Az Arod Vonósnégyes még csak négy esztendeje alakult meg Párizsban, és máris nagy nemzetközi figyelmet keltve koncerteznek. Bemutatkozó albumukat a Warner/Erato kiadónál jelentették meg, és azon Mendelssohn e-moll op. 44 No.2 és a-moll, op. 13 vonósnégyesét játsszák, valamint 4 darabot az op.81 sorozatból.
November 4-én kereken 170 éve lesz, hogy Felix Mendelssohn-Bartholdy 38 évesen elhunyt. Egy csodálatosan nagy elme: újító és fantáziadús zeneszerző – és mellette az előző korok értékeit újra felfedező és bemutató karmester, zongorista és orgonaművész hunyt el nagyon fiatalon; aki még korszakalkotó művek egész sorát hozhatta volna létre.
Csodagyerekként azonban már egészen korán kibontakozott tehetsége, és így is a nagyszerű művek egész sorát hagyta ránk: az itt hallható op. 13 vonósnégyest például tizennyolc esztendősen komponálta, és egy nagyszerű, érett, a Beethoveni örökséget a saját stílusában továbbvivő darab; míg a tíz évvel későbbi op. 44 már alkotói csúcsán született.
Ha Mendelssohn nevét halljuk, az átlagos zenehallgatónak mégsem kamaradarabjai, pláne
nem vonósnégyesei jutnak az eszébe. A Szentivánéji álom és a szimfóniák, meg a
hegedűverseny biztosan ismertebb közönségdarabok; de vonósnégyesei – például az erre a lemezre feljátszottak is – egészen magas zeneiséget hordoznak, és semmivel sem maradnak el kvalitásban vagy szépségben a nagy szimfonikus alkotások mellett. Mendelssohn a nagy előkép: Beethoven halála után kezdett bele a vonósnégyesek komponálásába, és vitte tovább Beethoven gondolatiságát.
A francia Quator Arod pedig Mendelssohn vonósnégyeseinek népszerűsítését viszi tovább,
hiszen bevallottan már tanulmányaik alatt megszerették az op. 13-ast, és azóta nem engedték el, állandó repertoáron tartják. A Jordan Victoria és Alexandre Vu ‒ hegedű, Corentin Apparailly ‒ melyhegedű, Samy Rachid ‒ gordonka összeállítású, 2013-ban alapított Quator Arod nevét csak az utóbbi években kezdte megismerni a világ. A francia kvartett a münheni ARD Nemzetközi Zenei Versenyt megnyerve hívta fel magára a figyelmet, aztán 2014-ben a FNAPEC Europai Versenyen is elsők lettek Párizsban, és a Carl Nielsen Kamarazenei Versenyt is megnyerték 2015-ben Koppenhágában. Kibontakozásukat olyan nagy pályatársaik is segítették, mint az Artemis Quartet és az Ebène Quartet. Azóta a Quator Arod nagy sikerrel lépett fel a leghíresebb európai fesztiválokon Verbriétől a MozartFestig, és közben koncertjeikkel bejárták a kontinens neves helyszíneit is. A kivételes képességű fiatal művészek felfedezésében az utóbbi évek megjelenései kapcsán joggal állíthatón sikeres Warner/ Erato idén exkluzív szerződést kötött velük – és a közös munka első letétje ez a kiváló lemez, melyen a lenyűgöződően szépen, kifejező expresszivitással felvett vonósnégyesek és a sorozat mellett a rövidke Frage – Ist es war? című dal is megszólal a kiváló szoprán: Marianne Crebassa előadásában, Corentin Apperailly vonósnégyes- átiratában.
(Komlós József JR)