Egy kiváló ifjú lengyel kontratenort – és elfeledett barokk szakrális áriákat ismerhetünk meg a Warner/Erato hanglemezkiadó figyelemre méltó vadonatúj kiadványán.
Kezdjük hát az Adventot egy ide illő hangulatú, elmélyülést és rengeteg szépséget rejtő új megjelenéssel! Maga az album nyomdai kiállításában is szép, és szinte megszólítja az erre fogékony hallgatót a címe: Anima Sacra – vagyis Szent Lélek. Latinul ugyanis – mint ahogyan a világ kereszténységének különböző nyelvein általában – a magyarban Szentléleknek megnevezett Isten Sancta Spirutus – vagyis szó szerint: Szent Szellem.
A pályája elején járó lengyel kontratenor: Jakub Jozef Orliński bemutatkozó albumával viszont bevallottan a lelkeket szeretné megérinteni, miközben szent énekeket mutat be. De az adventi várakozásban lecsendesülő lelkek gyönyörködtetésén túl mindeközben megszólítja a kíváncsi zenerajongókat is: hiszen barokkalbumának áriái közül nyolc még eddig soha, sehol nem publikált, világelső felvétel.
A varsói Jakub Jozef Orliński – aki éppen pontosan most, e napokban ünnepli huszonnyolcadik születésnapját –versenygyőzelmei és operaházi sikerei után ezzel a lemezzel mutatkozik be a világ nyilvánossága előtt. A fiatal lengyel mögött már eddig is szép eredmények állnak, hiszen miután elvégezte a Chopin Zeneművészeti Egyetemet – és vele párhuzamosan a kengyel színművészetit is, meg még New Yorkban a Julliardot – két éve megnyerte a Metropolitan versenyét. A Varsó Nagyopera mellett énekelt már a Carnegie Hallban, a Lincoln Centerben, Aix-en-Provance-ban a fesztiválon és mostanában a Frankfurti Operában is.
Jakub Jozef Orliński tehát kész operaénekesként lép ki a világszínpadra, egy nagyon szépen kiválogatott, jól átgondolt lemezprogrammal. Az alkotótársa: Yannis Francois által német, belga és olasz archívumokban: könyvtárakban, apátságokban és monostorokban felkutatott eredeti kéziratok alapján rekonstruált zeneanyag valóban felkelti a figyelmünket, és valódi kincseket, zenei csemegéket tartalmaz. A fiatal lengyel kontratenor vezérelve pedig az új felfedezések – és egyben e lemez kapcsán is az volt, hogy a XVIII. század első felét reprezentáló oratóriumokból, misékből, és egyéb szakrális művekből származó áriákat vegyen fel a Maxim Emelyanchev vezényelte Il Pomod’Oro korhű zenekarral.
Így aztán az 1700-as évek első évtizedétől az 1750-as évekig egy olyan gyönyörű barokk anyag állt össze, mely kerüli a hálás, de ismertebb darabokat és szerzőket, és már önmagában ezáltal is felvillanyozó felfedezéseket tartogat. Mert Johann Adolf Hasse, Jas Dismas Zelenka vagy Johann David Heinichen neve ugyan még ismerős lehet a drezdai udvarból, mint ahogyan Francesco Durante személye is talán; de mellettük olyan elfeledett kismesterek szerepelnek ezen a főképpen a nápolyi barokkot reprezentáló albumon, mint: Nicola Fago,Domenec Terradellas, Doemnico Sarro,Gaetano Mari Schiassi vagy éppen Francesco Feo!
Szebbnél szebb kis remekek hangzanak el egymás után Jakub Jozef Orliński – az éneklését jellemző vibrálóktól fátyolos, szinte angyali – kontratenor hangján. A fiatal lengyel az új barokk-énekes generáció nagy ígérete, semmi kétség: frazírjai, formálása, technikai biztonsága, drámai felkészültsége, vagy éppen zenetörténeti felkészültsége okán is – de még ezeknél is hangsúlyosabban ragadja meg az őt először hallgatót kifinomult ízlése, melyhez egyéni hangszíne társul.
Világszínvonalú bemutatkozásához világszínvonalú zenekart kapott az egy hete itt méltatott zseniális Il Pomod’Oro autentikus együttessel – kiket ezúttal nagyobb, operai méreteiben is pazar színeket és hangzást kikeverve művészeti vezetőjük:Maxim Emelyanchev vezényel.
Komlós József JR