Idén kétszáz esztendeje, hogy a romantika egyik meghatározó művésze, a francia romantikus zene kiemelkedő alakja, az operett műfajának egyik megteremtője: Jacques Offenbach megszületett. A Warner Classicspazar kiállítású albumokkal emlékezik rá a jubileumon.
Jacques Offenbach – még, mint Jacob Eberst – 1819. június 20-án született Kölnben a helyizsinagóga kántorának fiaként, már gyermekkora óta belenőve a zenébe. Ezirányú tehetsége már nagyon korán megmutatkozott, így apja már hatévesen megtanította hegedülni, két évre rá a fiú pedig már saját dalokat és tánc-darabokat komponált – kilencévesen pedig megtanult gordonkán játszani.
Apja ekkor környezetének egyik kiemelkedő csellistáját és zenepedagógusát: BerhardBrauert kérte fel a tehetséges fiú tanítására, aki három év múlva pedig már meglepően nehéz technikájú darabokat komponálva lepte meg mesterét. A zenében ugyancsak kiemelkedően tehetséges testvéreivel: a hegedűn játszó Julius-szal és a zongorázó Isabella-val már gyermekként felléptek kávéházakban, kocsmákban és tánctermekben – ahol táncokat és operai átiratokat játszva szórakoztatták a publikumot, és szereztek hírnevet maguknak.
Mikor Jacob-Jacques tizennégy éves lett, a kölni zeneszerető közönség és a helyi zenekar anyagi támogatásával Párizsba ment, ahol a konzervatóriumban tanulhatott – majd a Komikus Opera virtuozitásáról híres csellistája lett. Nem sokkal később a Francia Színház karmestereként mutatta be első operettjeit, majd 1855-től tizenegy éven át a Bouffes-Parisiens igazgatója lett – ahol darabjai révén újabb sikereket aratott és világszerte ismertté lett.
Mert igaz, hogy korábban Offenbach számos tetszetős kamaraművet komponált hangszerére, de a zenés színház iránti szenvedélye tette végül azzá a személyiséggé, akit Jacques Offenbach-ként ismert meg a világ.Százkét színpadi műve egyetlen kivétellel mind operett: olyan sikerekkel, mint: A gerolsteini nagyhercegnő, a Szép Heléna, vagy éppen az Orfeusz az alvilágban – melyből a „Kán-Kán”-t még azok is ismerik, akik szerzője nevét esetleg nem. Egyetlen operáját: a Hoffmann meséit már nem tudta befejezni: idő előtt, hatvanegy évesen hunyt el.
Offenbach zenéje és operettje tökéletesen megtestesítik az 1800-as évek közepének Párizsát: az élet elvtelen habzsolását, a hedonizmust, a kivagyi valóságot. Valóban vérbők, féktelenek – és ebben merőben különböznek az ifjabb Strauss utolérhetetlenül finom bécsi könnyedségétől, vagy Gilbert és Sullivan tartózkodóbb eleganciájától. Offenbach úgy nagyvilági, elegáns, és divatos, hogy tele van sziporkázó humorral ésgyilkos szatírával. Nem restelli kinevetni korának léha erkölcseit – és közönsége együtt kacag vele. Offenbach egyedi varázsa, hogy könnyed modorú, első hallásra befogadható, és táncosan slágeres – de emellett nem kevésbé társadalomkritikus, mint korának nagy írói.
Nagyszerű ízelítőt kapunk mindebből a Warner Classics jubileumi kiadványain – elsőrangú művészek előadásában, kiváló felvételek felhasználásával. A gyűjtői, 30 CD-t tartalmazó albumban igazi sztárénekesek és sztárkarmesterek előadásában hallgathatók meg a szerző népszerű operettjei és operája. Így példáulA Párizsi vidámságok, Orfeusz az alvilágban, Fantasio, Afecsegők, Ba-ta-clan, A gerolsteini nagyhercegnő, A rablók,Robinson Crusoe szigete, Szép Heléna, La Perichole, Párizsi élet, Pommed’Api, Monsieur Choufleuri otthon lesz vagyItalománia, Piaci Dámák, Utazás a Holdba, Kékszakáll – vagy éppen a Hoffmann mesei.
A 3 CD-s, reprezentatív válogatásra pedig a fent említett legnépszerűbb operettek és az egyetlen opera kiemelkedő pillanatait mazsolázták ki áriák és zenekari részletek formájában; de mellettük igazi ritkaságként helyet kapott Offenbach zenekari terméséből a Musette gordonkára es vonósokra, valamint a Csellóverseny egy részlete is.
Mindezeket olyan komolyzenei sztárénekesek előadásában élvezhetjük, a hetvenes évektől a máig húzódó képzeletbeli időíven, mint:Roberto Alagna, Marianne Crebassa, TeresaBerganza, José Carreras, Rémy Corazza, Régine Crespin, Natalie Dessay, Nicolai Gedda, Barbara Hendricks, Felicity Lott, Mady Mesplé, vagy Jessye Norman. A felvételeket jegyző sztárkarmesterek sorában pedig ott van John Eliot Gardiner, Marc Minkowski, Kent Nagano,Marcel Couraud, Antonio Pappano, és Michel Plasson is.
Komlós József JR