc friss szerzeményt igencsak különleges módon mutatták be a közönség számára, ugyanis a megjelenés előtti 48 órában mindegyik számhoz egy hozzá tartozó videoklipet szivárogtattak ki – ráadásul a ManUNkind című számhoz Budapesten készült a klip!
A zeneanyagot tekintve elég változatos a kép: van itt speed-metál, trash-metál éppúgy, mint két balladisztikus hangütésű dal, meg az Enter Sandman-re hajazó Now That We”re Dead. Ez a cím amúgy majdnem igaz, de szerencsére nem teljesen – ezt a Metallica hirtelen feltámadása is igazolja.
„Ezúttal egyszerűbb dalok születtek. Mindegyik egy adott hangulatot közvetít. Nem egy riffből indul ki, és kalandozik el sokfelé, és a Death Magnetic dalaihoz képest feszesebbek is." – nyilatkozta Lars Ulrich, a zenekar alapító dobosa. "Most, hogy a Youtube a világ legnagyobb tévéállomása, azt találtuk ki, hogy akár minden számhoz kinyomhatnánk egy klipet. A praktikum szempontjából egy kissé őrült dolog 12 videót elkészíteni, különösen amikor egy új lemezt akarsz promótálni, és emiatt totál szanaszét vagy, közben pedig azt is biztosítani igyekszel, hogy a lemez ne csússzon ki a netre idő előtt. Ez őrült dolog, de ugyanakkor jó móka is."
Komlós József JR