Felfedezéseket tartogat legújabb szólólemezén a német szoprán: a XIX: századi nagypolgári Franciaország zeneisége – és a francia nagyopera hatásos áriái csendülnek fel.
Napjainkban már kevésbé ismert – és még kevésbé divatos – zenei világ Meyerbeeré, így aztán Diana Damrau új lemeze olyan unikumnak számít, mintha valaki kéziratokból játszotta volna fel valamely barokk szerző darabjait száz évvel azelőttről. Pedig a németként a francia opera egyik legnagyobb újítójává és egyik legnagyobb alakjává lett Jakob Liebmann Meyer Beer – vagyis ahogy később a világ megismerte: Giacomo Meyerbeer – zenetörténeti jelentősége egyedülálló és elvitathatatlan.
Sokkal inkább az esztétika változása homályosította el, és szorítja háttérbe a mai napig művészetedét, mely négy leghíresebb operájával a csúcsra emelte a francia nagyopera műfaját. Az 1830-as 1860-as évek közötti időszak már egyértelműen a megerősödő polgárság – és főképpen a nagypolgárság által uralt kor volt – új esztétikai ideálokkal és elvárásokkal.
A túlhajtott érzelmek, a végletekig fokozott romantikus attitűd, a szuverén művész megszületésének kora ez: Chopin és Liszt kora. Meg a közösségivé váló kultúrára kinyíló tömegeké – és a kultúrába hirtelen beáramló rengeteg pénzé is… S ennek köszönhetően Meyerbeer gazdagon hangszerelt, nagy apparátust és díszleteket mozgató operáié; melyekben a hatásvadászat mellett ott az a zsenialitás is – amely nagy hatást gyakorolt később Wagnerre és Verdire egyaránt.
A kivételes adottságú énekeseknek hálás lehetőséget kínálnak a grandiózus szüzsé nehéz, de nagyszerűen megkomponált szoprán áriái – hogy bemutassák képességeiket. Persze ehhez nagyon jó énekesek szükségeltetnek, és Diana Damrau az. Ráadásul bevallottam már főiskolás évei óta rajongója Meyerbeernek. Olyannyira, hogy amikor tizenegy esztendeje a Warner/Erato elődjéhez szerződött, határozott kívánsága volt, hogy Meyerbeer áriáiból egy saját lemezt készíthessen.
Az idő pedig most jött el: ezzel a szép kiállítású, minden tekintetben igényes albummal, melyen A próféta, A hugenották, Az afrikai nő, Ördög Robert, Észak csillaga, Alimelek, A keresztes lovag Egyiptomban, Dinorah, Tábor Szibériában, Emma di Resburgo című operákból hallunk nagyon hatásos részleteket. A szerző francia operái mellett a német daljáték és az olasz opera műfajában írt darabjai is megjelennek – és a nagyopera mellett a vígoperai hang is.
A német szoprán tehát ünnepelt Rossini és Donizetti, Mozart, Verdi, Richard Strauss és Johann Strauss szerepei után 2017-ben érkezett meg a párizsi nagyopera és Meyerbeer világába. Nagy terjedelmű és erős, de mozgékony szopránhangja káprázatos koloratúráival kényezteti el a hallgatót, és közben tíz Meyerbeer operából is ízelítőt kapunk; ami nagy felfedezés ezeken a ragyogóan megformált áriákon keresztül.
Diana Damrau Meyerbeer albumán a zenekari hangzást s meg kell dicsérni: a kíséretet színesen és a korhoz abszolút illő franciás stílusban ellátó Lyoni Operaház Énekkarát és Zenekarát Emmanuel Villaume vezényli
Komlós József JR