– Lassan már tizenhárom éve értékesítünk itt a kecskeméti piacon tejet, túrót és sajtot. –meséli a Piaccsarnokban lévő, a vásárlók által kedvelt tejtermék-üzletben Szappanos Imre jakabszállási őstermelő.
– Ez egy családi vállalkozás, melynek 1990-ben raktuk le az alapjait a feleségemmel, a lányommal és a vejemmel. Az ötlet megszületése az eredeti szakmámnak köszönhető: mivel én hentes voltam. Vettünk egy üres TSZ területet és belevágtunk a tejgazdaságba. Nem kis feladat volt, hiszen előtte csak néhány sertésünk és tyúkunk volt. Nyolc-tíz tehénnel indultunk, majd folyamatosan növeltük a létszámot, a legtöbb kilencvenhárom volt. Akkoriban nagy mennyiségben vásárolta fel tőlünk egy közismert cég a tejet; de miután fizetésképtelenné vált és tulajdonképpen megkárosította a vállalkozásunkat, kénytelenek voltunk csökkenteni az állományt.
– Alkalmazkodnunk kellett az adott helyzethez: így a piac adta kereslet felé fordultunk, mely egészen más engedélyekhez volt kötve. Miután mindent elrendeztünk, kevesebb hozammal és munkaerő ráfordítással folytattuk a termelést. Most már csak annyi tejet termelünk, amit el is tudunk adni.A borjú szaporulatokat értékesítjük, selejtezzük.Valószínűleg a jelenlegi állományt sem maradhat a mostani formájában, mert folyamatosan igazodnunk kell az aktuális kereslethez. És mi sem leszünk már fiatalabbak. Ezt a tényt sem lehet figyelmen kívül hagyni.
– A termő területünk tíz hektár, ezért nagy részben vett takarmányból takarmányozzuk az állatállományt, mely jelenleg harminchét szarvasmarhából áll. Takarmányozásunk egyébként teljesen hagyományos. Ez azt jelenti, hogy állataink kizárólagosan csak füvet, réti szénát, lucernát, silót, kukoricát, abrakot kapnak, és nem használunk semmilyen premix koncentrátumot. Létezik olyan módszer, melynek köszönhetően azonos állomány mellett megnövekszik a tejhozam: ez a takarmányozáson múlik. Az abrak, illetve a lucerna mennyiség növelésével vagy csökkentésével lehet a tej mennyiségét befolyásolni. Amennyiben csökkentjük a mennyiségüket a megtakarítás érdekében, a tej mennyisége is csökken fog; igaz a minőség akkor sem változik.
– Kizárólag a fejés és a hűtés történik gépekkel; termékeink feldolgozása hagyományos módon folyik: ahogy ezt ma divat mondani: kézműves módszerekkel. Keverőlapátos tejhűtőben hűtjük a lefejt tejet, a hűtés az előírásnak megfelelően négy fok alatt zajlik.
– Vásárlóink körében kedvelt termékeink: a sajt és a túró a vejem keze munkáját dicséri. Persze, ha szükséges a lányom és a feleségem is besegít. Szintén hagyományos módszerrel készítjük a túrót is. Azaz a tejet felmelegítve a kívánt hőfokra, tejoltó anyag segítségével beoltjuk és egy bizonyos idő után, mikor már aludttejjé válik, lecsorgatjuk a savótól. Így keletkezik a túró. A sajtgyártás már egy kicsit komolyabb folyamat. Két sajt struktúrát használunk sajtformák és csurgatók segítségével. Ezt, mint már említettem a vejem csinálja: megtanulta annak idején a fogásokat, a módszereket; a gyártásnál kézi módszert használ. A sajtokat igény szerint ízesíti, fokhagymásra, köményesre, lila hagymásra, pritamin paprikásra igény szerint. Vajjal is próbálkoztunk annak idején, de az hamar avasodik, és mivel mi nem használunk semmilyen adalékanyagot, sem tartósítószert, így a kereslet hiánya miatt nem érte meg vele foglalkozni. Házi tejfölt is csak megrendelésre készítünk.
– Mindenben próbálunk a vevőink kedvében járni, hiszen általában az emberek szeretnek egy jól bevált helyen vásárolni. Amennyiben megfelel nekik az íz világunk, minőségünk és választékunk, nem mennek tovább. Meg is teszünk értük mindent. Számunkra fontos, hogy termékeink frissek legyenek, olyan állagúak, amit mi magunk is szívesen elfogyasztanánk. Ezért is tudhatunk magunk mögött olyan visszajáró vevőkört, akiknek még nem okoztunk csalódást. A bizalom jelenléte ebben a fajta kapcsolatban is fontos tényező, nélküle nem sok haszon van a keresleten. Azt hiszem,hogy ezt a köteléket a szerelemhez tudnám hasonlítani. Az ember miután csalódik, óvatossá válik, vagy nem is lesz többé szerelmes, esetleg máshoz fordul. Úgy vélem, ha a házi termelésű áruk jó minőségűek mind ez nem fordulhat elő. Szerencsére nekem nem sok csalódásom volt ez idáig, vagy szemrehányás a termékeink minőségét illetően. Számomra ez nagyon fontos, mivel mindenhol megismernek.
– Az arcomat adom a profilunkhoz, és számomra a vevő a valódi visszaigazolás; nem pedig az, hogy én hirdetem magam. Ha kialakul egy törzsvásárlói kör annak oka van, mint ahogy a megcsappanásának is. A tanulságot pedig mindig egészséges önkritikával kellene levonni. Sokat számít, hogy visszatekintve a múltba, milyen kép tárul elénk, és hogy mit láttak belőlünk a bennünket ismerő emberek? Én szeretek elégedett arcokat látni. Ehhez pedig szükséges, az ember tudatosítsa magában: a bizalom törékeny jószág, és ha eltörik, nem sok esély van a gyógyulásra.
Puskás Tünde