A WRO robotika világbajnokság döntőjében (2017.11.10-12.) Costa Ricában a Bányai Júlia Gimnázium csapata az Open Senior kategóriában világbajnoki 13. helyezést ért el 55 ország bajnokcsapata között. Mindez az európai csapatok között a 6. legjobb eredmény.
2017. november 10. és 12. között San Jose-ban, Costa Rica fővárosában rendezték meg a WRO 2017 (World Robot Olympiad) világbajnoki döntőjét. A döntőre, a nemzetközi szinten induló mintegy 25 000 (huszonötezer) csapat közül a nemzeti bajnokságok legjobb csapatai kvalifikálták magukat.
A Mihalik Dániel, Nyíri Anna Eszter és Szakali Benedek 10-12. osztályos tanulókból álló Bányais csapat Kiss Róbert felkészítő tanár vezetésével az Open Senior kategóriában az EDUTUS Főiskola által Tatabányán szervezett országos döntő megnyerésével még júniusban érdemelte ki a világbajnoki döntőn való részvételt.
A WRO a világ legnagyobb robotika versenye. 55 tagországgal rendelkezik jelenleg a szervezet és 22-25 ezer csapat indul évente az egyes nemzeti fordulókon. Az Open kategória a kutatásról szól. Adott témában kell a csapatoknak a vázolt problémára megoldást mutatniuk és ehhez egy működő, robotokra épülő modellt létrehozni. A csapat projektje egy globális városirányítási rendszert modellez, ahol az egyes alrendszerekben összesen 14 db programozható minikomputer kommunikál egymással. A város részét képezik az okos otthonok, amelyek automatikusan reagálnak a meteorológiai állomás érzékelői által mért környezeti értékekre, az energiaforrást nap és szélerőművek biztosítják. A város közlekedési rendszere önvezető autókra és automatikus forgalomirányító rendszerre épül. Az áruszállítást rajintelligencia elven működő önvezető kamionkonvojok oldják meg és az áru lerakása is automatikusan történik.
A projekt konstrukciós és programozási részével párhuzamosan szeptember elejétől készültek az angol nyelvű prezentációs anyagok. Az Open kategóriában minden csapat kap egy 2 m x 2 m x 2 m-es területet, ahol bemutathatja a zsűrinek a munkáját. Ezért elkészített a csapat kb. 12 négyzetméternyi angol nyelvű posztert, ami a kutatás hátterét mutatja be. Elkészült egy 46 oldalas angol nyelvű tanulmány, valamint egy 2 perces angol nyelvű videó film. Mindezt előzetesen megkapta a zsűri, hogy a versenyen már kompetensen tudjon kérdezni a csapattól. A szemléltető anyagok mellett a projekt működő robotika része mintegy hét bőröndnyi technikai felszerelést tartalmazott, amelyből a tényleges modell felépült.
A világbajnoki döntő első napja a konstrukció felépítésével és a bemutató terület berendezésével telt, míg a következő két napon reggel 8.00-tól este 18.00-ig a csapat a zsűri és az érdeklődők kérdéseire válaszolva mutatta be a projektjét, természetesen angol nyelven. Köszönhetően a Costa Ricai szervezők marketing munkájának a két napos versenyen több ezer látogató ismerhette meg a magyar koncepciót és megoldást, valamint a látogatók számára összeállított kvíz kérdések segítségével Magyarországról is megtudhatott sok információt.
Három egymástól független zsűri pontozta a versenymunkákat és kérdezte a diákokat a részletekről, értékelte az elkészített működő modellek informatikai és szakmai tartalmát. A végeredmény kialakításánál az átlagpontszám alapján rangsorolták a csapatokat. Gimnáziumunk csapata a legjobb 16 csapat közé kerülve a 13. helyen végzett.
A versenynek gyakorlatilag nincs díjazása. A felkészülés és kutatás alatt megszerzett tudás, ami a csapattagok kompetenciáit fejleszti. Az elért eredmény mutatja, hogy bár Magyarországon még most van kialakulóban a robotika középiskolai oktatási koncepciója, csapatunk kiemelkedően helyt állt a nemzetközi mezőnyben, olyan országok bajnokcsapatai között, ahol már évtizedes múltra tekint vissza az informatikai és műszaki tudományok robotikán keresztüli oktatása. Tudásban egyenrangú partnerei voltunk Japánnak, Oroszországnak, Kínának vagy Németországnak. Az 55 ország több tízezer résztvevő csapata, a döntőn részt vett több száz bajnokcsapat és a világbajnoki 13. helyezés mutatja, hogy a robotikának ott van a helye a magyar oktatási rendszerben is. Egy ilyen világversenynek a hangulatát nem lehet átadni azoknak, akik még nem voltak részesei mindennek. Itt csak olyan diákok és felnőttek voltak, akik értik és látják a robotikában a jövő lehetőségét és elkötelezett hívei a műszaki oktatásnak és a tudománynak.