Egy nagyszerű fiatal koloratúr-szopránt ismerhetünk meg a Warner/Erato friss megjelenésén. Sabine Devieilhe ismert és kevésbé ismert – de mindenestre nagyon nehéz operaáriákon, valamin dalokon keresztül mutatja be páratlan tehetségét a Francois-Xavier Roth vezényelte Les Siecles zenekar, valamint Alexandre Tharaud közreműködésével.
Sabine Devieilhe – jegyezzük meg gyorsan ezt a nevet magunknak, mert könnyen elképzelhető, hogy személyében a nagy francia koloratúrszopránok abszolút utódját halljuk ezen a portrélemezen. Most december 12-én töltötte be harminckettedik évét, és már túl van egy 2014-ben kapott ECHO díjon, és a tavaly számára odaítélt Grammophonon. Egy-egy Mozart, Rameau lemezen és egy Handel DVD után most pedig egy olyan albummal jelentkezik, mely a francia koloratúra-irodalom ünneplése.
Ugyanis francia nyelvű dalok es operaáriak hangzanak el a Mirages – Délibábok című albumon Berlioz, Koechlin, Debussy, Messager, Delage, Massenet, Stravinsky, Thomas – és persze Delibes műveiből; hiszen éppen ő az, akinek ez a lemez a létrejöttét köszönheti. Sabine Devieilhe ugyanis elmeséli a CD – amúgy nagyon tartalmasan és körültekintően megírt – kísérőfüzetében, hogy a felvétel ötlete tulajdonképpen onnak eredt, hogy szeretett volna Delibes áriáival egy lemezt készíteni. Nos, megtette: a tizenöt számból három a Lakmé-ból vett bravúr-ária; közte a népszerű Csemgettyű-ária és a Virágduett – utóbbit a korábban már méltatott kiváló mezzoszoprán, Marianne Crebassa társaságában mutatja be. Rajta kívül még Jodie Devos szoprán is énekel kettejükkel a Thais részletében; valamint három dal erejéig Alexandre Tharaud kíséri zongorán Sabine Devieilhe-t.
A kíséretet egyebekben mindvégig nagyon izgalmasan és színesen – a korhű hangszereken játszó zenekar: a Les Siecles biztosítja. A 2003-ban karmesterük: Francois-Xavier Roth által alapított együttes nagyon komoly múltra tekinthet vissza mind koncertjeik, mind lemezeik vonatkozásában. Érdekes, hogy bár autentikus együttes – mégis kimondottan a romantika korára fókuszálnak a századelőig bezárólag; amint az ezen a lemezen is kiviláglik.
Az amúgy jól ismert áriákat is felvonultató lemez számos felfedezést is tartogat: közöttük külön kiemelendő Andre Messager: Madame Krizantém operájának egy részlete – mely a Pillangókisasszony egy másik feldolgozásából van; valamint Maurice Delage négy Hindu zenekari dalból álló indiai ciklusa. Sabine Devieilhe árialemeze ugyanis erősen reflektál a XIX. és a XX. század elejének egzotikumokat kereső művészetére – mely az európai birodalmak gyarmatairól beszürelmó hatások lázában égett akkoriban.
De a legnagyobb felfedezés természetesen Sabine Devieilhe művészete – aki a Les Siècles és François-Xavier Roth, valamint Alexandre Tharaud kíséretével lebilincselő erővel és drámaisággal, érzékiséggel és bájjal képes megteremteni ezt a misztikus milliót. Az ifjú szoprán a nagyszerű Natalie Dessay méltó utóda lehet a Warner/Eratonál – hangfekvése és technikája is predesztinálja erre.
Komlós József JR