Első vonalbeli, nemzetközi szinten is magasan jegyzett magyar művészek előadásában szólal meg Mozart összes zongoratriója a Hungaroton 3 CD-s albumán.
Nem sokkal ezelőtt egy nagyon figyelemre méltó Brahms albummal jelentkezett a
Hungaroton, és most itt egy újabb pazar kamarazenés megjelenés a magyar hanglemezkiadótól. Mozart összes fellelhető zongoratrióját vették fel az elit
szólóhangszeresekből összeállt – ámbár egymással már a korábbi évtizedek alatt is sokat
kamarázó, tehát összeszokottnak is mondható hazai trióval. Pontosabban kettővel: hiszen egy nemigen hallott átirat is felkerült erre a háromlemezes, nagyon átfogó és érdekes albumra.
A Liszt-díjas zongoraművész: Gulyás Márta, a szintén Liszt-díjas hegedűművész: Szabadi
Vilmos, a Liszt- és Kossuth-díjas csellóművész: Onczay Csaba valamint Szűcs
Máté brácsaművész előadásában készült el a Hungaroton legújabb, háromlemezes kiadványa.
Nem mindennapi kiadvány ez a megjelenés: hiszen a megszokott Mozart zongoratrió
repertoár további ritkán, vagy sosem hallott művekkel egészült ki. Így aztán joggal állítható, hogy e nagyléptékű vállalkozás keretein belül felvételre került, és valóban meghallgatható Mozart ma ismert összes zongoratriója.
Hiszen ezen az albumon a szerző érett alkotói periódusában, pár évvel halála előtt – azaz
1786-ban és 1788-ban komponált öt trióhoz (G-dúr zongoratrió K. 496; B-dúr zongoratrió, K.502; E-dúr zongoratrió, K. 542; C-dúr zongoratrió, K. 548; G-dúr zongoratrió, K. 564) itt csatlakozik egy korai trió: a közismertebb B-dúr divertimento, K. 254. De mellettük még egy Maximillian Stadler abbé által Mozart özvegye, Konstanze kérésére a Mozart hátrahagyott jegyzeteiből és töredékeiből készített összeállítás: a Három tétel zongoratrióra, K. 442; valamint a nagyon személyes, és hangulataiban különlegesen intim Esz-dúr – “Kegelstatt – Kuglizás” zongoratrió, K. 498 brácsa-hegedű-zongora átiratos verziója is, melyet tényleg nemigen hallani ebben a formájában.
A Hungaroton új megjelenésén a Gulyás Márta – zongora, Szabadi Vilmos – hegedű, Onczay Csaba – cselló felállású sztártrió, és a Kegelstatt trióban a gordonka helyett mélyhegedűző Szűcs Mátéval kiegészülő együttes nagyon szép, emlékezetesen jól sikerült felvételeket készített. Bevallottan figyelembe vették a Komlós Katalin által publikált tanulmányt, mely a Mozart korabeli triózást kutatta; és megszólalásában is érezhetően szem előtt tartják a korhű zenélés eredményeit az amúgy modern hangszereken játszó zenészek.
A zongora játékosan könnyed, a hegedű szárnyaló, és a gordonka, vagy éppen a brácsa
hasonlóan remek arányokkal illeszkedik a közös játékba. Az arányok mindvégig nagyon
kifinomultak, kicsiszoltak: szépen bontják ki e nagyon bensőséges rokokó zene hangulatait – örömteli pillanatokat, perceket, órákat szereznek a hallgatónak.
Komlós József JR