Rohmann Ditta csellóművész nagy vállalkozásba kezdett, mikor a XX. és XXI. század neves magyar zeneszerzőinek szólógordonkára írt műveit rögzítette – ezek között egyébként vannak olyanok is, melyeket kimondottan a művésznő számára írtak. Mikor Rohmann Ditta csellóművész Kodály, Kurtág, Ligeti, Eötvös és Dukay szólódarabjait felvette, tulajdonképpen saját előadói portréját rajzolta meg a Hungarotonnál megjelenő ötödik albumán.
A Junior Prima-, Artisjus- és a Lipcsei Bach-verseny díjaival elismert, a Hungarotonnál 2014. óta évente új lemezzel jelentkező Rohmann Ditta csellóművész legújabb, immár 5.
albuma mintegy száz év magyar csellóirodalmából ad ízelítőt. Kodály Zoltán és Ligeti
György mára klasszikussá vált szólószonátái mellett három világelső-felvétel is megszólal a lemezen: Kurtág György Szókratész búcsúja és Dukay Barnabás két, a művésznek ajánlott darabja is most került először rögzítésre felvételen. Különleges Eötvös Péter műve, a Két vers Pollynak is: a csellista a zeneszerzővel egyetértésben a kottától kissé eltérve szólaltatja meg a darabot, így ezt a változatot csak ez a hangfelvétel őrzi.
„Rohmann Ditta 20–21. századi magyar zenében rajzolja meg saját előadói portréját. Neki ez nem kirándulás az exotikumba, nem valamilyen külső okból vállalt feladat. Rendre halljuk őt mai fiatal komponisták a hangszerrel és önmagukkal való kísérletezésében, innen tudhatjuk, milyen közeli számára mindenféle új irányzat. Nem is válik el, ahogy Bachhal, Debussyvel, vagy épp egy kortárssal foglalkozik: számára a zene nem idomul korszakhatárokhoz.
Olyannyira anyanyelve a mai muzsika, hogy Eötvös művébe dramaturgiai-recitatív módon
beleszól, azaz beleénekel, s elnyeri ezzel a szerző tetszését! A zeneszerzők csak örülhetnek, hogy ilyen rangú hangszeres művész már életükben úgy nyúl műveikhez, mintha azok klasszikusok volnának” – nyilatkozta a lemezről Hollós Máté, a Hungaroton Music Zrt. vezérigazgatója.
Rohmann Ditta most publikált albumát megelőzően két olyan kiadvánnyal jelentkezett,
melyeken a csellóművész nem szóló művek előadására vállalkozott: a J. S. Bach műveinek átiratait megszólaltaló lemezen (Sonatas & Partitas) partnere Fassang László, aki a világ legrangosabb orgonaversenyeinek győzteseként és díjazottjaként generációjának egyik legsokoldalúbb orgonaművésze és akinek tevékenységét Liszt-, Prima- és Gramofon-díjjal ismerték el. A 20. század dalirodalmából válogató albumon pedig – melyen hat műből négy szintén átirat – a csellista művészpartnere a Hungarotonnál korábban több lemezen szereplő zongoraművész és karmester, Rohmann Imre (Ditta & Imre Rohmann Play Bartók, Debussy, de Falla & Ravel). Ez utóbbi lemez 2017-ben „Az év magyar klasszikus zenei hanglemeze kategóriában” Gramofon-díjat kapott.
„Nagyszerű lehetőség volt számomra, hogy szabad kezet kapva a kiadótól olyan műveket
rögzítettem az elmúlt évek során, amelyek különösen kedvesek számomra. A Solo Cello
Portrait című lemezhez feledhetetlen zenei élmények fűződnek, hiszen a zeneszerzőkkel együtt dolgozhattam saját műveiken. A megelőző két albumnál pedig – tetézve a művészi élményt – egy örök emlék, hogy a számomra legkedvesebb művészekkel tehettem mindezt: a férjemmel és édesapámmal.” – vallott Rohmann Ditta.
A Solo Cello Portrait című lemezen megszólaló művekből 2018. december 4-én a
Zeneakadémia Solti termében ad koncertet Rohmann Ditta.
A Solo Cello Portrait címú lemez műsora:
1–3. Kodály Zoltán: Szólószonáta gordonkára, Op. 8 (31:25)
4. Kurtág György: Népdalféle (0:50)
5–6. Ligeti György: Cselló szólószonáta (8:50)
7. Kurtág György: Message-consolation à Christian Sutter (2:54)
8. Eötvös Péter: Két vers Pollynak (6:22)
9. Kurtág György: Szókratész búcsúja (1:34)
10. Dukay Barnabás: A hit mindenhatóságának keresztútja (2:43)
11. Kurtág György: Pilinszky János: Gérard de Nerval (Kocsis Zoltánnak) (1:34)
12. Dukay Barnabás: Láttam Uramat a szívem szemével (4:33)
13. Kurtág György: Árnyak (Perényi Miklósnak) (1:06)