Ötödik születésnapját ünnepli a Borháló franchise, Magyarország legnagyobb
borszaküzlet-hálózata. Kínálatát folyamatosan bővítve a vállalkozás immár fél évtizede kínál minőségi borokat kedvező árakon: az alternatív kiszereléseknek köszönhetően a vevők ugyanazokat a tételeket akár 40 százalékkal olcsóbban is megtalálják a hálózat szaküzleteiben.
Az öt esztendeje alakult Borháló Borkereskedés jelenleg ötvenezernél is több visszatérő vásárlót szolgál ki ötven szakboltból álló országos hálózatában.
„A franchise megalapításával fél évtizede az volt a célunk, hogy olyan országos
szaküzlethálózatot hozzunk létre, amelyben mindenki megtalálja a saját alkatának,
hangulatának megfelelő borokat, legyen szó hétköznapokról vagy ünnepi alkalmakról –
mondja a vállalkozás alapító tulajdonosa, Kathona Krisztián.
„Aki hozzánk betér – folytatja Kathona –, nem kell bortudornak lennie. Kollégáim a boltokban laikus kérdésekre is készséggel válaszolnak; a visszatérő fogyasztók, a borkóstolóinkon részt vevő törzsvásárlók véleményére mindig odafigyelünk. A szaküzletekben, a kóstolókon, a nemrég beindított Bortanodában a vásárlók egyszerre szereznek élményeket és kapnak használható ismereteket a borról.”
A vállalkozásnak nem kis szerepe volt abban, hogy ma már nemcsak a vevők és a
kereskedő partnerek, de a céggel együttműködő borászok is kicsit másként gondolkodnak a borfogyasztásról. „Ehhez rendszeres visszajelzésekre van szükség a vevőktől, hogy borász barátainktól olyan borokat kérhessünk, amik a vásárlók körében a legnépszerűbbek. Így áll össze borválasztékunk, ami jelenleg mintegy ötszáz minőségi tételt számlál” – mondja Kathona Krisztián.
Az üzletek kínálatában a vásárlók szinte mindig találkozhatnak saját felfedezésekkel. Ötéves története során a Borháló olyan borászatok nevét tette széles körben ismertté, mint a mátrai Kiss Attila vagy a balatonboglári Várszegi Viktor pincészete. Csemegének számítanak azok a limitált tételek is, amelyek kevésbé ismert vagy éppen neves borászatoktól – Homola Pincészet, Istvándy Jenő Pincészete, Szőke Mátyás, Nagy&Nagy Borászat – származnak, és kizárólag a hálózat boltjaiban kerülnek forgalomba. Ezeket a különlegességeket a törzsvásárlók rendszerint pillanatok alatt elkapkodják.
A kölcsönös bizalmat jelzi, hogy a Borháló alapító tulajdonosa egy ideje a borkészítésben is részt vesz jeles borászok oldalán. A közös alkotások nagyon kedvező fogadtatásra találtak a vásárlók körében – ilyen például Szőke Mátyás mátrai Legendáriuma, az Opus Cuvée a villányi Günzer Tamástól, a szekszárdi vörösborokból házasított Prelude a Mészáros Pincészettől, Borbély Tamás badacsonyi kéknyelű-olaszrizling házasítása, a Tündérfi, Polgár Zoltántól a Serum Veritas vagy legutóbb Bock József Bel Canto Cuvée-je.
Az üzlethálózat kínálatában a legtöbb tétel nemcsak hagyományos 0,75 literes palackban,
hanem valamilyen alternatív kiszerelésben is kapható. Egy nagy potenciállal rendelkező,
testes vörösborhoz persze üvegpalack dukál, de itt is akad jobb vétel: másfél literes
magnumpalackban 30–50 százalékkal olcsóbban vásárolható meg ugyanaz a bor. Egyre
keresettebb emellett a bag-in-box (zsákos-dobozos) kiszerelés is, ami könnyű, jól kezelhető és összességében 35–60 százalékkal olcsóbb a kis üvegpalacknál, ráadásul a minőség szempontjából is ideális választás: a bor nem érintkezik szükségtelenül a levegővel, a megkezdett doboz egy hónapig eláll a hűtőben.
„Minőségi kompromisszumról nálunk továbbra sem lehet szó, és külön árengedményt sem
kell adnunk: a Borháló működési modellje garantálja, hogy a vevők a jövőben is optimális
kiszerelésben, nagyon kedvező áron vásárolhassák meg a magyar piacon elérhető legjobb
tételeket” – összegzi a Borháló törekvéseit a cég alapítója a vállalkozás ötödik
születésnapján.
Magumpalack
A másfél literes magnumpalackot számos borász választja a hosszabb érlelést igénylő
csúcsborok esetében, hiszen a nagyobb üvegben több folyadék érintkezik kevesebb
levegővel, így kisebb a mikrooxidáció. A Borháló előszeretettel palackoztat magnumba, így jelenleg a szaküzletlánc tartja Magyarország legnagyobb magnumkínálatát: több mint hatvan minőségi bor kapható a normál palack mellett dupla kiszerelésben is az üzlethálózat boltjaiban.
Nem csak luxus
„A rendszerváltást követően a szakmának és a közönségnek igenis szüksége volt a
borsznobéria pozitív lökésére, segítségével újra beszéltünk a borokról, meghaladtuk a
borkombinátokban gyártott italok egysíkú világát” – véli Kathona Krisztián. Az utóbbi
esztendőkben az inga megtalálja a helyét középen: a borfogyasztás a Borháló filozófiája
szerint nem luxus, hanem olyan mértékletes mindennapi élvezet, amiben mindenki megleli saját útját és örömét.
Bortanoda
A Borháló fennállása alatt ötezer borkóstolót rendezett a szaküzletekben országszerte,
ezeken az eseményeken Kathona Krisztián és kollégái folyamatosan „tanítják a bort”. A
tudásátadás szervezettebb formája a most induló „Bortanoda” sorozat, ahol a jelentkezők
élménytanulás keretében szőlész-borász szakmérnök vezetésével ismerkedhetnek
szisztematikusan a borkészítés folyamatával.