Holnap: augusztus 3-6-ig, csütörtöktől vasárnapig beindul a vízparti jazz-parti: azaz a II. Jazzfőváros fesztivál, mely már a második évadra is joggal tart számot a Kecskemét egyik legnagyobb és legjelentősebb fesztiválja címre. Ebből az alkalomból – mintegy ráhangolódásként ajánlom a fesztivált életre hívó és szervező Bohém Ragtime Jazz Band nemrégiben kiadott hangulatos lemezét.
Az idén 100 éve elhunyt Scott Joplinra: a Ragtime Királyára emlékezik válogatott műveinek előadásával a Bohém Ragtime Jazz Band; mely együttes már a megalakulásától kezdve népszerűsítette a mára már újra közismert egykori slágereket.
Scott Joplin egy volt rabszolga fiaként született 1868-ban. Már a maga korában zenetörténelmet írt, hiszen az egyik első olyan afroamerikai volt, aki európai stílusú klasszikus zenét szerzett. Romantikus stílusban írt, de zenéjében az akkori amerikai divatirányzatok is nagy hangsúlyt kaptak: ezért ma mára klasszikus ragtime megteremtőjeként nézünk rá vissza.
Bár Scott Joplin az egyik első jelentős amerikai zeneszerzőnek tekinthető, kivételes zsenialitása mégsem kaphatott olyan nagy teret, amelyet megérdemelt volna. Az egészen az 1960-as évek végéig masszívan fajgyűlölő Amerikai Egyesült Államokban ugyanis félszáz évvel korábban a bőrszíne miatt alig kapott lehetőséget, hogy bemutathassa klasszikus zeneműveit. Mint például a Treemonisha című át, amelyet 1911-ben komponált, és zongora-átiratot is készített belőle. Sajnos a mellőzöttség miatt mára már alig lehet fogalmunk teljes ouvre-jéről, mert akkoriban négerként értéktelennek tartott többi komolyzenei műve elveszett.
Halála után gyorsan feledésbe merültek ugyan, de a XX. század hetvenes éveitől újra felfedezték Scott Joplin kedvesen fülbemászó ragjeit. Legismertebb ragtime-jai: a MapleLeaf Rag, a The Entertainer, a Pine Apple Rag, vagy éppen a Bethena mellett számos kevésbé ismert ragtime-ja is felkerült a mindig lendületesen és egészen kivételes minőségben zenélő Bohém Ragtime Jazz Band egy és negyed órás emléklemezére.
Melynek amúgy külön értéke, hogy vendégénekesként az operaénekes Mudrák Mariann két részletet elő az 1911-es Treemonisha című operából; s ezek mellett még további négy dalban is énekel. Ezek között vannak általában nem hallható keringők, de olyan szalondarabok is, melyek már jobban közelítenek a ragtime világához. Igazi felfedezéseket, zenei csemegéket rejt ez a szépen elkészített album.
- Pine Apple Rag (1908) 3:44
2. The Ragtime Dance (1906) 3:10
3. HeliotropeBouquet (1907) 3:57
4. The Cascades (1904) 3:14
5. PleaseSayYouWill (1895) 3:44
6. Real SlowDrag (1911, Treemonisha ragtime-opera) 4:25
7. Stoptime Rag (1910) 3:52
8. Cleopha (1902) 3:15
9. FigLeaf Rag (1908) 3:32
10. The Entertainer (1902) 3:57
11. A Picture of herFace (1895) 3:49
12. Reflection Rag (1917) 3:24
13. EliteSyncopations (1902) 3:42
14. Bethena (1905) 5:47
15. EuphonicSounds (1909) 3:29
16. WhenYourHair is LiketheSnow (1907) 3:06
17. SarahDear (1905) 2:53
18. Magnetic Rag (1914) 4:17
19. MapleLeaf Rag (1899) 3:16
20. WeWill Rest Awhile (1911, Treemonisha ragtime-opera) 0:49