Napjainkban rendkívül fontos, hogy a vállalkozásunkat érintő piaci szegmens igazságos és tiszta alapokon feküdjön, azaz a versenytársak a legjobb képességeiknek megfelelően szabadon versenyezhessenek a szintén kötetlen piacon.
A kereslet és kínálat találkozásából létrejövő áruforgalom – más néven piac – marketingszempontból a tényleges és potenciális vásárlók összességét jelenti.
A piaci normál versenyhelyzet élesedő versenyt vonna maga után, amely a szabad vevőkért folyna.
Fontos tehát a piac fogalma, annak elemei, mérőszámai, változásai és a változások elemzése is, amely kimutatja az élesedő versenyhelyzetet a piacon.
A vevők számára rendkívül fontos a termék, valamint a termékhez kapcsolódó szolgáltatás minősége egyaránt.
HA VAN, PIAC VAN ÁRU
Árunak nevezzük mindazt, ami az adásvétel tárgyát képezi. Az áru nem csak termékekből, hanem akár szolgáltatásokból is állhat. Ide sorolhatók a rendezvények, események, szervezetek, márkanevek, és szinte minden olyan dolog, amelynek keretében létrejön az adásvétel.
Ha a termelés eredménye tárgyiasul, azaz kézzelfogható produktummá válik, akkor termékről, ha pedig a termelés nem tárgyiasult eredménnyel zárul, akkor szolgáltatásról beszélünk.
Marketingmix
A termékek esetén létrejövő marketingmix négy különböző elemből áll, – termék, ár, értékesítés helye, ösztönzés – míg a szolgáltatások hét összetevőből alkotják a marketingmixet.
Elemei magába foglalják a terméket, az árat, az értékesítés helyét, az ösztönzést, az embereket, a folyamatot, valamint a fizikai körülményeket.
A piac mérőszámai három részre bonthatók, amelyek a következők:
Piacpotenciál, azaz a tényleges vásárlóerő, piacvolumen, avagy a vásárlók mennyisége, illetve a piaci részarány, másnéven az, hogy a vállalkozás mekkora szegmenst fed le tevékenységével – a versenytársakat is viszonyítva.
És hogy mi a vállalat kapcsolata a piaccal?
Egy vállalkozásnak szegmentálnia kell a résztvevőket, ki kell választania a tevékenységének legmegfelelőbb célcsoportot, és a cégcsoportra koncentrálva ki kell alakítania a saját – versenytársaitól eltérő – termékjellemzőit, a vállalkozás arculatát.
Természetesen felmerülhetnek ilyenkor az alábbi kérdések:
Hogyan lehet a piaci versenyben állást szerezni?
Létezik-e a mi szakmánkban egészséges szelekció?
Felelős cégvezetőként TESZTELD MAGAD.
- Cégen belül mely az az 5 fő tevékenység, amely a helyi piacon is jelentős. (A legfontosabbaktól a legkisebb tevékenység felé rangsorolva)
- Sorold fel a cég 5 legfőbb piacnövelő vonzerejét.
„A profit csak a máról szól. Ahhoz, hogy hosszú távon életképes legyen a cég, összetett célokat kell szem előtt tartani.” – Kürti Sándor
Tisztelettel és üdvözlettel:
Zimacsek Márta lapigazgató