A Warner népszerű, középáras Erato Veritas 2X sorozata ez év elején újabb érdekes megjelenésekkel folytatódott – melyek közül most a középkori kórusmuzsika briliáns darabjait ajánljuk nagyszerű felvételeken.
A Veritas 2X olyan régebbi legendás felvételek 2 CD-s újrakiadása, melyeket a korhű előadói praxis legnagyobbjai vettek fel évtizedekkel korábban – és a katalógusban már régóta nem szerepelnek, így mostanáig nem voltak hozzáférhetők. A klasszikus nevek közül is az egyik legszebben csengő Andrew Parrott – aki saját együttesei: a Taverner Consort és a Taverner Kórus közreműködésével rögzítette 1983-ban „Guillaume de Machaut: Messe de Notre-Dame de Reims” és aztán 1986-ban a „Zene a Sixtus kápolna számára” című lemezeit.
Két egészen más művészeti korszakból származó, két teljesen más hangütésű, de egyaránt középkori – és egyformán magas művészi színvonalon rögzített, – nagyon érdekes programot vehetünk most újra kézbe. A Reimsi Katedrális (francia nevén: Notre-Dame de Reims) végső formáját éppen az 1300-as évekre érte el. Évszázadokon keresztül a francia királyok koronázásának helyszíne volt, a pompás gótikus székesegyház az építészet történetének egyik legjelentősebb európai remeke A gazdag főtemplom számára komponálta a XIV. századi gótika egyik óriása: Machaut miséjét – melyet Parrott és társulata kor liturgiáját rekonstruálva, a „Miasszonyunk születésének Nagymiséje Szertartásrendje alapján” szerint vett fel. Ez azt jelenti, hogy az ötven perces mű felét teszi ki az izoritmikus kompozíció, másik felét pedig a gregorián szertartásrend szerinti énekek alkotják. A kizárólag férfitagú kórussal 1983-ban felvett darab a legelső teljes liturgikus rekonstrukció volt az autentikus előadó gyakorlat történetében.
A másik lemez már a reneszánsz aranykorába visz el bennünket: ezen a XVI. századot megidéző kóruslemezen ugyanis a híres pápai kápolna számára komponált darabok csendülnek fel. Négy Palestrina kompozíciót hallunk: Stabat Mater, Jubilate Deo, Dum complitur dies Pontecostes és O beata et benedicta et gloriosa Trinitas címmel. A reneszánsz polifónia csúcsait képviselik, csakúgy, mint Josquin Úrimádsága és Ave Máriája, Morales Lamentabatur Jacob című kompozíciói. És szerepel itt természetesen a Sixtus Kápolna leghíresebb kórusműve: Allegri csodálatosan szép és emelkedett Misereréje – melynek kottáját úgy védték és őrizték, hogy évszázadokig ki sem kerülhetett a pápai kápolnából; egészen addig, amíg a gyermek Mozart hallás után, emlékezetből le nem írta utólag a komplett művet.
Andrew Parrott és kórusai nagyon felkészülten álltak hozzá mindkét vállalkozáshoz, és végül emlékezetes, remek felvételeket készítettek a mind korban, mind egyházi alkalmakat tekintve változatos középkori kórusművekből – felhőtlen öröm, lelki megtisztulás hallgatni őket.
Komlós József JR