Előző lapszámunkban kitértünk mindazon szempontokra, amelyek nagymértékben befolyásolják egy munkavállaló motiváltságát, munkavégzését, a cég iránti elkötelezettségét. Szó esett az alkalmazkodásról, a hibák beismeréséről, a pozitív munkába járásról, a csapatépítésről és a motiváció fenntartásáról. Ezen, őszi lapszámunkban azonban sor kerül még további öt szempont felsorakoztatására, amelyek mára elengedhetetlen részei a jó munkahelyi légkör megteremtésének.
-
A bizalmi légkör kialakítása, avagy a következetesség
A bizalomi légkör tágabban értelmezve elvezet minket az Employer Branding fogalmához is, hiszen az, hogy egy munkatárs hogyan képviseli a cégvezetőt, nem kizárólag attól függ, hogy milyen titoktartási megállapodást írt alá munkába lépéskor. Ha a munkavállaló lojális és valóban tisztelni tudja a vezetőjét, akkor a főnöknek nyert ügye van. Egyes vezetők úgy tartják, hogy a megfélemlítés a célravezető. De ez nem így van. A dolgozó sokkal motiváltabb, ha kap egy-egy visszacsatolást a vezetőjétől, miszerint amit csinál az jó és hatékony a cég működésének.
-
Dicsérj, ha elégedett vagy
Soha ne becsüld alá egy elismerő kifejezés értékét, különösen akkor, ha TOP munkavállalókról van szó, hiszen róluk azt tartják, hogy eredendően motiváltak.
Mindenki szeret a dicsőségben fürödni és ez alól azok sem kivételek, akik keményen és mindent beleadva dolgoznak. Egy vezetőnek mindig kommunikálnia kell a beosztottjaival ahhoz, hogy meg tudja, mi az ami jó érzéssel tölti el a munkavállalót. Van, akit személyesen, négyszemközt kell dicsérni, ám a többiek előtt is el kell ismerni a teljesítményét, munkabírását, sőt egy-egy kiemelkedően elvégzett munka után a jutalom sem maradhat el.
-
Az elfogadás varázsa
Tudnod kell, hogy minden munkatárs értékes és úgy kell elfogadni, ahogy van. Ez minden csapattagra egyformán igaz, tehát nem szabad személyválogatónak lenni. Egy jó vezetőnek félre kell tennie a büszkeségét és neki is tisztelnie kell a munkavállalót, hogy ne legyen szorongással teli a munkahelyi légkör. Dolgozz együtt, csapatként a munkavállalóiddal és kövesd figyelemmel a céged gyarapodását.
-
A sikerorientáltság kulcs a fejlődéshez
Ha egy munkavállaló komolyan veszi a munkakörét, folyamatosan fejlődni és tanulni szeretne ám ezt a vezető nem veszi figyelembe, akkor általában elvész a lelkesedés. Ha azonban figyelembe vesszük és meghallgatjuk az ötleteit, lehetőséget adunk az önállóságra, akkor szárnyakat adhatunk neki, ami a cég fejlődésére is kihat. A tehetséges munkatársaknak sokkal fontosabb a visszacsatolás, mint azt gondolnánk.
-
Hozd ki a maximumot csapattársaidból!
Fontos, hogy meghatározzuk a közös célokat, ráadásul ösztönösen ráérezzünk azokra a szakmai specifikumoknak megfelelően. Ezt általában stratégiai tervezéssel és a szervezeti kultúra elemzésével érjük el. Kézenfekvő, hogy a menedzsment és a beosztottak egységes szemlélete által elkerülhetjük a konfliktusokat. A közös célok elérése érdekében a viszonyok sokkal kiszámíthatóbbak, a várható reakciók pedig az érték- és normarend által vezéreltek.
Hagyd, hogy megtérüljenek a jó vezetői szemlélettel eltöltött évek és törj előre kiváló csapategységeddel!
Tiszteletteljes üdvözlettel:
Zimacsek Márta lapigazgató