Nina Kotova második Warner-albumán az orosz gordonkairodalom két nagy lélegzetű remekművét mutatja be – két ritkábban hallható, rövidebb Csajkovszkij átirat társaságában.
Jó évkezdet a Warner Classics lemezkiadónál a moszkvai születésű orosz-amerikai gordonkaművésznő vadonatúj megjelenése – melyen a világ csellóirodalmának két kimagasló remekművét, és egyben a XX. századi – és általánosságban véve is az orosz kamarazene irodalom két csúcspontját mutatja be, a Van Cliburn Verseny-győztes olasz zongoraművész: Fabio Bidini társaságában.
Nina Kotova hangszerének egyik legnagyobb egyénisége ma, ez egy pillanatra sem kérdéses – sőt újabb megerősítést nyer új lemezét hallgatva. Igazi csodagyerek volt, aki már 11 éves korától kezdve koncertezik, egyformán summa cum laude diplomázott a Moszkvai Konzervatóriumban és a Kölni Zeneakadémián. Évtizedek óta a legnagyobb művészekkel játszik együtt, és emellett tanít Texasban – ahol egyébként ezek a felvételek is készültek.
Nina Kotova legújabb megjelenésére Szergej Rachmaninov: g-moll szonátáját és Szergej Prokofjev: C-dúrszonátáját – valamint a Csajkovszkij két zongoradarabjából Vlasov által készített párperces gordonka-zongora átiratot: a Románc és Meditation karakterdarabokat rögzítette. Rachmanyonov késő romantikus hatalmas szonátája és Prokofjev humortól átitatott neoklasszicizmusa így oldódik fel végül a szalonok kedvesen romantikus világában. Három szerző, három különböző hangulat és megközelítési lehetőség a művésznő számára.
Rachmanyinov darabja tele van az első szimfónia kudarcának, és az azután átélt lelki trauma emlékeivel, az önazonosság és a saját művészi út keresésének mélységeivel, érzelmi kitöréseivel – mindez természetesen nehéz, összetett zenei szövetbe ágyazva. Kotova gyönyörű színekkel és finomságokkal, mindvégig kellő energikussággal játszik – megélve a lélek vívódását, melyet a zene sugall. Orosz szonátákhoz orosz csellistát: mondhatnánk összegzésképpen – ez valóban így van: annyira hiteles és szép Kotova előadása. De ugyanilyen magától értetődőn éli meg – és éljük meg általa Prokofjev nyugtalanságát és humorát is, vagy Csajkovszkij miniatűrjein át a régi orosz szalonok elegáns melankóliáját.
A hallgatót magával ragadja Nina Kotova érzelmektől fűtött perfekcionizmusa, mely mind a négy darabban összhangra talál a művésznővel egy generációból származó olasz Fabio Bidini gazdag tónusú kíséretében.
Komlós József JR